Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do metodologie sociálních věd (KOV / UMESV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOV / UMESV - Úvod do metodologie sociálních věd, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociálně-vědní výzkum, jeho logika, problematika poznání sociální reality a její povaha2. Kvantitativní metody: úvod, Vybraná metoda v praxi: dotazníkové šetření3. Formulování výzkumných otázek, hypotéz, indexy a dimenze (Lazarsfeld)4. Konstrukce a dramaturgie dotazníku: typy otázek aneb čeho se vyvarovat; otázky, znaky a proměnné; význam a vztahy mezi těmito pojmy5. Techniky výběru aneb jak vybrat vzorek6. Problematika analýzy získaných kvantitativních dat (statistika)7. Freeware programy vhodné pro zpracování kvantitativních dat: Základní analytické procedury (třídění I. a II. stupně, asociace a korelace)8. Kvalitativní metody: úvod9. Vybraná metoda v praxi: rozhovor, typologie rozhovorů a smysl jejich užití (semistandardizovaný, biografický, narativní r.)10. Získávání rozhovoru, provádění rozhovoru, postup v "terénu"11. Přepisování a znaky používané při transkripci12. Kódování získaného materiálu (v "grounded theory", v narativním rozhovoru, logika Atlasu.ti)13. Software pro práci z textuálními a vizuálními daty - Atlas.ti (průběžné seznamování v rámci kurzu)

Literatura

BABBIE, E. The Practice of Social Research (vybrané kapitoly). Belmont: Wadsworth., 2004. ISBN 13: 978-049559841.DISMAN, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. &, &. HENDL, Jan. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. ŠVEC, Š. a kol. 1998. Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS. STRAUSS, A., CORBINOVÁ,J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. GAVORA, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. CRESWELL, John W. 2002. Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Upper Saddle River, New Jersey: Merill Prentice Hall. PETRUSEK, Miloslav. 1993. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum.

Požadavky

1. Příprava a aktivní účast na seminářích. Kurz je vhodné zapsat ve III. ročníku po zadání diplomové práce na katedře společenských věd a to v případě, že diplomant hodlá v rámci diplomové práce provést malý empirický výzkum. (hodnoceno 50 body)2. Vypracování vlastního návrhu výzkumu (podle zadaných postupů) a jeho včasné odevzdání v termínu. (hodnoceno 50 body)51 - 100 bodů - započteno0 - 50 bodů - nezapočteno

Garant

PhDr. Oldřich Solanský, PhD.

Vyučující

PhDr. Oldřich Solanský, PhD.