Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Hudební výchova s didaktikou (KHV / 2SZM2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2SZM2 - SZZ - Hudební výchova s didaktikou, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ, Učitelství hudební výchovy pro SŠA) Část teoretická:znalost tematických okruhů zahrnujících hudebnědidaktickou problematiku hudebněvýchovné praxe B)Část teoreticko-praktická: prezentace a obhajoba písemně zpracovaných a na souvislé praxi ověřených metodických námětů:nácvik jednohlasu a vícehlasu, rytmický výcvik, intonační výcvik a základy sluchové analýzy,instrumentální výcvik, poslech hudby, hudebněpohybová a taneční výchova. C)Hra na nástroj:Student přednese jednu či více závažnějších klavírních skladeb libovolného stylového období v rozsahu min. 4 minut. Hra zpaměti podmínkou (výjimkou jsou polyfonní skladby J. S. Bacha apod.). D) Zpěv: student zpaměti přednese dvě vokální skladby závažnějšího charakteru libovolného stylového období.Didaktika hudební výchovy (podrobněji viz Portál)Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ1. Význam hudby v lidském životě, význam hudby v rozvoji osobnosti a ve výchově. 2. Hudební pedagogika a hudební didaktika jako vědecké discipliny. Hudební pedagogika jako teoretický základ Hv. Struktura hudební pedagogiky, integrativní hudební pedagogika. Didaktika Hv jako vědní obor. 3.Významné osobnosti hudební pedagogiky v českém kontextu, hudebněvýchovné a hudebněpedagogické společnosti, odborné časopisy, vědecké konference, internetové zdroje, vzdělávací portály. 4. Psychologické aspekty Hv. 5.Hudební schopnosti, dovednosti, návyky, nadání, talent, hudební zájmy a potřeby, pozornost, hudební vlohy.6.Hudební výchova na všeobecně vzdělávacích školách. Aktuální problémy hudební výchovy: konflikt teorie a praxe.7.Osobnost učitele Hv, příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, kompetence učitele Hv. 8. Hlasová výchova, pěvecká výchova, postavení v hudebněedukačním procesu. 9.Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, intonace, intonační výcvik, intonační metody. 10. Sborový zpěv ve školním a v mimoškolním prostředí. 11. Instrumentální činnosti, hra na hudební nástroje v hodinách Hv. 12. Hudebněpohybová a taneční výchova v Hv.13.Poslech hudby v Hv, didaktická práce s poslechovou skladbou.14.Hudební a taneční folklor v Hv, etnická hudba v Hv, populární hudba v Hv a jejich využití ve školní praxi.15.Projekty ve školní praxi.Učitelství hudební výchovy pro SŠ1. Význam hudby v lidském životě, význam hudby v rozvoji osobnosti a ve výchově. 2. Hudební pedagogika a hudební didaktika jako vědecké discipliny. Hudební pedagogika jako teoretický základ Hv. Struktura hudební pedagogiky, integrativní hudební pedagogika. Didaktika Hv jako vědní obor. 3.Významné osobnosti hudební pedagogiky v českém kontextu, hudebněvýchovné a hudebněpedagogické společnosti, odborné časopisy, vědecké konference, internetové zdroje, vzdělávací portály. 4. Metody výzkumu v hudební pedagogice. 5. Psychologické aspekty Hv. 6. Hudební vývoj jedince. 7. Hudební komunikace. Funkce hudby. 8. Hudební schopnosti, dovednosti, návyky, nadání, talent, hudební zájmy a potřeby, pozornost, hudební vlohy. 9. Hudební výchova na všeobecně vzdělávacích školách. Aktuální problémy hudební výchovy. 10. Osobnost učitele Hv, příprava učitele Hv. Vyučovací metody, formy, hudební činnosti. 11. Historická dimenze hudební výchovy. Vývoj české hudební výchovy. 12. Hlasová výchova, pěvecká výchova, poruchy hlasu. 13. Rytmický výcvik, intonace, metodický nácvik, sluchová analýza. Práce s hudebně retardovanými žáky. 14. Sborový zpěv na SŠ a v mimoškolním prostředí. Didaktika sborového zpěvu. Osobnost učitele-sbormistra. 15. Instrumentální činnosti, hra na hudební nástroje v hodinách Hv metodika hry na zobcovou flétnu. 16. Hudebněpohybová a taneční výchova v Hv. Hudební teorie a dějiny hudby v Hv. 17. Psychologické, estetické a sociologické předpoklady vnímání a prožívání hudby. Poslech hudby v Hv. Výchovné koncerty. Hudební ekologie. 18. Hudební a taneční folklor v Hv. 19. Etnická hudba v Hv, populární hudba v Hv a jejich využití v praxi. 20. Projekty ve školní praxi.

Získané způsobilosti

1. Student zná teoretické principy didaktiky hudební výchovy,2. Je schopen adekvátně vyučovat hudební výchovy ve školní praxi.3. Student umí interpretovat vybrané písně a vokální skladby.4. Student umí klavírně interpretovat vybrané skladby.5. Student se orientuje v problematice hudební výchovy.

Literatura

Gregor,V.-Sedlický,T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X.HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha: Ritornel, 1999. ISBN 80-902-638-0-.Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X.Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 1992. Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VUP v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1998. BURLAS, L. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.

Požadavky

Splnění všech částí státní závěrečné zkoušky.

Garant

doc. PhDr. Veronika Ševčíková, Ph.D.