Předmět Gender v občanské výchově (KOV / GENOV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / GENOV - Gender v občanské výchově, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Genderová studia (pojem gender, vymezení oboru, předmět výzkumu)2. Gender a osobnost člověka (biologická, sociální a kulturní determinace, genderová identita)3. Gender a společnost (genderová socializace, genderové role, genderové stereotypy, princip rovných příležitostí)4. Gender v politice, na trhu práce a v médiích5. Gender a školaa) principy genderově citlivé výchovyb) gender v kurikuluc) gender v učebnicíchd) přístup dívek a chlapců k učeníe) komunikace učitel-žáci, komunikace ve vrstevnickém kolektivu, jazykové stereotypyf) pedagogické hodnoceníg) gender a volba povolání
Získané způsobilosti
Po absolvování kurzu student:- charakterizuje pojmy gender a genderová studia- popíše hlavní principy genderově citlivé výchovy- objasní podíl školy na utváření genderových rolí- kriticky pracuje s informacemi nejrůznějšího typu- hodnotí genderovou korektnost učebnic a dalších výukových materiálů- analyzuje přístupy k učení dívek a chlapců- je schopen rozvíjet genderově vyváženou komunikaci ve třídě- sebereflektuje vlastní pedagogické hodnocení žáků z hlediska genderu - vytváří metodické pracovní listy pro výuku
Literatura
Smetáčková, I. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, 2006. SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Praha : Otevřená společnost, 2007. red: SMETÁČKOVÁ, I. - VLKOVÁ, K.:. Gender ve škole. Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Otevřená společnost, 2005. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B.:. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. 107 s. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7464-063-6.BABANOVÁ, A. - MIŠKOLCI, J. Genderově citlivá výchova: Kde začít? Příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Praha: Žába na prameni, 2007. Oakleyová, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha 2000. Jarkovská, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. Brno: Nesehnutí., 2003. Čermáková, M., Hašková, H., Křížková, A., Linková, M., Maříková, H., Musilová, M. Souvislosti a změny genderových diferencí v české společnosti v 90. letech. AV ČR, Praha., 2000.
Požadavky
1. Aktivní účast na semináři (povoleny dvě absence, další případnou nepřítomnost nutno omluvit s uvedením závažného důvodu). (hodnoceno 40 body)2. Vypracování jednoho praktického úkolu (výběr z následujících): (hodnoceno 60 body)a) prezentace zvoleného tématu k problematice gender v PowerPointu určená pro žáky ZŠ (cca 20 min - 12 až 15 snímků s využitím vizuálních prvků)b) sestavení pracovního listu k vybrané učební aktivitě s genderovou tematikou (2-3 normostrany) s vymezením cíle, klíčových slov, zvolených vyučovacích forem, prostředků a organizačních podmínek (např. kritéria rozdělení do skupin) 51 - 100 bodů - započteno0 - 50 bodů - nezapočteno Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
Garant
PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.