Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika HV 2 (KHV / 2PGS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PGS2 - Didaktika HV 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce a SZZ, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, projektové vyučování, typy projektů2. Metodický nácvik tříhlasé a čtyřhlasé písně), sborový zpěv na SŠ3. Procvičování nácviku tříhlasé a čtyřhlasé písně, realizace námětů4. Intonace, intonační výcvik, intonační metody (F. Lýsek, L. Daniel, Č. Stašek), intonační zkratka, praktická intonační cvičení se zřetelem na didaktické využití5. Intonační výcvik, intonační cvičení, intonační diktáty, realizace námětů6. Vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce7. Sluchově-percepční činnosti, metodická práce s poslechovou skladbou8. Sluchově-percepční činnosti, realizace námětů9. Instrumentální činnosti v Hv SŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, didaktická analýza partitury a metodický nácvik10. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů11. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů12. Hudební teorie a dějiny hudby v Hv SŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry13. Shrnutí1. -13. praktická hra na flétnu s metodikou a další vybrané hudební činnosti s didaktickou dimenzí, taneční výchova: párová salsa v hudební výchově

Získané způsobilosti

1. Student zná hudebnědidaktickou problematiku v kontextu pedagogických věd.2. Student rozvíjí schopnost pedagogického a didaktického myšlení.3. Student aplikuje teoretické poznatky v praxi.4. Student rozvíjí praktické dovednosti v širokém spektru hudebních činností.

Literatura

Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. Supraphon, Praha-Bratislava, 1969. Gregor,V. - Sedlický,T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X.HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha: Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-.Kusák, J. Folklor v hudební výchově jako součást integrativního projektového vyučování a polyestetické výchovy. Kontexty hudební pedagogiky II. Brandýs nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7290-324-5.MICHALOVÁ, E. Hudba v škole. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X.Hudební periodika (Hudební výchova, Talent, Múzy v škole, Hudební rozhledy ad.). JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor. SPN, Praha, 1988. Kusák, J. Integrativní výukové projekty v pregraduální přípravě učitelů HV jako součást profilace moderní vysokoškolské didaktiky hudební výchovy. Vysokoškolský pedagog: člověk nebo počítač? aneb Výukové metody na vysokých školách. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s., 2008. ISBN 978-80-87240-00-7.Spisar, J. Intonace, sborový zpěv a řízení pěveckého sboru. Ostrava: PdF, distanční text, 2007. Kolář, J. Intonační metody a jejich uplatnění v učebnicích hudební výchovy. Hudební výchova. Praha, 1994. Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha: AMU, 2001. ISBN 80-8588-379-1.Holas, M. - Kloub, P. Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha, 1997. Stiborová, Z. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-151-X.Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VUP v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.Kolář, J., Štíbrová, I. Sborový zpěv a řízení sboru I.: Základní disciplíny práce s pěveckým sborem. Praha, 2009. ISBN 80-8713-206-8.Burlas, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, instrumentální partitury. Sborníky referátů z hudebně pedagogických konferencí organizovaných katedrami HV v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě, v Praze, v Nitře, v Olomouci, v Ústí nad Labem. KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. Kusák, J. Inovativní trendy v oborově-didaktické přípravě učitelů hudební výchovy ? studentské výukové projekty a integrovaná tematická výuka (ITV). ultúra-umenie-vzdelávanie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-8083-755-6.Kusák, J. Aktuální postavení hudebního a tanečního folkloru jako prostředku hudebního vzdělávání mládeže a dospělých v současné společnosti. Česká hudební pedagogika a vzdělávání dospělých 21. století. Praha: UK PdF, 2006. ISBN 80-7002-202-X.Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns: Karneval zvířat. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-85030-11-X.Kusák, J. Estetickovýchovná práce s dětmi se zdravotním postižením (na příkladu Múzické školy v Ostravě-Mariánských Horách). Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiznu społecznej kulturowej i oświatowej. Katovice: Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2011. ISBN 978-83-929881-8-2.Kusák, J. Evropská dimenze hudebního vzdělávání a rozvoj interkulturních kompetencí hudebního pedagoga v kontextu kulturního systému 21. století. Kontexty hudební pedagogiky III. Praha: UK, PdF. ISBN 978-80-7290-323-8.Kusák, J. Folklor v zájmové preferenci studentů učitelství hudební výchovy. Hudební výchova. Praha, 2011. Kusák, J. Hudebněpsychologická, hudebněpedagogická a hudebnědidaktická příprava učitele hudební výchovy na KHV PdF OU v Ostravě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity č. 246, řada hudebně výchovná č. 21. Brno: PdF MU, 2010. ISBN 978-80-210-5388-5.FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.Bělohlávková, P., Kusák, J., Ruttkay, J. Lidová píseň jako integrující prostředek v praxi učitele Hv. Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe II. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.Kusák, J. Negace tradičních kulturních hodnot jako ohrožení procesu vzdělávání. Systémová bezpečnost. UHK, Filosofická fakulta, Ústav filosofie a společenských věd, 2008. ISBN 978-80-7041-718-8.Kusák, J. Výchova k hodnotám hudebního, tanečního a slovesného folkloru jako proces regionální/subregionální etnické sebeidentifikace (zaměření na volnočasové aktivity). Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe II. Ústí nad Labem: UJEP PdF, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.Kusák, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech prostřednictvím hudebního vzdělávání. Acta humanica, č. 2. Žilina: ŽU FPV, 2008. Říha, J. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Lbem, 2003. ISBN 80-85030-08-X.

Požadavky

Aktivní účastPrezentace a odevzdání písemně zpracovaných metodických námětů - a) intonační výcvik, b) nácvik trojhlasu a čtyřhlasu, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnostiPrezentace studentského projektu v průběhu semestru (45 min.)Požadavky ke zkoušce:1) Teoretická část a) tematické okruhy b) předložení metodických námětů2) Praktická část a) zpěv a hra na klavír (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách) b) hra na flétnu (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách c) zpěv a hra na kytaru (1 píseň lidová, 1 píseň umělá)Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.