Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny a literatura sborového zpěvu 1 (KHV / 3EAL1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 3EAL1 - Dějiny a literatura sborového zpěvu 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Metodologické problémy výuky předmětu.2. Středověký bohoslužebný zpěv - gregoriánský chorál.3. Evropská polyfonie 14. - 16. stol.; od neimitační polyfonie gotiky k imitačním technikám renesance.4. - 5. Mešní a motetová tvorba G. P. da Palestriny; benátská technika vícesborové provozovací praxe /cori spezzati/ a její aktuálnost do současnosti (od A. Willaerta k G. Gabrielimu).6. Nadčasovost pařížského zvukomalebného chansonu (Cl. Janequin) a chromatických madrigalů (C. Gesualdo da Venosa, Cl. Monteverdi).7. - 8. Místo a význam sboru v barokní opeře, oratoriu a kantátách; jedinečnost pašijové a motetové tvorby J. S. Bacha; vrcholná oratorní díla G. F. Händela, výjimečnost mešní tvorby J. D. Zelenky.9. - 10. Klasicistní sborová tvorba duchovní a světská; liturgická tvorba W. A. Mozarta, oratorní díla J. Haydna, první vokálně-instrumentální symfonický opus L. van Beethovena.11. - 12. Osobitost českých pastorel v prostředí venkovských lokalit (Citoliby u Loun); liturgická díla chrámových kůrů a klášterních konventů v Čechách (F. X. Brixi).13. Závěrečné shrnutí problematiky.

Získané způsobilosti

1. Student se orientuje v historickém vývoji evropského a českého sborového zpěvu od jeho počátků do konce klasicistního období.2. Student zná nejvýznamnější sborové kompozice daného historického období.3. Student poslechem analyzuje typické stylové znaky sborových skladeb sledovaného historického období.4. Student komparuje interpretační přístupy vybraných sborových skladeb daného historického období.5. Student diskutuije o problémech adekvátní interpretace vybraných sborových skladeb příslušného historického období.

Literatura

Casini, C. Amadeus. Život Mozartův. Praha: Academia, 1955. ISBN 80-200-0520-X.Smolka, J. Dějiny hudby. Togga, Brno, 2001. ISBN 80-902912-0-1.Navrátil, M. Dějiny hudby. Scholaforum, Ostrava, 1996. Pečman, R. Georg Friedrich Händel. Supraphon, Praha, 1985. ISBN 02-008-85.Zavarský, E. Johann Sebastian Bach. Supraphon, Praha, 1979. ISBN 02-149-79.Kouba, J. ABC hudební slohů. Supraphon, Praha, 1989. Černý, M.K. Nástin vývoje symfonie od počátku do poloviny 20. století. UP, Olomouc, 2002. Einstein, A. Od renesance k hudbě dneška. Supraphon, Praha - Bratislava, 1968.

Požadavky

ZápočetBěhem semestru 2 testy (v 6. a 12. výukovém týdnu) - podmínkou splnění je 66% úspěšnost odpovědí na otázky každého testu.100-51 bodů - započteno50-0 bodů - nezapočteno

Garant

prof. PhDr. Jan Mazurek, CSc.

Vyučující

PhDr. Jiří Čechprof. PhDr. Jan Mazurek, CSc.PhDr. Jiří Čechprof. PhDr. Jan Mazurek, CSc.