Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologické aspekty HV (KHV / 2PGZ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PGZ2 - Psychologické aspekty HV, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Dílčí hudebněpsychologická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce zaměřující se na hudební psychologii, významní hudební psychologové ČR a zahraničí2.Vymezení discipliny hudební psychologie v systému muzikologie, předmět zkoumání hudební psychologie, vztah hudební psychologie a obecné psychologie, metody výzkumu hudební psychologie, psychologie umění, hudebněpsychologické pojmy I, aktuální trendy současné hudební psychologie, základní složky a funkce psychiky, klasifikace hudebních schopností3.K historické profilaci hudební psychologie, základní přehled o vývoji discipliny, hudebněpsychologické pojmy II4.Hudební ontogeneze: prenatální bytí, období do tří let, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, dospělost; hudebnost, elementarizovaný test hudebnosti, praktické metodické náměty5.Psychologická podstata hudebně-komunikačního procesu, funkce hudby6.Hudebněpsychologické pojmy III7.Hudební výchova a rozvoj nehudebních nehudebních schopností z hlediska hudební psychologie, behaviorální a sociální vliv hudby, amuzie, hudební činnosti z hlediska hudebněpsychologického8.Hudebněpsychologické pojmy IV9.Hudba v obchodním prostředí, výsledky empirických výzkumů10.Hudební preference, vkusová skupina, socioekonomické postavení a hudební preference, vkusová setrvalost, proměny hudební preference s věkem, hudební preference a osobnostní faktory, dimenze hudební preference, tendence sensation-seeking, klidová aktivace, hudba - agresivní a asociální chování11.Akustická ekologie, proměny akustického prostředí člověka, soundscape, citlivost na hluk (noise sensitivy), osobní a sociální proměnné, citlivost na hluk a vztah k hudbě12.Background music při učení a duševní práci, metakognitivní dovednosti, výsledky výzkumů13.Zápočtový test

Získané způsobilosti

1. Student zná základní problematiku z oblasti hudební psychologie.2. Student získává přehled o zákonitostech a specifikách hudebního vývoje žáků.3. Student umí fundovaně vytvořit a adekvátně vyhodnotit diagnostický test hudebnosti.4. Student analyzuje aktuální problémy hudebněvýchovné teorie a praxe z hlediska hudebněpsychologického.5. Student reflektuje základní hudebněpsychologická témata v českém a zahraničním kontextu.

Literatura

Váňová, H. Dětská hudební tvořivost. Praha, 1989. Osolsobě, I. Funkce hudby v prožitku myšlení aneb Myšlení hudbou. Opus musicum, č. 9, 1973. HOLAS, M. Hudební nadání. Praha, 1994. Franěk, M. Hudební psychologie. Praha, 2005. SEDLÁK, F. Hudební vývoj jedince. Praha, 1974. Michel, P. O hudebních schopnostech a dovednostech. Praha, 1966. Kol. autorů. Psychologické aspekty hudební výchovy (ontogeneze, diagnostika, muzikoterapie). Sborník příspěvků z 5. ročníku Olomouckých jarních muzikologických konferencí. Olomouc, 2001. Holas, M. Psychologické základy hudební pedagogiky. Praha, 1988. Holas, M. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. Praha, 1998. Těplov, B. M. Psychologie hudebních schopností. Praha, 1968. SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha, 1989. Poledňák, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha, 1984. Holas, M. Úkoly psychologie v profesionální hudební výchově. Opus musicum 21, č. 3, 1989. Holas, M. Úvod do psychologie - hudební diagnostika. Praha, 1989. Michel, P. Základní psychologické otázky slyšení a prožívání hudby minulosti a přítomnosti. Hudební rozhledy, č. 12, 1972. Sedlák, F. Základy hudební psychologie. Praha, 1990. Gordon, E. A Music Learning Theory for Newborn and Young Children. Chicago, 1990. Gordon. E.E. Am I musical? Discover your music potential. Music audiation games for adults and children ages 7 and up. Chicago: GIA Publications, 2003. Lundin, R. An Objective Psychology of Music. New York, 1967. Gordon, E. E. Awakening newborns, childrens and adults to the world of audiation: a sequential guide. Chicago: GIA Publications, 2007. Meyer, L. B.:. Emotion and Meaning in Music. Chicago, 1956. Sloboda, J. A. Exploring the musical mind. Oxford: Oxford University Press, 2004. Holas, M. Hudebně psychologická diagnostika a poradenství. Sborník z výroční konference České společnosti pro hudební vědu. Praha, 2000. Gordon, E.E. Introduction to research and psychology of music. Chicago: GIA Publications, 1998. Linka, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna, 1997. Gordon, E. Learning Sequences in Music. Chicago, 1989. Gordon, E.E. Learning sequences in music: skill, content and patterns. Chicago: GIA Publications, 2003. Böttcher, H. F., Kerner, U. Methoden in der Musikpsychologie. Leipzig, 1968. Sloboda, J. A., Juslin, P. Music and emotion: Theory and research. Oxford: Oxford University Press, 2001. Sloboda, J. Musical Mind. London, 1985. Mote-Haber, H. Musikpsychologie. Köln, 1972. Wellek, A. Musikpsychologie und Musikästhetik. Frankfurt am Main, 1963. Matejová, Z., Mašura, S. Muzikoterapia v špecialnej a liečebnej pedagogike. Praha, 1992. Sloboda, J.A., Deliege, I. Perception and Cognition of music. Mahwak NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1997. Krbaťa, P. Psychologické aspekty v integrovanom skúmání hudebného talentu. Zborník VŠMU. Bratislava, 1986. KULKA, J. Psychologie umění (Obecné základy). Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.Michel, P. Psychologische Grundlagen der Musikerziehung. Leipzig, 1968. Davies, J. B. Psychology of Music. London, 1978. Deutsch, D. Psychology of Music. New York, 1982. Holas, M., Wiedermann, J. Receptivní muzikoterapie. Praha, 2001. Farnsworth, P. R. Social Psychology of Music. New York, 1958. Gordon, E.E. Study Guide for Learning Sequences in Music. Chicago: GIA Publications, 2007. Révész, G. Talent und Genie. Bern, 1953. Gaston, E. T. Test of Musicality. Lawrence, 1957. McKinnon, D. W. Testing to Identity Creative People. Berkeley, 1965. Kemp, A.E. The Musical Temperament: Psychology and Personality of Musicians. Oxford: Oxford University Press, 1996. Franklin, E. Tonality as a Basic for the Study of Musical Talent. Göteborg, 1956. Mantruszewska, M., Kotarska, H. a kol. Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa, 1990. Daniel, L. Aplikace psychometrických metod v hudební psychologii. Praha, 1969. Doubravová, J. Dialog a imaginace. Interpersonální diagnóza umění(m). Praha: Editio Supraphon, 1998. HOLAS, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha, 2001. Hlavsa, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, 1986. Dušek, B. Psychologie hudby. Praha, 1981.

Požadavky

zápočtový test z přednášek a zadané literatury100-51 bodů - započteno50-0 bodů - nezapočteno

Garant

prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.