Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - sbormistrovství s didaktikou (KHV / 2SZM3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2SZM3 - SZZ - sbormistrovství s didaktikou, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

A )Didaktika sborového zpěvu: 1. Aktuální postavení a podoby sborového zpěvu v současné společnosti: druhy pěveckých sborů, práce v pěveckém sboru ve vztahu k zájmovým preferencím a volnočasovým aktivitám. 2. Sborový zpěv na základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a jeho specifika: funkce, dramaturgie, metodika práce sbormistra. Hodnocení současného stavu. 3. Význam sborového zpěvu a jeho funkce ve společnosti z hlediska historického vývoje v kontextu národním a mezinárodním. 4. Metody sborového nácviku v různých druzích pěveckých sborů s akcentací těles dětských a mládežnických: dělené zkoušky, problematika nácviku jednohlasu, homofonního a polyfonního vícehlasu, sborová soustředění. 5. Práce učitele - sbormistra v pěveckém sboru: kritéria výběru skladeb, sestavování celoročního plánu, schéma a obsah zkoušek, prezentace na veřejných vystoupeních, nahrávkách, soutěžích, propagace, administrativa, možnosti financování, grantové aktivity, získávání notového materiálu, internetové zdroje. 6. Pěvecká výchova ve sboru: metodické postupy správného tvoření tónu, postupy rozezpívání, technika sborového dýchání, frázování, zpěvní artikulace. 7. Hlasová hygiena v pěveckém sboru: poruchy zpěvního hlasu (parciální fonační dyskinézy) - organické, reflexní, mutační, fonační. Význam duševní a tělesné hygieny pro kvalitu hlasu. 8. Intonační a sluchová výchova v pěveckém sboru: vokální imitace, používané intonační metody, sborové ladění a zvukové vyrovnávání hlasů. 9. Osobnost sbormistra - sbormistr pedagog i vychovatel: vhodné povahové vlastnosti, potřebná odborná erudice, organizační schopnosti. 10. Problematika zakládání sborových těles: způsob získávání nových členů a motivační možnosti, selektivní přístup při přijímání do výběrových a nevýběrových pěveckých sborů. 11. Analýza sborové skladby sbormistrem jako součást přípravy na zkoušku: formové a hudebněvýrazové prostředky skladby jako východisko k volbě adekvátních dirigentských gest, výběr repertoáru s ohledem na typ a kvalitu pěveckého tělesa. 12. Repertoár pěveckého sboru a jeho interpretační problémy se zdůrazněním stylových specifik jednotlivých hudebněhistorických období a žánrů. 13. Současné světové a evropské trendy ve sborovém zpěvu: festivaly, soutěže, sborové asociace (Unie českých pěveckých sborů, Europa Cantat - European Federation of YoungChoirs, International Federation for Choral Music atd.), internetové zdroje kontaktů (ChoralNet, Musicfolder, ACDA) apod.B) Dějiny sborového zpěvu:1. Křesťanský chorální jednohlas - gregoriánský chorál; jeho začlenění do neimitační polyfonie gotiky a imitační polyfonie renesanční2. Kompoziční techniky gotického vícehlasu3. Nizozemská renesanční polyfonie - imitační techniky a formy4. Duchovní polyfonie školy římské (Palestrina)5. Světská polyfonie ve Francii (chansony Janequina), škola benátská (ansámblové canzony G. Gabrieliho), chromatické madrigaly Gesualda a Monteverdiho6. Barokní opera, oratorium /pašije/, kantáty a tvorba mešní na příkladech z tvorby J. S. Bacha, G. F. Händla a J. D. Zelenky7. Proměny tradičních duchovních hudebních druhů baroka - oratorií, kantát a mešní tvorby -v období klasicismu (Haydn, Mozart); první symfonický vokálně-instrumentální projekt klasicismu (Beethoven)8. Funkční role sborů v romantických operách9. Duchovní a liturgická tvorba romantismu (Mendelssohn, Buckner, Brahms, Dvořák)10. Světská sborová tvorba českých skladatelů v epoše romantismu (Smetana aj.)11. Sborová díla L. Janáčka12. Evropská a česká sborová tvorba první poloviny 20. stol.13. Evropská a česká sborová tvorba do současnostiC) Absolventský koncert: 1. Absolventský koncert s vlastním pěveckým sborem v délce minimálně 60 minut, jehož program vychází ze základních požadavků sborové dramaturgie. Podmínkou je uvedení cyklické sborové skladby. 2. Sbormistrovská interpretační analýza skladeb provedených na absolventském koncertě.

Získané způsobilosti

1. Student zná problematiku didaktiky sborového zpěvu.2. Student se orientuje v historickém vývoji sborového zpěvu.3. Student adekvátně klavírně interpretuje sborovou partituru.4. Student je schopen organizačně, dramaturgicky a interpretačně realizovat samostatný absolventský koncert.

Literatura

Kouba, J. ABC hudebních slohů. Praha: SHV, 1988. Pohanka, J. Dějiny české hudby v příkladech. Praha: SNKLHU, 1958. Smolka, J. Dějiny hudby. Togga, Brno, 2001. ISBN 80-902912-0-1.Bukofzer, M. F. Hudba v období baroka. Opus, Bratislava, 1986. Einstein, A. Hudba v období romantismu. Opus, Bratislava, 1989. Štědroň, B. Leoš Janáček a hudba 20. století. Brno: MU, 1998. Tučapský, A. Mužské sbory Leoše Janáčka a jejich interpretační tradice. SPN, Praha, 1971. Zouhar, Z. Sborové dílo Bohuslava Martinů. Academia, Praha, 2001. Buček, M. Sborový zpěv I. Brno: MU, 1993. Buček, M. Sborový zpěv II. MU, Brno, 1993. Fukač, J. a kol. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.Smolka, J. Smetanova vokální tvorba. SHV, Praha, 1980. Mazurek, J. Stručné dějiny české hudby v příkladech. Ostrava: PdF OU, 1997. Mazurek, J. Stručné dějiny evropské hudby. Ostrava: Montanex, 1999. ISBN 80-85780-90-9.Bártová, J. Vokální hudba 20. století. JAMU Brno, 2002.

Požadavky

Splnění všech částí státní závěrečné zkoušky.

Garant

doc. Mgr. Jan Spisar, Ph.D.