Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Divadelní sporty 2 (KPA / 55DS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55DS2 - Divadelní sporty 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Improvizační desatero: Základní pravidla, bez nichž by se improvizace jen stěží mohla povést (formulace podle J.Machalíkové): 1/ "Neblokuj svého partnera!" 2/ "Neplkej!" 3/ "Negaguj neboli nesnaž se být vtipný a originální!" 4/ "Udržuj zaměření!" 5/ Ukazuj svoje pravé já!" 6/ "Změň se řečeným!" 7/ "Nezař nad ostatními!" 8/ "Když jsi na pochybách, změň rutinu!" 9/ Pamatuj, že kdo se snaží vědět, neví, zatímco kdo ví, nemusí se snažit!" 10/ "Věř si a buď soustředěný!"Improvizační fauly: Doplňují se s improvizačními pravidly.Tréninkové slunce": Další pilíře kvalitní improvizace a "tréninků"hráčů (podle J. Machalíkové): energie, akce, disciplína, spolupráce, úkol.Improvizační kategorie: Různé typy improvizačních forem, např. duet, diapozitivy, dopis, příběh tam, prskavka, vyprávěná ad.Divadelní předpoklady: Výstavba improvizované dramatické situace, práce se skutečnou a imaginární rekvizitou, s divadelním znakem, postavy a jejich vzájemné jednání, situace, akčnost, prostředí ad.Improvizační zápas: Prvotní uchopování formy představení.Reflexe a sebereflexe procesu učení: Analýza proběhlé improvizace, schopnost pojmenování kladů i nedostatků (porušení pravidel), hodnocení posunu v (sebe)učení a v kvalitě improvizací, schopnost přijetí věcné kritiky ze strany spoluhráčů.Obecnější pravidla pro osobnostně-sociální výchovu vyvozená z improvizačního desatera neboli Desatero pro "improvizační zápas" i pro život: (podle J. Machalíkové) 1/ Neblokuj sebe ani ostatní ve vzájemné komunikaci. 2/ Snaž se vždycky vědět, co říkáš. 3/ Snaž se, aby tvůj humor nebyl na úkor někoho jiného. 4/ Buď cílevědomý. 5/ Na nic si nehraj (nic nepředstírej. 6/ Naslouchej ostatním. 7/ Neprosazuj se a dávej prostor ostatním. 8/ Neupadej do stereotypů a nevytvářej si předsudky. 9/ Nebuď povrchní, snaž se pochopit podstatu. 10/ Buď sebevědomou osobností.

Získané způsobilosti

1. Vysvětlí význam základních pravidel ve hře a v improvizaci. 2. Aktivně v stupuje do krátkých improvizací a reaguje na partnery a prostor. 3. Uplatňuje v improvizacích základní předpoklady pro dramatické jednání (psychosomatické dovednosti, herní dovednosti, sociálně komunikační dovednosti).

Literatura

MACHALÍKOVÁ, J. Improvizační liga se středoškolským souborem. Praha, 2004. PAZDERKOVÁ, I. Keith Johnstone: Improvizace a divadlo. Tvořivá dramatika 2/2004. nullMACHALÍKOVÁ, J., ŠIMONOVÁ, H. Zápasy v improvizaci jako nabídka pro práci se středoškolským souborem. Tvořivá dramatika 2/2002. ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Zkoumání procesů, které vedou k přirozenému projevu na jevišti. Brno : Divadelní fakulta JAMU Brno, 2005.

Požadavky

Prohloubená zkušenost s využíváním pravidel (nejen) ve hře a znalost improvizačních kategorií (technik) využívaných na jevišti a jejich praktické zvládnutí. (0-30 bodů)Písemná práce shrnující tentokrát činnost v obou semestrech s přihlédnutím, jak by si student představoval uplatnění získaných poznatků ve své učitelské (výchovné) praxi. (0-30 bodů)Představení vycházející z pravidel ligy v divadelní improvizaci. (0-40 bodů)

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Roman Manda