Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika HV 2 (KHV / 2PGZ4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PGZ4 - Didaktika HV 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce a SZZ, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, projektové vyučování, typy projektů2. Metodický nácvik tříhlasé (ev. čtyřhlasé písně), sborový zpěv na ZŠ3. Procvičování nácviku tříhlasé (ev. čtyřhlasé písně), realizace námětů4. Intonace, intonační výcvik, intonační metody (F. Lýsek, L. Daniel, Č. Stašek), intonační zkratka, praktická intonační cvičení se zřetelem na didaktické využití5. Intonační výcvik, intonační cvičení, intonační diktáty, realizace námětů6. Vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce7. Sluchově-percepční činnosti, metodická práce s poslechovou skladbou8. Sluchově-percepční činnosti, realizace námětů9. Instrumentální činnosti na 2. stupni ZŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, didaktická analýza partitury a metodický nácvik10. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů11. Instrumentální činnosti: hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón), tvorba elementárních partitur, realizace námětů12. Hudební teorie a dějiny hudby na 2. stupni ZŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry13. Shrnutí1. -13. praktická hra na flétnu s metodikou a další vybrané hudební činnosti s didaktickou dimenzí, taneční výchova: párová salsa v hudební výchově

Získané způsobilosti

1. Student zná hudebnědidaktickou problematiku v kontextu pedagogických věd.2. Student rozvíjí schopnost pedagogického a didaktického myšlení.3. Student aplikuje teoretické poznatky v praxi.4. Student rozvíjí praktické dovednosti v širokém spektru hudebních činností.

Literatura

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. Supraphon, Praha-Bratislava, 1969. Gregor, V., Sedlický, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1999. HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. Sedlák, F. a kol. Didaktika HV pro ZŠ II, I. Praha: SPN, 1984. HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha, 1999. ISBN 80-902-638-0-.Herden, J. Hudba jako řeč. Praha, 1998. Herden, J. Hudba pro děti. Praha, 1992. ISBN 80-7066-522-X.MICHALOVÁ, E. Hudba v škole. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.Hudební periodika (Hudební výchova, Talent, Múzy v škole, Hudební rozhledy ad.), česky, slovensky, německy. Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, instrumentální partitury. BĚLOHLÁVKOVÁ, P. - KUSÁK, J. - RUTTKAY, J. Lidová píseň jako integrující prostředek v praxi učitele Hv. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2007. KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. Hunterová, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. KUSÁK, J. Výchova k hodnotám hudebního, tanečního a slovesného folkloru jako proces regionální/subregionální etnické sebeidentifikace (zaměření na volnočasové aktivity). Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2007. Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns: Karneval zvířat. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-85030-11-X.FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor. SPN, Praha, 1988. Kolář, J. Intonační metody a jejich uplatnění v učebnicích hudební výchovy. In: Hudební výchova 3, č. 4, s. 55-56, 1994. Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha, 1998. Sborníky referátů z hudebně pedagogických konferencí organizovaných katedrami HV v Brně, v Českých Budějovicích, v Ostravě, v Praze, v Nitře, v Olomouci, v Ústí nad Labem. Kolář, J. - Rob, J. - Štíbrová, I. Sborový zpěv a řízení sboru 1. SPN, Praha, 1998. Říha, J. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Lbem, 2003. ISBN 80-85030-08-X.

Požadavky

Aktivní účastDetailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály)Prezentace metodických námětů - a) intonační výcvik, b) nácvik trojhlasu a čtyřhlasu, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnostiSkupinový seminární výstup - studentský projekt (dle dohody na začátku semestru)Požadavky ke zkoušce1) Teoretická část a) tematické okruhy2) Praktická část a) zpěv a hra na klavír (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách) b) hra na flétnu (5 písní, durové - mollové, lidové - umělé, ve 2 tóninách c) zpěv a hra na kytaru (1 píseň lidová, 1 píseň umělá)Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.