Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika hudební výchovy (KHV / HP1DV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / HP1DV - Didaktika hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy, hudba jako cíl a předmět HV, 2. intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky v Hv,3. Pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv,materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), hudební činnosti4. Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena5. vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí6. metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace7. rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, prezentace metodických námětů8. didaktický nácvik jednohlasé písně9. intonace, intonační výcvik, intonační metody10. přípravná cvičení pro nácvik dvojhlasu, didaktický nácvik dvojhlasé a tříhlasé písně, didaktický nácvik kánonu, quodlibet,11. vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce12. Sluchově-percepční činnosti, práce s poslechovou skladbou (didaktická analýza, hermeneutika)13. instrumentální činnosti na 2. stupni ZŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, tvorba elementárních partitur, didaktická analýza partitury a metodický nácvik, začlenění zobcové flétny do HV, metodika hry na zobcovou flétnu, metodické příručky pro flétnu, hra na xylofony, metalofony, zvonkohry a rytmické nástroje Orffova instrumentáře, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry, hudebněpohybová výchova

Získané způsobilosti

1. student zná hudebnědidaktickou teorii v úzké kontinuitě s hudebně výchovnou praxí2. student zná charakteristiku, pojetí, cíle hudebněvýchovného procesu3. student se umí prakticky orientovat v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv)4. student získá schopnost analýzy širokého spektra moderních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální HV5. student rozvíjí schopnost hudebněpedagogického (didaktického) myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie

Literatura

Strnadová, K., Zezula, J. Hudební výchova v mateřské škole. Praha, 1988. Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 1992.

Požadavky

Aktivní účast (50 bodů)ZkouškaTeoretická část:Písemně zpracované metodické náměty - a) hlasová a pěvecká výchova, b) rytmický výcvik, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti, e) hudebněpohybová výchovaPraktická část:zpěv a hra na klavír (5 písní ve dvou tóninách), hra na flétnu(5 písní ve dvou tóninách), za zkoušku celekm 50 bodů100-91 bodů - výborně90-71 bodů - velmi dobře70-51 bodů - dobře50-0 bodů ? nevyhověl

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.