Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika hudební výchovy 2 (KHV / 5IHN2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 5IHN2 - Didaktika hudební výchovy 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience2. Didaktický nácvik náročnější dvojhlasé písně,3. Didaktický nácvik náročnější tříhlasé písně,4. Didaktický nácvik kánonu, sborový zpěv na ZŠ5. Vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce6. Sluchově-percepční činnosti7. Práce s poslechovou skladbou (didaktická analýza)8. Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben)9. Nástroje Orffova instrumentáře, tvorba elementárních partitur, didaktická analýza partitury a metodický nácvik10. Začlenění zobcové flétny do HV, metodika hry na zobcovou flétnu, metodické příručky pro flétnu11. Hra na xylofony, metalofony, zvonkohry a rytmické nástroje Orffova instrumentáře12. Hudební teorie a dějiny hudby na 1.stupni ZŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry13. Hudebněpohybová výchova

Získané způsobilosti

1. student získá hlubší znalost poznatků, postupů a terminologie z oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na 1. st. ZŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost na 1. st. ZŠ a formování učitelského profilu se zaměřením na Hv2. student zná a kriticky analyzuje teoretické principy didaktiky hudební výchovy jako otevřeného systému s ohledem na kontextuální vazby hudební pedagogiky a hudební psychologie3. student zná současná paradigmata hudební didaktiky a hudební pedagogiky (především aplikace humanisticko-tvořivého paradigmatu do praxe)4. student získá schopnost komparace hudebněvýchovných koncepcí5. student dokáže efektivně aplikavat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP6. studetn je schopen kreativních přístupů v oblasti hudební výchovy7. student se prakticky orientuje v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv)8. student upevňuje schopnost usouvztažnění získaných vědomostí9. student využívá moderních a alternativních hudebněedukačních strategií (polyestetická výchova, integrativní postupy ad.)10. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence heuristické, komunikační, interakční, aplikační, intervenční11. výchova k umění a výchova uměním jako intersubjektivního a intrasubjektivního komunikátu

Literatura

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. Supraphon, Praha-Bratislava, 1969. Lasevičová,J. Didaktika hudební výchovy. Ostrava. Ostrava, 1996. Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy pro učitele primárního vzdělávání : distanční text. Ostrava, 2004. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. Jurkovič, P. Instrumentální soubor. SPN, Praha, 1988. Herden, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základních škol. 1. vyd. Scientia, Praha, 1994. Stiborová, Z. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-151-X.Synek, J. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X.Kusák, J. Aktuální postavení hudebního a tanečního folkloru jako prostředku hudebního vzdělávání mládeže a dospělých v současné společnosti. Česká hudební pedagogika a vzdělávání dospělých 21. století. Praha: UK PdF, 2006. ISBN 80-7002-202-X.Bělohlávková, P., Kusák, J., Ruttkay, J. Lidová píseň jako integrující prostředek v praxi učitele Hv. Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe II. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns: Karneval zvířat. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-85030-11-X.Gregor,V. - Sedlický,T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X.Stiborová, Z. Hudebně pohybové hry. Ostrava: PdF OU, 1986. ISBN 80-7042-104-5.Holas. M. Hudební pedagogika. Praha, 2005. ISBN 80-7331-018-X.Říha, J. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Lbem, 2003. ISBN 80-85030-08-X.

Požadavky

Aktivní účast Prezentace a odevzdání metodických námětů - a) nácvik dvojhlasé a tříhlasé písně, b) instrumentální činnosti, c) sluchově-percepční činnosti, d) hudebněpohybová výchovaZkouška:hra na flétnu (5 písní ve 2 tóninách)zkouškový testBody Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina HavránkováPhDr. Jiří Kusák, Ph.D.