Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Člověk a jeho svět - úvod do studia (KPA / 55AJS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55AJS - Člověk a jeho svět - úvod do studia, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíle přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Přírodovědná gramotnost.2. Historie a současnost přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.st. Proměny pojetí předmětů Přírodověda, Vlastivěda od Komenského po kurikulární reformu3. Rámcový vzdělávací program a oblast Člověk a jeho svět. Průřezová témata a jejich souvislosti s přírodovědnou a společenskovědní složkou vzdělávání.4. Role učitele v předmětu Člověk a jeho svět - osobnostní, odborná a pedagogicko-psychologická charakteristika. Role žáka v předmětu Člověk a jeho svět - žák jako subjekt edukace.5. Výukové formy, metody v předmětu Člověk a jeho svět. Materiálně - didaktické prostředky. Učebnice v předmětech Přírodověda, Vlastivěda, Člověk a jeho svět.6. Obsah výuky v předmětu Člověk a jeho svět. Učivo - výběr, rozsah, struktura. Didaktická analýza učiva.

Získané způsobilosti

- student:- chápe smysl a cíle předmětu Člověk a jeho svět, umí formulovat cíle vyučovací hodiny- má přehled o historickém vývoji v předmětech o přírodě a společnosti a bude umět srovnat vybrané tendence v minulosti a jejich dopady do současného pojetí- orientuje se v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, konkrétně v oblasti Člověk a jeho svět, rámcově popíše cíle oblasti a obsahovou náplň jednotlivých tematických celků, zná obsahy průřezových témat, která souvisí s přírodovědným a vlastivědným učivem- popíše roli učitele přírodovědy/vlastivědy z hlediska osobnostní charakteristiky, odborného zaměření a jeho pedagogicko-psychologické kompetence- charakterizuje roli žáka v předmětu Člověk a jeho svět jako subjekt edukace, vyjmenuje psychologické specifika žáka při výuce o přírodě a společnosti a ilustruje na příkladech- vyjmenuje specifické metody a formy výuky vhodné pro předmět Člověk a jeho svět, popíše specifické materiálně-didaktické prostředky využívané učitelem a žáky- dokáže vhodně vybírat a strukturovat přírodovědné a společenskovědní učivo, chápe roli učiva a jeho vztah k cílům

Literatura

LORENCOVIČ, J., ČAPEK, R., ŠEVČÍKOVÁ, V. Od Rámcového vzdělávacího programu ke Školnímu vzdělávacímu programu, idea a realita: sborník textů prezentovaných v rámci konference CIVICS 2007, 27. dubna 2007. Ostrava : Ostravská univeriza v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-563-8.PODLAHOVÁ, L. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4217-5.PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. ŠIMÍČKOVÁ, H. Didaktika vlastivědy jako základ společenských věd v primární škole. Ostrava : Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-763-2.KOPP, J. Environmentální výchova jako průřezové téma: [sborník příspěvků studentů a pedagogů Fakulty pedagogické ZČU v Plzni z konference 14.11.2008. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-757-5.KORTHAGEN, F. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.Šimíčková, H. Prvky integrovaného vyučování v primární škole. Ostrava, 2004. PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : ZČU, 1999. PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Šimik, O. Utváření obsahu přírodovědné výuky na 1. stupni ZŠ v konstruktivistickém pojetí - výzkum tematického celku voda. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-223-4.PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004.

Požadavky

1) účast na přednášce (0-10b.), 1 přednáška 5b.2) příprava 4 vyučovacích hodin (1 z přírodovědného učiva, 1 ze společenskovědního učiva, 1 environmentální téma; 1 téma z oblasti zdraví); 1 hodina 10b. (0-40b.)3) vytvoření učebního plánu pro předmět Člověk a jeho svět - každý ročník 10 b. (0 - 50b.)Erasmus:Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 81-90 B - 2+ 71-80 C - 2- 61-70 D - 3+ 51 - 60 E - 3- 0-50 F, FX - 4 = nezapočteno

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.