Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aktuální problémy hudební pedagogiky (KHV / 2PRHS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PRHS - Aktuální problémy hudební pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí, program, požadavky k zápočtu), hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudebněvýchovné praxe, předmět hudební pedagogiky, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, dílčí hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce.2. Vztah hudební pedagogiky a obecné pedagogiky, vztah hudební pedagogiky a hudební psychologie, vztah hudební pedagogiky k ostatním vědním disciplinám, strukturace hudební pedagogiky.3. Metody výzkumu hudební pedagogiky, základní přehled o vývoji discipliny, hlavní zdroje současné evropské hudební pedagogiky, podněty pro rozvoj české hudební pedagogiky.4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární reforma RVP a ŠVP, intencionální a funkcionální hudební výchova.5. Hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů, výchova k umění a uměním, hudební výchova v rámci estetické výchovy.6. Hudební komunikace (definice, složky, komunikační řetěz, aspekty).7. Význam hudebního vzdělání a vzdělání obecně, axiologická dimenze v hudební výchově a v hudebním vzdělávání, hudební pedagogika v kontextu vývojových proměn doby-kultury-hudby-hudebního života mládeže.8. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory.9. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky, synchronní paradigmata hudební pedagogiky, humanisticko-tvůrčí koncepce hudební pedagogiky, didaktická interpretace, koncept přirozeného světa, polyestetická výchova a integrativní hudební pedagogika.10. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).11. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).12. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse).13. Prezentace seminárních prací a písemných reflexí (konfrontace, diskuse), evaluace discipliny.

Získané způsobilosti

1. Student se umí orientovat v informačních zdrojích a aktuálních tématech hudební pedagogiky.2. Student se umí orientovat v aktuálních problémech teorie a praxe hudební výchovy.3. Student reflektuje vývoj hudebněpedagogického myšlení.

Literatura

Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: PedF UK, 2005. Holas, M. Hudební nadání. Praha, 1994. Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X.HOLAS, M. Hudební pedagogika v profesionální HV. Praha: HF AMU, 1995. ISBN 80-85883-08-2.Fukač, J. - Tesař, S. - Vereš, J. Hudební pedagogika.Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5.Váňová, H., Skopal, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-296-0435-3.DRÁBEK, V. Popularizace hudby. Praha, 1992. Kozel, D. et al. Pregraduální příprava učitelů hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ. Ostrava: Ostravská univerzita, Katedra hudební výchovy, 2013. Medňanská, I. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0149-9.BURLAS, L. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.SLAVÍKOVÁ, Z. Učiteľ hudby na prahu 21. storočia. Prešov, 2000. ISBN 80-968348-3-5.MASTNAK, W. Zmysly - Umění - Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0.Vereš, J. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-558-0003-5.Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.Kusák, J. Evropský hudební a taneční folklor jako axiologická konstanta humanisticko-tvořivého paradigmatu hudební pedagogiky a procesu hudebního vzdělávání. Trnava: PdF Trnavskej univerzity a PdF Katolickej univerzity v Ružomberku, 2009. ISBN 978-80-8084-441-7.Kusák, J. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trends of Music Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008. LUSKA, J., HLAVAČKA, M. K proměnám komparativní hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.Kusák, J. Krize tradičních hodnot umění a kultury jako potenciální faktor ohrožení společnosti a systémového pojetí (hudebního) vzdělávání. Teoretické reflexe hudební výchovy: Problémy recepce v jednotlivých druzích umění. Brno: MU PdF, 2009. Holas, M., Váňová, H., Duzbaba, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha, SPN, 1987. LUSKA, J. Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9.

Požadavky

1. recenze 1 monografie nebo 1 sborníku s hudebněpedagogickou problematikou (50 bodů) 2. Prezentace písemně zpracovaného seminárního úkolu - výběr z témat zaměřených na minulost, přítomnost a budoucnost hudební pedagogiky v kontextu vývojových proměn doby, kultury a hudebního života mládeže (hodnotová orientace, zájmy, preference, motivace, vkusová kriteria ad.) a s tím souvisejících změn profesionální přípravy hudebních pedagogů (50 bodů)100-51 bodů - započteno50-0 bodů - nezapočteno

Garant

prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc.

Vyučující

PhDr. David Kozel, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.PhDr. David Kozel, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.