Předmět Etika pro pedagogy (KOV / 55EPD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / 55EPD - Etika pro pedagogy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Obecná otázka po metodě učitelské etiky2) Hodnota vzdělání z pohledu individuální a sociální etiky3) Etická dilemata ve školské praxi a historické pokusy o jejich řešení4) Etická dilemata ve školské praxi a současné pokusy o jejich řešení5) Východiska a styly současné morální a mravní formace6) Historie etické výchovy v zahraničí a v ČR7) Prosociální chování jako cíl a vize etické výchovy8) Výchovný obsah. Komunikace, důstojnost, hodnocení sebe sama, úcta ke světu, společnosti a k sobě samému9) Výchovný obsah. Vyjadřování a komunikace citů, empatie, asertivita, pomoc, dělení se, spolupráce.10) Výchovný obsah. Reálné a zobrazované vzory, komplexní porosociálnost.11) Aplikační témata etické výchovy. Hodnoty, ekonomické hodnoty.12) Aplikační témata etické výchovy. Etika finanční gramotnosti.13) Aplikační témata etické výchovy. Rodina, výchova k sexuálnímu zdraví, etické aspekty ochrany přírody.
Získané způsobilosti
Na konci kurzu student- je schopen poskytnout základy metodologie etiky jakožto oboru,- umí formulovat hodnotu učitelského povolání a to jednak z pohledu individuální a také sociální etiky,- dokáže vyjmenovat základní etická dilemata a to jak historická tak také současná,- je schopen nastínit možné způsoby řešení etických dilemat v současnosti,- orientuje se ve výchovných obsazích a aplikačních tématech.
Literatura
KLIMSZA, L. Dějiny etických teorií. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-064-3.VYVOZILOVÁ, Z. Didaktika etiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-054-4.VOLNÝ, V. Etická dilemata a školní praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-055-1.LOKAJ, A. Etika finanční gramotnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-138-1.Řezníček, J. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: PdF UK,2004. Žilínek, M. Étos a utváranie mravném identity osobnosti. Bratislava: Iris, 1997. Dorotíková, S. Profesní etika učitelství. Praha: UK, 2003. Gluchmanová, M., Gluchman, V. Učitelská etika. Prešov: FF PU, 2008.
Požadavky
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních. (hodnoceno 20 body)Vypracování seminární práce. (hodnoceno 30 body)Zápočtový písemný test - úspěšnost min. 60%. (hodnoceno 50 body)Studium rozšířující literaturyVypracování seminární práce na studovanou knihu v rozsahu 4 až 5 normostran.51 - 100 bodů - započteno0 - 50 bodů - nezapočtenoPředmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
Garant
PhDr. ThDr. Lucjan Klimsza, PhD.