Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika s praxí 1 (KPA / 55OD1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55OD1 - Obecná didaktika s praxí 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

I. POJETÍ VÝUKYCo je didaktika? Co je vyučování, vyučovací proces, výuka? Proces výuky a vztahy mezi účastníky modelem. Výuka z hlediska vzájemného vztahu učitel - žáci. Kvality výuky z hlediska pedagogické interakce a komunikace, Komunikační struktury. Výuka z hlediska pedagogické součinnosti Výuka z hlediska didaktického spektra lidského vztahu učitel a žák, Modely výuky, typy výuky, fáze výuky; Základní principy výuky v alternativních školách se zaměřením na humanizaci vzdělávání; Vliv vědy a umění na výukuII. SEBEPOJETÍ UČITELE VE VÝUCECo je sebepojetí učitele, jak jej chápeme v soudobém pojetí výuky? Jak žáka vnímám? Jak žáka prožívám? Jak o žácích přemýšlím? Jak rozhoduji o žácích? Jaké plním poslání vůči žákům ve výuce?III. POJETÍ ŽÁKA VE VÝUCEJak se podílí výuka na ovlivňování somatického růstu a zrání ve výuce? Jak se podílí výuka na ovlivňování psychického vývoje a sociálního rozvoje ve výuce? Jaké máme učební styly žáků? Jak se podílí výuka na rozvoji kvalit žákovského já a jeho seberozvoji? Otázky žákovské identity a duchovního rozvoje žákůIV. DIDAKTICKÉ ZÁSADYPojem zásada. Historický vývoj didaktických zásad. Systém didaktických zásad a metodika užití jednotlivých zásad - tj. analýza didaktických zásad a metodické pokyny pro jejich užitíV. CÍLE VÝUKYPojem cíl výuky? Jak dělíme cíle? Klasifikace výukových cílů; Jak jsou požadavky současné výuky na správné vytyčování cílů?Jak vymezujeme výukové cíle?VI. OBSAH VZDĚLÁNÍ A VÝUKYCo je to vzdělávání?Jak rozumíte pojmům: vzdělávání,vzdělání, vzdělanost? Rozdílnost.Prekoncepty pojetí vzdělávání a výuky ve světě a v ČR.Jaké máme druhy vzdělávání? Jaké máme stupně vzdělávání?Jaká je funkce vzdělávání?Co je výchova?Co je obsahem vzdělávání? (učivo)Jaké znáte způsoby osvojování prvků učiva?Jaké jsou názory na komponenty vzdělávání a jejich priority v současné době?Kurikulární strategie - Co je to kurikulum? Jaké máme druhy kurikula? Proměny kurikula - soudobé kurikulum ČR.Teorie učebních plánů, učebních osnov a učebnice v současném pojetíJaké je žákovo pojetí učiva?Co je obsahem pedagogické komunikace?VII. PROMĚNA VZDĚLÁVÁNÍJaké byly základní mezníky? V čem tato proměna spočívá? Popište změny v paradigmatu vzdělávání. Jaké je soudobé pojetí výuky (koncepce)? Pojmy: edukační kultura obratu, pozitivní pedagogika, kvalita života dětí (roviny kvality)

Získané způsobilosti

- teoretická znalost a porozumění základním pojmům obecné didaktiky, paradigmatům a teoriím, s aplikací na primární vzdělávání, žáka/dítě ml.šk.věku, specifika profese učitele primární školy a potřeby současné školské praxe, kurikulární reformu českého školského systému- dovednost připravit,realizovat strukturované pozorování vybraných pedagogických jevů školské praxe v primární škole- dovednost písemně vypracovat hospitační záznam z pozorování- dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat projekt jedné vyučovací hodiny - didaktickou analýzu učiva (DAU)- dovednost realizovat a kriticky reflektovat samostatné vyučování (projekt DAU)- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pro pedagogickou praxi)- dovednost pracovat ve skupinách- dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení - dovednost průběžně psát sebereflektivní deník (s důrazem na vývoj sebepojetí v roli učitele)

