Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební didaktika (KHV / MSHUD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / MSHUD - Hudební didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy, hudba jako cíl a předmět HV, intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky v Hv,2. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), osobnost učitele Hv, didaktické zásady, hudební činnosti3.-6. Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace, rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, prezentace metodických námětů, didaktický nácvik jednohlasé písně, intonace, intonační výcvik, intonační metody7.-9. přípravná cvičení pro nácvik dvojhlasu, didaktický nácvik dvojhlasé písně, didaktický nácvik kánonu, quodlibet, sborový zpěv v MŠ, vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce, sluchově-percepční činnosti, práce s poslechovou skladbou (didaktická analýza, hermeneutika), instrumentální činnosti v MŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, tvorba elementárních partitur, didaktická analýza partitury a metodický nácvik, začlenění zobcové flétny do HV, metodika hry na zobcovou flétnu, metodické příručky pro flétnu, hra na xylofony, metalofony, zvonkohry a rytmické nástroje Orffova instrumentáře, hudební teorie v MŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry, hudebněpohybová výchova

Získané způsobilosti

1. student zná hudebnědidaktickou teorii v úzké kontinuitě s hudebně výchovnou praxí v MŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost v prostředí MŠ2. student zná charakteristiku, pojetí, cíle hudebněvýchovného procesu v MŠ3. student se umí prakticky orientovat v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv)4. student pochopí a interiorizuje interdisciplinární vztahy HV 5. student získá schopnost analýzy širokého spektra moderních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální HV6. student rozvíjí schopnost hudebněpedagogického (didaktického) myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie7. student dokáže samostatně a tvořivě aplikovat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe8. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence komunikační, interakční, aplikační, intervenční

Literatura

Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy. Ostrava: PdF OU, 1996. Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 1992. Zezula, J. a kol. Metodika hudební výchovy pro mateřské školy. Hradec Králové, 1970.

Požadavky

Aktivní účastPísemně zpracované metodické náměty - a) hlasová a pěvecká výchova, b) rytmický výcvik, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti, e) hudebněpohybová výchovaTeoretická část: zkouškový testPraktická část:hra na flétnu (5 písní ve dvou tóninách)Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina HavránkováPhDr. Jiří Kusák, Ph.D.Mgr. Kateřina HavránkováPhDr. Jiří Kusák, Ph.D.