Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hlavní směry dramatické výchovy (KPA / 55HSD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55HSD - Hlavní směry dramatické výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod, plán na semestr, podmínky k zápočtu2. Směr dramatické výchovy - playmaking. Charakteristika, metody, způsoby vedení , struktura hodiny.3. Směr dramatické výchovy - theatre games. Struktura hodiny, způsoby vedení, typické metody.4. Samostatná práce - volba literární předlohy pro dramatickou hru5. Směr dramatické výchovy - drama in education. Vztah ke kurikulu, charakteristika směru, specifické metody a vedení hodiny (učitel v roli)6. Oblasti RVP - očekávané výstupy, klíčové kompetence a možnosti jednotlivých směrů dramatické výchovy k jejich naplnění7. Plánování hodiny dramatické výchovy, cíle, obsah a metody, struktura, hodnocení8. Samostatná práce v trojicích - vytvoření plánu na čtvrtletí pro konkrétní ročník na 1. st. ZŠ9. - 11. Obsah dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu:Základní předpoklady dramatického jednání:psychosomatické dovednosti-práce s dechem, správné tvoření hlasu, držení těla, verbální a neverbální komunikaceherní dovednosti - vstupovat do role, vytvářet hereckou postavu, přirozeně a přesvědčivě za ni jednat, schopnost strukturovat herní a dramatické situace).sociálně komunikační dovednosti (komunikace v běžných životních situacích, v herních situacích a v situacích skupinové inscenační tvorby a její prezentace, reflexe a hodnoceníProces dramatické a inscenační tvorby:nacházení námětů a témat v dramatických situacích a jejich vyjadřovánípráce na postavě (typ, charakter, motivace, vztahy)konflikt jako základ dramatické situace a jeho řešení jednáním postavpráce s časovou a příčinnou následností situací příběhuinscenační prostředky a postupy - jevištní tvar na základě improvizované situace a minipříběhu; přednes, komunikace s divákem - prezentace, sebereflexeRecepce a reflexe dramatického umění:základní stavební prvky dramatu - situace, postava, konfliktzákladní dramatické žánry a divadelní druhy - činohra, zpěvohra, loutkové divadlo, pohybové a taneční divadlo12. Reflexe výuky, zápočet

Získané způsobilosti

1. Rozlišuje základní vymezení hlavních směrů dramatické výchovy (playmaking, theatregames a drama in education). Vysvětlí 3 základní procesy, vedoucí k výslednému divadelnímu tvaru (dramatický proces, proces inscenační tvorby, proces divadelní komunikace) 2. Osvojuje si další kompetence učit dramatickou výchovu v primárním vzdělávání. Objasní základní divadelní pojmy a inscenační postupy (situace, konflikt, zápletka, scénografie, režie, divák, herec, apod.) Vlastními slovy vyjádří podstatu divadelní komunikace 3. Vypracuje a prezentuje střednědobý plán (měsíc - čtvrtletí) pro hodiny dramatické výchovy na základě RVP. Vytvořit situaci (cvičení, dramatickou hru) na základě podkladů z rámcově vzdělávacího plánu V plánu aplikuje znalosti a dovednosti ze tří hlavní směrů na základě odborné literatury. 4. Aktivně se účastní činností a tím dále zlepšuje své interakční a komunikační kompetence. 5. Jedná spontánně a pohotově, rozvíjí nápady partnera a tím prohlubuje své kompetence pro improvizaci. 6. Vstupuje do modelových dramatických situací a učí se hledat jejich řešení.

Literatura

MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha: STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.ULRYCHOVÁ, I. Drama a příběh - 3. Plánování dramatu. In: Tvořivá dramatika XV, č.3/04. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472.VALENTA, J. Hraní rolí ve výchově a vzdělávání. Richter, L. Literatura, divadlo a my. Praha : IPOS, 1985. On-line katalogy knihoven. Disman, M. Receptář dramatické výchov. Praha : SPN, 1989. CISOVSKÁ, H., GALETKOVÁ, H., KARAFFA, J., KÁŇOVÁ, Ž. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS- ARTAMA, 1998. Machková, E. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-85883-54-6.KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z teorie dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.

Požadavky

1. Aktivní a tvůrčí práce ve výuce. (0-10 bodů)2. Písemná příprava zaměřená na plánování, realizaci a hodnocení vyučovací hodiny dramatické výchovy v primárním vzdělávání. (0-20 bodů) 3. Odpovědi na korespondenční úkoly. (0-20 bodů)4. Návštěva divadelního představení a jeho písemná reflexe. (0-10 bodů)5. Ústní zkouška. Uvést prostudovanou literaturu. (viz otázky ke zkoušce) (0-40 bodů).Práce zaslat nejpozději 14 dnů před termínem zkoušky na e-mail vyučujícího.

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.