Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební didaktika (KHV / BHUD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / BHUD - Hudební didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy, hudba jako cíl a předmět HV, intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky v Hv,2. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), osobnost učitele Hv, didaktické zásady, hudební činnosti3.-6. Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace, rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, prezentace metodických námětů, didaktický nácvik jednohlasé písně, intonace, intonační výcvik, intonační metody7. přípravná cvičení pro nácvik dvojhlasu, didaktický nácvik dvojhlasé písně, didaktický nácvik kánonu, quodlibet, sborový zpěv v MŠ, vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce8.-13. Sluchově-percepční činnosti, práce s poslechovou skladbou (didaktická analýza, hermeneutika), instrumentální činnosti v MŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, tvorba elementárních partitur, didaktická analýza partitury a metodický nácvik, začlenění zobcové flétny do HV, metodika hry na zobcovou flétnu, metodické příručky pro flétnu, hra na xylofony, metalofony, zvonkohry a rytmické nástroje Orffova instrumentáře, hudební teorie v MŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry, hudebněpohybová výchova

Získané způsobilosti

1. student zná hudebnědidaktickou teorii v úzké kontinuitě s hudebně výchovnou praxí v MŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost v prostředí MŠ2. student zná charakteristiku, pojetí, cíle hudebněvýchovného procesu v MŠ3. student se umí prakticky orientovat v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv)4. student pochopeí a interiorizuje interdisciplinární vztahy HV 5. student získá schopnost analýzy širokého spektra moderních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální HV6. student rozvíjí schopnost hudebněpedagogického (didaktického) myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie7. student dokáže samostatně a tvořivě aplikovat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe8. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence komunikační, interakční, aplikační, intervenční

Literatura

DANIEL,L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 1992. ZEZULA,J. A KOL. Metodika hudební výchovy pro mateřské školy. Hradec Králové, 1970.

Požadavky

Aktivní účastPísemně zpracované metodické náměty - a) hlasová a pěvecká výchova, b) rytmický výcvik, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti, e) hudebněpohybová výchovaTeoretická část: zkouškový testPraktická část:hra na flétnu (5 písní ve dvou tóninách)Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.Mgr. Daniela Zuková, Ph.D.