Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Učitelská etika (KOV / 22CET)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / 22CET - Učitelská etika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Člověk a hodnoty (základy axiologie)2) Etické základy svobodné společnosti: ekonomické, sociálně-politické a duchovní východiska současné etiky3) Základy etických teorií: kodexově orientovaná morálka, teorie smlouvy, deontologická etika, teleologická etika, egoistické teorie, postmoderní etické reflexe, existenciální analýzy, ekologické analýzy4) Hlavní pojmy etické teorie: moráka, mravnost, étos, hodnoty, dobro, svoboda, odpovědnost5) Učitelská etika: vymezení obsahu, postavení v rámci etiky, některé současné koncepce učitelské etiky, teoretická a aplikovaná etika6) Učitel a škola v současném světě: osobnost učitele a škola jako společenská instituce7) Étos učitelského povolání: základní hodnoty a etické normy, etický kodex současného učitele8) Etika výchovy9) Etické normy poznání, etika vědy10) Etické aspekty komunikace11) Svoboda a mravní odpovědnost12) Etické a morální aspekty negativních projevů ve školním a mimoškolním prostředí13) Modely etického rozhodování (manuály a případové studie)

Získané způsobilosti

Na konci kurzu student- zná základní pojmy oboru etika,- umí klást etické otázky, umí usuzovat a hodnotit,- respektuje zásady profesní etiky učitele- diskutuje o klasických a soudobých problémech,- demonstruje samostatné, kritické a tvořivé myšlení,- analyzuje možnosti dalšího rozvoje.

Literatura

Dorotíková, S. Profesní etika učitelství. Praha: UK, 2003. Gluchmanová, M., Gluchman, V. Učitelská etika. Prešov: FF PU, 2008. Řezníček, J. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: PdF UK,2004. Hodovský, I. Etika pro učitele? Aktuální stav etické teorie ve vztahu k výchovné činnosti. In: Etika pro učitele. Olomouc: FF UP 1994, s.45-55. Žilínek, M. Étos a utváranie mravném identity osobnosti. Bratislava: Iris, 1997. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.Feber, J. Filozofická antropologie. Ostrava: VŠB-TU, 2008. Brezinka, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 2002. Jonas, H. Princip odpovědnosti. Pokus o etiku pro technologickou civilizaci. Praha: Oikúmené, 1997. Klimeková, A. Profesná etika a mravná výchova. Prešov 2004. Mezera, A. Škála školního chování. Praha: Portál, 1998. Bendl, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. TRITON, 2005. KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie, Brno, 1992. BRÁZDA, R. Úvod do srovnávací etiky. KLP. Praha, 1998.

Požadavky

aktivní účast na cvičení (hodnoceno 30 body)zápočtový písemný test - úspěšnost min. 60% (hodnoceno 70 body51 - 100 bodů - započteno0 - 50 bodů - nezapočtenoUznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.

Garant

PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.

Vyučující

PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.