Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny filosofie D (KOV / 3ILOD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / 3ILOD - Dějiny filosofie D, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V. FILOZOFIE 19. A 20. STOLETÍ1. I. Kant a kritický převrat západního myšlení. Kritika čistého rozumu a zdůvodnění transcendentální filozofie. Problém apriorní syntéze, apriorní formy smyslovosti, rozvažování. Rozdíl fenoménů a nouménů. Kantovo pojetí dialektiky, regulativní funkce idejí rozumu. Kritika praktického rozumu, princip autonomie morálky, mravní zákon jako kategorický imperativ.2. J. G. Fichte: zásady vědosloví, nauka o Já, činném jednání a intelektuálním nazírání, dialektická metoda. F. V. Schelling: období naturfilozofie a transcendentální filozofie, filozofie identity absolutní rozum jako totální indeference subjektu a objektu, období pozitivní křesťanské filozofie, filozofie zjevení. Romantikové: F. Holderlin, F. Schlegel, Novalis protiakce vůči osvícenství, od rozumu a pojmu k životu, irac. vciťování a spoluprožívání. Ironie.3. G. W. F. Hegel: absolutní idealismus, tři stádia ideje: logika jako věda o ideji o sobě a pro sebe, filozofie přírody jako věda o ideji v jejím jinobytí, filozofie ducha jako věda o ideji, jež se vrací do sebe přes sebepoznání subjektivního, objektivního a absolutního ducha. Dialektická metoda, triada.4. Rozpad Hegelovy školy (pravé a levé křídlo) německý materialismus. Feuerbach: antropologický materialismus, kritika náboženství. K. Marx: materialistické pojetí přírody, společnosti a dějin, Neomarxismus: G. Lukács, E. Bloch, Frankfurtská škola Horkheimer, Adorno, Markuse, Habermas, blízcí neomarxismu J. P. Sartre, M. Merleau-Ponty, E. Fromm.5. Návrat ke Kantovi. Marburská škola: H. Kohen, P. Natorp, E. Cassirer logisticko-metodologický směr. Bádenská škola novokantovství: W. Windelband, H. Rickert. Metody nomotetické a idiografické, vědy o zákonech a vědy o událostech. Transcendentní hodnoty jako cíle dějin.6. Filozofie života. Schopenhauer: věci jako jevy jsou pouhé představy, věc o sobě je vůle, která se objektivuje, vědomí jako nejvyšší forma uskutečnění, cesty překonání vůle, soucit jako základ etiky. S. Kierkegaard, F. Nietzsche, W. Dilthey, H. Bergson.7. Pozitivizmus. Comte, J. S. Mill, H. Spencer. Empiriokriticismus: Avenarius, Mach, nové objevy ve fyzice.8. Pragmatismus. Ch. S. Pierce, H. James, J. Dewey9. Realistické směry. S. Alexander: prostoročas jako absolutno a pralátka, věci jsou jejich rozrůzněností, Bůh jako nutkání vesmíru k nadduchovnímu. A. N. Whitehead: princip procesuality, organická koncepce, věci jako události, vesmír jako tvořivost, panteismus. Kritický realismus N. Hartmanna10. Fenomenologie. E. Husserl, M. Scheler, J. Patočka, filozofie dějin.11. Filosofie existence. K. Jaspers, M. Heidegger, J. P. Sartre, A. Camus, M. Merleau-Ponty, G. Marcel, M. Buber.12. L. Wittegenstein: jazyk jako ústřední téma dnešní filozofie. Novopozitivismus Vídeňského kruhu (M. Schlik, R. Carnap): Novější analytická filosofie zkoumání základů. T. S. Kuhn a struktura vědeckých revolucí, P. K. Feyerabend a pluralismus metod. Kritický racionalismus K. R. Poppera: od verifikace k falsifikaci, dedukce, hypotéza jako postup vědy, pozitivní význam metafyziky, tři světy: fyzický, psychický, teoretický, vědění jako rozhodující faktor pokroku, teorie otevřených a zavřených společností.13. Postmoderní filozofie. M. P. Foucault: poststrukturalismus, etnologie kultury, pastorální paradigmat moci. J. F. Lyotard: diskurs legitimace, narace, velká vypravení J. Derrida: gramatologie, dekonstrukce, překonání fonetického logocentrizmu a rehabilitace grafické podoby jazyka, smysluplnost sdělení. W. Welsch: koncepce transversálního rozumu.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v základních směrech současného filozofického myšlení. Získá nové argumentační postupy z oblasti filozofie 19. a 20. století. Cestou analýzy a srovnávání klasických filozofických koncepcí rozvine své interpretační a argumentační dovednosti. Na základě samostatné práce s odbornými texty a syntézy získaných poznatků zpracuje semestrální práci. Během ústní prezentace referátu s využitím jeho powerpointové aplikace student rozvíjí a demonstruje své didaktické dovednosti. Získá dovednosti kritické reflexe a sebereflexe.

Literatura

Antologie z diel filozofov. Pragmatismus, realizmus, fenomenológia, existencializmus. Bratislava, 1969. Antologie z diel filozofov. Vybrané kapitoly z dílů: Logický empirizmus a filozofia prirodných vied. Bratislava, 1968. Antologie z diel filozofov. Vybrané kapitoly z dílů: Logický empirizmus a filozofia prirodných vied. Bratislava, 1968. Antologie z diel filozofov. Vybrané kapitoly z dílů: Pozitivizmus, novokantovství. Bratislava, 1967. Peregrin, J.: Úvod do analytické filosofie. Praha, 1992. Petřiček, M.: Úvod do současné filosofie. Praha, 1992. Störig, H. J.: Malé dějiny filosofie. Praha, 1992. Blecha, I.: Fenomenologie a existencialismus. Olomouc, 1994. Janke, W.: Filosofie existence. Praha, 1995. Sobotka, M.: Německá klasická filozofie. Praha, 1992.

Požadavky

1. Aktivní účast na cvičeních.2. Referát (rozsah 5-7 normostran).3. Průběžné písemné testy v seminářích (60% úspěšnost nutná pro další postup).91 - 100 bodů - A - 181 - 90 bodů - B - 1,571 - 80 bodů - C - 261 - 70 bodů - D - 2,551 - 60 bodů - E - 30 - 50 bodů - F - 4Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět NEmůže být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.

Garant

prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.

Vyučující

PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.