Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika OV 1 (KOV / 22DA1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / 22DA1 - Didaktika OV 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Občanská výchova jako školní disciplína: význam, úkoly OV, specifika předmětu2. Vývoj výuky občanské výchovy u nás, současné trendy v OV, OV v zahraničí3. Interdisciplinární a intradisciplinární vztahy občanské výchovy, návaznost na 1. stupeň4. Postavení OV v kurikulární reformě5. RVP ZV6. Klíčové kompetence výchovy k občanství7. Průřezová témata RVP ZV8. Tvorba ŠVP - vzdělávací oblast Člověk a společnost9. Učebnice občanské výchovy (funkce, struktura, výzkum, hodnocení)10. Současné učebnice OV a pracovní sešity11. Didaktická analýza učiva, plánování učiva12. Osobnost učitele ve výuce OV (profesní profil učitele OV, budování autority, strategie řízení třídy)13. Osobnost žáka (typologie žáků, nadaný žák ve výuce OV, žák se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce OV)

Získané způsobilosti

Po absolvování předmětu student:- vymezí význam a úkoly občanské výchovy jako školní disciplíny- charakterizuje interdisciplinární a intradisciplinární vazby občanské výchovy- vymezí hlavní principy kurikulární reformy a postavení výchovy k občanství v RVP ZV- definuje klíčové kompetence a průřezová témata RVP ZV- analyzuje a hodnotí ŠVP vybrané základní školy- provádí didaktickou analýzu učiva- analyzuje, srovnává a hodnotí učebnice občanské výchovy- definuje profesní profil učitele OV- procvičuje strategie řízení třídy- respektuje individuální zvláštnosti a učební styly žáků- prezentuje svou práci před seminární skupinou

Literatura

HOŘEJŠOVÁ, D. Didaktika občanské nauky a základú společenských věd. Praha : Naše vojsko, 1994. Praha, 1994. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Portál : Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Petty, G. Moderní vyučování. Praha 2004. Pavlíček, J. - Petrucijová, J. Profesionalizace vzdělávání učitelů občanské výchovy. PedF OU, ostrava 2004. Labischová, D. - Gracová, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Filozofická fakulta Ostravské iniverzity v Ostravě 2008. Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání. Praha: VUP, 2005. Cangelosi, J.S. Strategie řízení třídy. Praha 2000. praha, 1994. KALHOUS, Z. - OBST, O.:. Školní didaktika. Praha, 2002. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Tvorba ŠVP - krok za krokem. Brno, 2006. Piťha, P. Úvod do výchovy k občanství : knížka pro učitele a veřejnost. Praha 1992. STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc 2007. STANĚK, A., MEZIHORÁK, F. Výchova k občanství pro 21.století. Praha 2008. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. MAŇÁK, J. - ŠVEC, V.:. Výukové metody. Brno, 2003. Čapek, R. - Lorencovič, J. - Ševčíková, V. Čítanka textů k rámcově vzdělávacímu orgramu pro základní vzdělávání. PedF OU, Ostrava 2008. Dopita, M. Nové horizonty výchovy k občanství: kurikulum kurzu pro studenty vysokých škol. Univerzita Palackého, Olomouc 2001. DOPITA, M. a kol. občan ve 21.století - kompetence výchovy k občanství. bratislava : Rada Európy, 2003. Pavlíček, J., - Petrucijová, J. Profesionalizace vzdělávání učitelů občanské výchovy. PedF OU, Ostrava 2004. DOPITA, M. - STANĚK, A. RVP v praxi učitele výchovy k občasntví - se zaměřením na potírání rasové a národnsotní nesnášenslivosti. Univerzita Palackého, Olomouc 2005. Dopita, M. - Hrachovcová, M. Výchova k demokracii v transformující se společnosti. Univerzita Palackého, Olomouc 2001. Procházková, I. - Raabová, E. Výchova k občanství a demokracii : ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. ÚIV, Praha 2008. Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 2008. Dopita, M. - Staněk, A. Výchovak demokratickému občanství založenému na právech a odpovědnosti. Univerzita Palackého, Olomouc 2004.

Požadavky

1. Aktivní účast na semináři (povoleny dvě absence, další případnou nepřítomnost nutno omluvit s uvedením závažného důvodu). (hodnoceno 20 body)2. Aktivní příprava na výuku dle pokynů. (hodnoceno 30 body)3. Vypracování praktických úkolů - výběr jednoho z následujících úkolů: (hodnoceno 50 body)a) analýza a hodnocení ŠVP vybrané základní školy (příp. víceletého gymnázia) - vzdělávací oblast Člověk a společnostb) analýza a hodnocení vybrané řady učebnic OV pro základní školy a její prezentace před seminární skupinouc) didaktická analýza vybraného tematického celku OV s konkrétní aplikací cílových kompetencí (5 normostran) 51 - 100 bodů - započteno0 - 50 bodů - nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc.PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.