Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny filosofie C (KOV / 3DEFC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / 3DEFC - Dějiny filosofie C, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

IV. NOVOVĚKÁ FILOZOFIE1. Francis Bacon kritika tradiční filozofie a logiky, anticipace přírody a integrace přírody, teorie idolů, programreformy věd, cíl vědy objevení forem, induktivní metoda, Experimentum crucis.2. Rene Descartes nová metoda a její zásady, metodické pochybování, Cogito ergo sum, existence a úloha Boha,svět jako stroj, důsledky mechanicismu, duše a tělo, pravidla morálky. Karteziánství.3. Velké systémy 17. století. B. de Spinoza, metafyzika monismu a panteistického imamentismu. Koncepce Bohajako osa filozofie Spinozy. Poznání, jeho druhy. Poznání jako osvobození od vášně a základ ctnosti. Mravníideál. Koncepce náboženství a státu, stát jako garant svobody.4. G. W. Leibnitz, základy monádologické metafyziky, monády a stavba vesmíru, předzjednaná harmonie, Bůh anejlepší z možných světů, teorie poznání, pravda rozumu, faktu a princip dostatečného důvodu. Člověk a jehoosud.5. Empirismus. T. Hobbes, nominalismus, konvencionalismus, empirismus a smyslová zkušenost. Subjektivnostsmyslových kvalit, mechanická asociace představ. Teorie politického absolutismu. Stát je umělé, racionálněkonstruované těleso, v přírodním stavu boj všech proti všem.J. Locke, princip zkušenosti a kritika teorie vrozených idejí. Poznání, jeho hranice a význam. Pravděpodobnost avíra. Morálně politické názory.6. G. Berkeley, objektem poznání jsou ideje, které jsou smyslové. Popření rozdílu prvotních a druhotných kvalit.Kritika ideje hmotné substance. Princip Esse est percipi a jeho důsledky.7. D. Hume, empirismus a skepse, zrušení pojmů substance a kauzality. Já je svazek představ. Etické názory,náboženství a jeho zdůvodnění.8. Blaise Pascal a Giambattista Vico proti proudu novověku. B. Pascal, autonomie rozumu, nicotnost a velikostčlověka. Vznešený mizantrop. Dar víry a jeho rozumnost.G. Vico, program filozofie dějin a psychologie národa, zdůvodnění stvořeného lidmi občanského světa.9. Rozum v kultuře Osvícenství. Heslo: Měj odvahu používat vlastní rozum. Osvícenský rozum proti metafyzickýmsystémům, proti předsudkům pozitivních náboženství. Rozum a přirozené právo. Osvícenecké světlo rozumu.10. Osvícenství v Anglii. Viz J. Locke, G. Berkeley, D. Hume. Anglická přírodověda a filozofie přírody: viz. I.Newton a R. Boyle (zakladatel chemie). Filozofie náboženství J. Toland. Filozofie morálky A. Shaftesbury:dobré je to, co slouží harmonii osobnosti, F. Hatcheson. D. Hume konec Osvícenství v Anglii.11. Osvícenství ve Francii I. Encyklopedie. D. Alembert a filozofie jako věda o faktech. Denis Diderot, od deismu kmaterialismu. Condillac a gnoseologie sensualismu. Osvícenský materialismus: La Mettrie, Holbach, Helvetius.Voltaire a boj za toleranci.12. Osvícenství ve Francii II: Montesquieu: podmínky svobody a právní stát. J. J. Rousseau ukončení a překonání fr. osvícenství: návrat k přirozenému člověku, společenská smlouva, přirozenost náboženství. Emile neboli pedagogický průvodce.13. Osvícenství v Německu. Ch. Wolff systematická realizace racionalizmu s mravním konečným cílem. A.Baumgarten a zdůvodnění estetické systematiky. H. S. Reimarius: přirozené náboženství proti náboženství zjevení. G. E. Lessing: estetika, otázky náboženství.

Získané způsobilosti

Student získá nové vědomosti a argumentační postupy z oblasti dějin novověké filozofie v kontextu dobové kultury, která tvoří jeden z pilířů současné západní kultury. Cestou analýzy a srovnávání klasických filozofických koncepcí procvičí své interpretační a argumentační dovednosti. Získá dovedností kritické reflexe a sebereflexe. Na základě samostatné práce s texty a syntézy získaných poznatků zpracuje semestrální práci, v níž používá své dovednosti analýzy daného problému. Během ústní prezentace referátu s využitím jeho powerpointové aplikace student rozvíjí a demonstruje své didaktické dovednosti.

Literatura

Scruton, R.: Kratke dejiny novovekej filozofie od Descarta po Wittgensteina. Bratislava, 1991. Sobotka, M.: Dějiny novověké filozofie od Descarta po Hegela. Filozofia, Praha, 1994. Störig, H. J.: Malé dějiny filozofie. Praha, 1992. Antológia z diel filozofov: Novoveká empirická a osvietenská filozofia. Bratislava, 1967. Antológia z diel filozofov: Novoveká racionalistická filozofia. Bratislava, 1970. Bondy, E.: Evropská filosofie XVII. a XVIII. století. Praha, 1996.

Požadavky

1. Aktivní účast na cvičeních. (hodnoceno 20 body)2. Referát (rozsah 5-7 normostran). (hodnoceno 30 body)3. Ústní zkouška (hodnoceno 50 body)91 - 100 bodů - A - 181 - 90 bodů - B - 1,571 - 80 bodů - C - 261 - 70 bodů - D - 2,551 - 60 bodů - E - 30 - 50 bodů - F - 4Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět NEmůže být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.

Garant

prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.

Vyučující

PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.