Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika HV 1 (KHV / 2PGZ3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PGZ3 - Didaktika HV 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce a SZZ), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience2. Vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy I, hudba jako cíl a předmět HV3. Intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), hudebnědidaktické pojmy II, HV na všeobecně vzdělávacích školách (cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky)4. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP)5. Osobnost učitele Hv, hodnocení a klasifikace v Hv, didaktické zásady, hudební činnosti6.Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu7. Respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení8. Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy I9. Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy II10. Prezentace metodických námětů11. Metodický nácvik jednohlasé písně, přípravná cvičení pro dvojhlas, metodický nácvik dvojhlasé písně12. Hudebněpohybová výchova, prezentace metodických námětů13. Zápočet1.-13. Základy hry na flétnu1-13. Základy LA salsy

Získané způsobilosti

1. Student zná základní problematiku hudebněvýchovné teorie a praxe s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie.2. Student analyzuje inovativní hudebnědidaktické algoritmy se zaměřením na kurikulární reformu v podobě RVP a ŠVP3. Student umí využít základní hudební činnosti z hlediska hudebněmetodického.4. Student získává teoretické i praktické schopnosti a dovednosti, které adekvátně aplikuje na hudebněedukační proces-5. Student kriticky hodnotí stávající hudebnědidaktické a hudebněmetodické přístupy.

Literatura

HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. SEDLÁK, F. A KOL. Didaktika HV pro ZŠ II, I. Praha: SPN, 1984. HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha, 1999. ISBN 80-902-638-01.JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. MICHALOVÁ, E. Hudba v škole. Banská Bystrica, 1997. STIBOROVÁ, Z. Hudebně pohybové hry. Ostrava: PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-104-5.Stiborová, Z. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-151-X.Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, partitury, CD a DVD s hudební problematikou. Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha, 1998. Sborníky referátů z hudebně pedagogických konferencí organizovaných katedrami HV v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě, v Praze, v Nitře, v Olomouci, v Ústí nad Labem. FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999.

Požadavky

Aktivní účast min. 75%Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály)Prezentace a odevzdání píseměn zpracovaných metodických námětů - a) hlasová výchova, b) rytmický výcvik, c) nácvik jednohlasé písně, d) nácvik dvojhlasé písně, e) hudebněpohybová výchovaOdevzdání všech písemně zpracovaných metodických námětů100-51 bodů - započteno50-0 bodů - nezapočteno

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.