Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komplexní analýza skladeb (KHV / KASKL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / KASKL - Komplexní analýza skladeb, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Literatura

COOK, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1995. ISBN 0-19-816508-0.Burlas, L. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina, Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.Risinger, K. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. 1. vydání. Praha: Panton, 1969. HONS, M. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.Kohoutek, C. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.Kulka, J. a kolektiv. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN, 1986. Loudová, I. Moderní notace a její interpretace. Praha, Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-31-7.TARASTI, E. (ed.). Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 1995. ISBN 3-11-014040-3.Risinger, K. Nauka o harmonii 20. století. Praha: Supraphon, 1978. Risinger, K. Nauka o hudební tektonice. Praha: Supraphon, 1994. ISBN 80-85883-34-1.KOHOUTEK, C. Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha: SHV, 1962. Kurfürst, P. Organologie (propedeutika, exemplifikace). Hradec Králové, 1998. ISBN 80-902548-02.Zich, J. Orchestrace a sborová sazba. Praha, Panton, 1985. Steinmetz, K. Prostředky časové artikulace hudby. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. Jiránek, J. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha, 1991. Tichý, V. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1994. FUKAČ, J., JIRÁNEK, J., POLEDŇÁK, I., VOLEK, J. a kol. Základy hudební sémiotiky. I-III. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0373-1 (I).Kozel, D. Antický hudební mýtus. Ostrava: Ostravský univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-172-5.Jung, C. G. Archetypy a nevědomí. Výbor z díla, II. Brno:Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997. ISBN 80-85880-16-4.Další v časopisech a sbornících publikované analytické studie českých a zahraničních autorů. Doubravová, J. Dialog a imaginace. Interpersonální diagnóza umění(m). Praha: Editio Supraphon, 1998. Janeček, K. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955. Risinger, K. Nauka o kontrapunktu 20.století. Praha: Panton, 1984. Hanslick, E. O hudebním krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1973. ŠTĚDROŇ, M. Sedm analýz. Brno, 1999. Faltus, L., Marek, Z. Sémantický rozbor skladeb. Brno, 1987. Kofroň, P. Třináct analýz. Praha: H&H, 1996. Hradecký, E. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: SNKLHU, 1960. Štědroň, M. Základy mikrotektoniky (9 analýz). Brno, 1991. ISBN 80-210-0237-9.Štědroň, Miloš. Základy polymelodiky (12 nalýz). Brno, MU, 1992.

Požadavky

Písemná práce (nutno přiložit audionahrávku a notový zápis (partituru) analyzovaných skladeb): Analýza čtyř skladeb z každého stylového období (baroko, klasicismus, romantismus, 20. století - soudobá hudba) podle vlastního výběru doktoranda s důrazem na komplexnost a postižení stylových specifik (dvě skladby instrumentální a dvě vokální).Obsah ústní zkoušky:1. Charakteristika kompozičních prostředků a formotvorných typů hudby čtyř stylových období (baroko, klasicismus, romantismus, 20. století - soudobá hudba; hudební impresionismus, expresionismus neofolklorismus, neoklasicismus a další dílčí směry soudobé artificiální hudby, včt. jejích kompozičních prostředků, technik, formových specifik i terminologie): melodika, kinetika, akordika, harmonie, polyfonie, tóninový terén, mikrotektonika, sóničnost apod.2. Typy hudební analýzy: formální /formová/ analýza, tektonická (morfologicko-syntaktická a strukturně funkcionální) analýza - strukturální analýza, sémiotická analýza, komplexní analýza, redukcionalistické metody (H. Schenker, Cooper - Meyer), archetypální analýza, obsah a forma v hudbě, barokní afektová teorie - rétorické figury, absolutní - programní hudba, hermeneutická analýza (H. Kretzschmar), hudební symbolika (A. Schering), dynamismus a energetická koncepce E. Kurtha, Asafjevova intonační teorie, interpersonální hypotéza hudby apod.

Garant

prof. PhDr. Karel Steinmetz, CSc.