Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická metodologie (KPA / 55MP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55MP - Pedagogická metodologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Úvod do studia pedagogické metodologieSeznámení s programem výuky, tématy, semestrálními úkoly, domluva podmínek k zápočtu, seznam doporučené a rozšiřující literatury ke studiuPedagogický výzkumstruktura výzkumu, výzkumný projekt (typy výzkumů, výzkumné strategie)cíle,otázky a úkoly výzkumuvolba problémumentální mapováníformulace výzkumného problémuformulace hypotézyVolba tématu a tvorba diplomové prácepříprava či zadání odborné rešeršemožnosti mentálního mapování v přípravě struktury teoretické části prácepráce s odborným textem (citace, parafráze, bibliografie, poznámky)Metody pedagogického výzkumukvantitativní a kvalitativní metodologie v pedagogickém výzkumustrategie volby výzkumných metodreliabilita a validita výzkumných metodPedagogické pozorováníRozhovor (Interwiew) v pedagogickém výzkumu6. DotazníkRatingové metodyDidaktické testyPsychosociální klima a jeho měřeníSociometrieExperimentProjektivní metodyEtnografické metodyMetody analýzy a interpretace výzkumných dattabulky a grafypřílohové části diplomových pracíformální úprava textupříprava obhajobyZávěrečné vyhodnocení průběhu semestru , zápočet

Získané způsobilosti

teoretická znalost a porozumění základním pojmům pedagogické metodologie; specifikům učitelského výzkumu akčního, evaluačního typu a jejich významu v učitelské profesi-dovednost navrhnout projekt výzkumu (formulovat výzkumný problém a problémovou otázku; cíle, otázky a úkoly výzkumného šetření (popř.hypotézy), zvolit relevantní výzkumné metody pro sběr, analýzu a interpretaci dat, určit jejich druhy, určit základní vzorek výzkumu a jeho výběr, navrhnout průběh šetření, sebraná data analyzovat, interpretovat a diskutovat závěry)-dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat výše popsaný projekt výzkumu (ve vztahu k diplomové práci), reflektovat jeho realizovatelnost v podmínkách školské praxe

Literatura

MAŇÁK, J. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-1031-2.GAVORA, P. Kvalitativní výzkum v pedagogice. In Výchova a vzdělávání, 1, č. 8., s. 170-172. 1990. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H, 1993. DITRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jihočany : H+H, 1993. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1986. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1986. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.STRAUSS, A. CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.KERLINGER, F. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. Kerlinger, F.N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-799-8.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:AKTIVNÍ účast na seminářích. ABSENCE: v případě účasti na přednáškách max.dvě absence; v případě NEÚČASTI na přednáškách 0 absence. NÁHRADNÍ ÚKOL V PŘÍPADĚ ABSENCE: zápočtový test.SEMINÁRNÍ PRÁCE: Téma bakalářské diplomové práce; osnova teoretické části (popř. pojmová mapa); výzkumný problém a cíle empirické části + výzkumné metody - viz ŠABLONA SEMINÁRNÍ PRÁCE Termín odevzdání: 5.2.daného akademického roku20 bodů - písemný test 30 bodů - aktivní účast na seminářích, řešení problémových úkolů50 bodů - kvalita zpracování seminární práce51 - 100 bodů - započteno0-50 bodů - nezapočteno

Garant

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.