Předmět Intercultural Education (KOV / 3ICED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / 3ICED - Intercultural Education, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. The process of socialization and enculturation in multicultural society. What is multicultural society? Different types of multicultural societies.2. Cultural changes. Acculturation. The forms of cultural contacts.3. Personal identity as a starting point and the goal of the pedagogical process. Identity in multicultural and multilingual context.4. Multicultural societies and educational approaches: intracultural, multicultural and intercultural.5. Civic and multicultural education. The problem of possible clash of civic and cultural identity at the personal level.6. The clash of civilizations. The theory of conflicts, ethno-cultural conflicts. Violence as a biological, psychological, social and cultural problem.7. Ethnocentrism, nationalism, racism. Discrimination, its forms.8. The foreigners in the Czech Republic. Social exclusion, inclusion. Integration.9. Intercultural education and intercultural communication. The pitfalls of intercultural communication.10. Meanings, symbols and cultural relativism.11. Forms of comprehension and acceptance of other culture.12. Pro-social behavior, social empathy. Tolerance and its forms.13. Self-reflection of teacher/trainer as the starting point of intercultural education.
Získané způsobilosti
Student získá nové argumentační postupy k řešení otázek kulturní plurality a diverzity; osvojí si dovednosti kritické reflexe a sebereflexe jako východisko vztahů k "jinému", "odlišnému". Integruje a následně aplikuje poznatky z různých oborů (sociologie, sociální a kulturní antropologie, psychologie, pedagogiky) na oblast intrakulturního, multikulturního a interkulturního vzdělávání. Ve svém písemném referátu procvičí osvojené poznatky, prokáže schopnost syntetizovat získané vědomosti a procvičí své interpretační a argumentační dovednosti. Během ústní prezentaci referátu s využitím jeho powerpointové aplikace student rozvíjí a ověřuje své didaktické dovednosti.
Literatura
ISSA, T., DINVAUT, A., PETRUCIJOVA, J. Citizenship Education: Identity issues in a time of Diaspora, Migration and Settlement. In: CiCe guidelines. London, london metropolitan University 2006. CAMPBELL, A. Cultural identity as social construct. Intercultural Education, 11(1)/2000, 31-39. PETRUCIJOVÁ, J. Developing of cultural citizens in the context of educational curriculum in the Czech Republic.IN: Reflecting on Identities:Research, practice and innovation. Istambul: Istambul University 2008. PETRUCIJOVÁ, J. Human Identity and educational Challenges. -New Educational Review. 2009, sv. 17, s. 91-102. PETRUCIJOVÁ, J. Human Identity and Educational Challenges. -New Educational Review. 2009, sv. 17, s. 91-102. LESTINEN, L., PETRUCIJOVA, J., SPINTHOURAKIS J. Identity in Multikultural and Multilingual Contexts. London CICE Guidelanes 2004, 251 str. PETRUCIJOVÁ, J. Intercultural education in the time of cultural variety. Ostrava:OU 2008. RoutledgeFalmer Reader in Multicultural education (eds.Gillborn, D.,Ladson-Billing, G). London 2004. Critical Multiculturalism. Rethinking Multicultural and Antiracist Education.(ed. S.May) London, NY 1995. Critical pedagogy and Race. (ed. Z.Leonardo) Blackwell Publishing 2005. PETRUCIJOVA, J & MECIAR, M. Cultural Citizenship in the Context of the EU: attitudes and views of teachers of civic education in the region of North Moravia and Silesia in the Czech Republic. In Ross (ed.), A Europe of Many Cultures. London: CICE, Institute for Policy Studies in Education. 2003. NIETO, S. Language, culture and teaching. NJ L.Erlbaum Assoc, Inc. 2002. GRANT, C. A., SLEETER, Ch.E. Making choices for multicultural education: five approaches to race, class and gender, 6th edition London, N-Y. 1999. Rethinking anti-Racisms. From theory to practice. (eds. F. Anthias, C. Lloyd). London 2002, ISBN 0-415-18337-5.
Požadavky
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ. 1, Ústní zkouška - hodnoceno max. 100 bodů91 - 100 bodů - A - 181 - 90 bodů - B - 1,571 - 80 bodů - C - 261 - 70 bodů - D - 2,551 - 60 bodů - E - 30 - 50 bodů - F - 4
Garant
PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.