Literatura

KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada Publishing, 2009. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994. MAŇÁK, J., JANÍK, T. ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2003. SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999. ISBN 80-85866-53-1.PASCH, M., GARDNER, T. G. aj., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.JANÍK, T., RABUŠICOVÁ, M. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.Kurelová, M. a kol. Pedagogika II. ostrava, 1993. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Požadavky

1. Včasné a pravidelné odevzdávání zpracovaných seminárních úkolů 0-30 bodů3. Průběžné studium doporučené odborné literatury4. Písemná semestrální seminární práce: Konspekt k vybrané monografii a Protokoly z praxe 0-50 bodůPokyny ke zpracování konspektu monografie: Zvolení didaktické otázky a okruhu zkoušky ke zpracování konspektu - odevzdat vyučujícímu nebo zaslat korespondenčně K vybrané did. otázce zvolení vhodné monografie s tematikou vztahující se k problémům obecné didaktiky a zpracování RECENZEPožadavky na obsah a formu zpracování:Původní, vlastní kritická reflexe vybrané monografie - NENÍ MOŽNÉ OPISOVAT ČÁSTI PŮVODNÍCH TEXTŮ.Struktura recenze:1. Celý název a autora díla2. Stručný obsah - přehled názvů oddílů a kapitol, jejich obsah (stručně),3. Dodržení citační normy , správné bibliografické údaje o hodnocené práci ve formě citace (NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia 1998. ISBN 80-200-0689-3. počet stran: 590, vydání 1. )4. Didaktická otázka a dílčí otázky studovanému problému5. Zpracování jednotlivých částí recenze jako odpovědi na položené a otázky k studovanému problému, které dává autor textu, vlastní kritické posouzení řešení problémů6. Hodnocení díla, jádro recenze:a) obecné zhodnocení přínosu, významu díla v rámci daného oboru,c) upozornit na hlavní přednosti i nedostatky,d) zhodnotit práci po formální stránce, včetně úpravy (obrazové přílohy),e) hodnocení z jazykového hlediska (stylistika, gramatika, přehlednost a struktura textu),f) lze zahrnout i konfrontaci s vlastními názory recenzenta na danou problematiku7. Zhodnocení činnosti s monografií pro vlastní pokrok v didaktickém myšlení (co nového jsem se dozvěděl a jaký to má pro mě osobně významRozsah min. 10 normostran (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer)15/12 - 5/1 daného akademického rokuTERMÍNY:- PRŮBĚŽNÉ odevzdávání seminárních úkolů- finální termín pro odevzdání všech prací: 22/12 daného akademického rokuForma zkoušky:Písemná- znalostní test z klíčových didaktckých pojmůÚstní - na základě zpracovaných podkladů Výsledná známka je souhrnným hodnocením kvality písemných seminárních prací - úkolů praxe, výsledků písemného test, popř. také ústního zkoušení.FORMA odevzdání:- e-mailem POUZE z vašich přidělených studentských adres (...@student.osu.cz)- vyučujícímu v době výuky popř.konzultačních hodin- sekretářce katedry KPAMožnost vykonání zkoušky pouze v případě řádně odevzdaných seminárních prací (a to nejpozději 14 dnů před termínem zapsané zkouškyStudenti, doporučuji vám odevzdávat zadané písemné zpracování s dostatečným časovým předstihem pro případ potřebného dílčího dopracování.Písemné hodnocení odevzdané práce, prosím, čekejte nejdříve po 14 dnech od odevzdání (v případě mé neplánované nepřítomnosti - nemoc apod. se termín posouvá)V případě dílčích otázek a problémů jsem vám k dispozici v uvedených konzultačních hodinách.E-mailem bude možné konzultovat POUZE budete-li využívat přidělené studentské adresy (nemohu řešit problémy www rozhraní související s nemožností odeslat odpověď na vaši soukromou e-mailovou adresu). Odpověď, prosím, čekejte do 14 dnů.Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Helena HegarováBcA. Mgr. Žaneta Káňová, Ph.D.Mgr. Alena Seberová, Ph.D.