Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aktuální problémy hudební pedagogiky (KHV / 2PRHP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PRHP - Aktuální problémy hudební pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí, program, požadavky k zápočtu), hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe, předmět hudební pedagogiky, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, dílčí hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce.2. Vztah hudební pedagogiky a obecné pedagogiky, vztah hudební pedagogiky a hudební psychologie, vztah hudební pedagogiky k ostatním vědním disciplinám, strukturace hudební pedagogiky.3. Metody výzkumu hudební pedagogiky, základní přehled o vývoji discipliny, hlavní zdroje současné evropské hudební pedagogiky, podněty pro rozvoj české hudební pedagogiky.4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární reforma RVP a ŠVP, intencionální a funkcionální hudební výchova.5. Hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů, výchova k umění a uměním, hudební výchova v rámci estetické výchovy.6. Hudební komunikace (definice, složky, komunikační řetěz, aspekty).7. Význam hudebního vzdělání a vzdělání obecně, axiologická dimenze v hudební výchově a v hudebním vzdělávání, hudební pedagogika v kontextu vývojových proměn doby-kultury-hudby-hudebního života mládeže.8. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory.9. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky, synchronní paradigmata hudební pedagogiky, humanisticko-tvůrčí koncepce hudební pedagogiky, didaktická interpretace, koncept přirozeného světa, polyestetická výchova a integrativní hudební pedagogika.10. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).11. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).12. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).13. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse), evaluace discipliny.

Získané způsobilosti

1. Student se orientuje v problematice hudební pedagogiky jako teoretické reflexe hudební výchovy.2. Student analyzuje různá paradigmata hudební pedagogiky.3. Student srovnává vybrané hudebněpedagogické systémy domácí i zahraniční provenience.4. Student diskutuje o přinosu různých hudebněpedagogických systémů.

Literatura

Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: PedF UK, 2005. Holas, M. Hudební nadání. Praha, 1994. Holas. M. Hudební pedagogika. Praha, 2005. ISBN 80-7331-018-X.FUKAČ-TESAŘ-VEREŠ. Hudební pedagogika. Brno: FF MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.HOLAS, M. Hudební pedagogika v profesionální HV. Praha: HF AMU, 1995. ISBN 80-85883-08-2.VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha, 2002. DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha, 1992. Kozel, D. et al. Pregraduální příprava učitelů hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Ostrava: Ostravská univerzita, Katedra hudební výchovy, 2013. Medňanská, I. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0149-9.BURLAS, L. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.MASTNAK, W. Zmysly - Umění - Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0.Vereš, J. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-558-0003-5.Sborníky z konferencí:Kreativita a integrativní hudební pedagogika v evropské HV. Mezinárodní hudebně pedagogická konference Praha 20. - 21. 4. 1994. Praha: UK, 1994 Hudobno-pedagogické interpretacie. Mezinárodní konference v Nitře: Nitra 3, r. 1995, ISBN: 80-8050-006-1; Nitra 4, r. 1998, ISBN: 80-8050-102-9; Nitra 5, r. 2000, ISBN: 80-8050-351-6; Nitra 6, r. 2001, ISBN: 80-8050-471-7 Musica viva in schola XIV. Brno: PdF MU. ISBN: 80-210-1918-2 Sborníky z olomouckých konferencí: K problematice současných hudebně výchovných metod a koncepcí. Olomouc: UP, 1998, ISBN: 80-7067-494-5; Olomoucké muzikologické konference - Hudební analýza, Mezipředmětové vztahy disciplín učitelského studia HV. Olomouc: PdF UP, 2000, ISBN: 80-244-0181-9; Psychologické aspekty HV - 5. roč. Olomouckých muzikologických konferencí. Olomouc: PdF UP, 2001, ISBN: 80-244-0465-2; Minulost, přítomnost a budoucnost hudební pedagogiky - hudebně pedagogická konference Olomouc, listopad 2002 (na Internetu, v tisku) Nonartificialní hudba a hudební výchova. České Budějovice: PdF JU, 1998 Populární hudba a škola. Praha: PdF UK,1999 Postavení hudby v rámci současných hudebních aktivit. Muzikologická konference Janáčkiana 2002. Ostrava: PdF OU, 2002. ISBN: 80-7042-216-5 Sborníky Umění - ARS: ARS 2. Ostrava: PdF OU, 1995, ISBN: 80-7042-097-9; ARS 3. Ostrava: PdF OU, 1999 . SLAVÍKOVÁ, Z. Učiteľ hudby na prahu 21. storočia. Prešov, 2000. ISBN 80-968348-3-5.LUSKA, J., HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.Holas, M., Váňová, H., Duzbaba, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha, SPN, 1987. LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.

Požadavky

1. recenze 1 monografie nebo 1 sborníku s hudebněpedagogickou problematikou. 2. Prezentace písemně zpracovaného seminárního úkolu - výběr z témat zaměřených na minulost, přítomnost a budoucnost hudební pedagogiky v kontextu vývojových proměn doby, kultury a hudebního života mládeže (hodnotová orientace, zájmy, preference, motivace, vkusová kriteria ad.) a s tím souvisejících změn profesionální přípravy hudebních pedagogů. (100 bodů)100-51 bodů započteno50-0 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. David Kozel, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. David Kozel, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.PhDr. David Kozel, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.