Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika s praxí 2 (KPA / 55OD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55OD2 - Obecná didaktika s praxí 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Hodnocení žáků-Co je "hodnocení"? Co je "školní hodnocení"?-Jaký je smysl hodnocení, jaké jsou jeho funkce?-Za jakých podmínek může být hodnocení objektivní a spravedlivé? (problém subjektivity a objektivity hodnocení žáků a dalších zásad hodnocení - cílenost, systematičnost, efektivnost, informativnost, komlexnost)-Které typy hodnocení můžeme využít ve škole? (bezděčné a záměrné, sumativní a formativní, normativní a kriteriální hodnocení)-Jakou funkci plní individuální a sociální vztahová norma jako kritérium hodnocení?-Metody pedagogické diagnostiky učitele jako metody hodnocení-Formy hodnocení (komparace principů, možností a úskalí klasifikace a slovního hodnocení)-Co je motivující hodnocení?-Jak napomáhat žákovi k "sebehodnocení"? (význam autonomního hodnocení žáka, vhodné formy pro období mladšího školního věku)-Autonomní hodnocení učitele - sebereflexe v práci učitele (význam, možnosti a formy)Úkoly průběžné praxe:-Připravte si 3 pracovní skupiny, každá bude dále rozdělena na podskupiny: (podle aktuálního počtu studentů ve skupině) pro přípravu, realizaci a reflexi vlastního "pokusu vyučovat". V podskupinách si rozdělte předměty: prvouka, přírodověda /vlastivěda, matematika, český jazyk.-Pro každý z předmětů zpracujte písemnou přípravu vyučovací hodiny: DAU (didaktická analýza učiva) podle předlohy v příloze č.1.-Konzultujte s učitelem praxe téma zvolené vyučovací hodiny, event. další předběžné podmínky pro její realizaci.-Připravte si prezentaci písemné přípravy DAU na teoretický seminář; vybrané učební úlohy s aktivizujícím, problémovým aspektem připravte pro ostatní studenty-Následně po vyučovacím pokusu a shlédnutí videonahrávky zpracujte písemnou reflexi realizovaného vyučování podle předlohy v příloze č.2-Sebereflexi vlastního vyučování spolu s vybranými ukázkami videonahrávky připravte na následující teoretický seminář

Získané způsobilosti

- teoretická znalost a porozumění základním pojmům obecné didaktiky, paradigmatům a teoriím, s aplikací na primární vzdělávání, žáka/dítě ml.šk.věku, specifika profese učitele primární školy a potřeby současné školské praxe, kurikulární reformu českého školského systému- dovednost připravit, realizovat strukturované pozorování vybraných pedagogických jevů školské praxe v primární škole- dovednost písemně vypracovat hospitační záznam z pozorování- dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat projekt jedné vyučovací hodiny - didaktickou analýzu učiva (DAU)- dovednost realizovat a kriticky reflektovat samostatné vyučování (projekt DAU)- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pro pedagogickou praxi)-dovednost pracovat ve skupinách- dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení - dovednost průběžně psát sebereflektivní deník (s důrazem na vývoj sebepojetí v roli učitele)

Literatura

KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada Publishing, 2009. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994. MAŇÁK, J., JANÍK, T. ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2003. SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999. ISBN 80-85866-53-1.PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. PASCH, M., GARDNER, T. G. aj., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.JANÍK, T., RABUŠICOVÁ, M. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.Kurelová, M. a kol. Pedagogika II. ostrava, 1993. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Požadavky

1.odevzdání seminárních úkolů v termínu 0-30 bodů2.průběžné samostudium (odborná literatura k tématům předmětu; učebnice a metodické materiály k vybraným tématům učiva primární edukace a zpracování, realizace a reflexe vyučovací hodiny nebo projektu 0-50 bodůTERMÍNY:- PRŮBĚŽNÉ odevzdávání seminárních úkolů - finální termín pro odevzdání všech prací: 30. 4.daného akademického rokuBodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočtenoFORMA ZKOUŠKY:1. reflexe fází plánování (písemné přípravy DAU), realizace a hodnocení (sebereflexe) vlastního vyučování2. znalost témat ke zkoušce Výsledná známka je souhrnným hodnocením kvality všech tří oblastí. FORMA odevzdání:- e-mailem POUZE z vašich přidělených studentských adres (...@student.osu.cz)- vyučujícímu v době výuky popř.konzultačních hodin- sekretářce katedry KPA Možnost vykonání zkoušky pouze v případě řádně odevzdaných seminárních prací (a to nejpozději 14 dnů před termínem zapsané zkoušky Studenti, doporučuji vám odevzdávat zadané písemné zpracování s dostatečným časovým předstihem pro případ potřebného dílčího dopracování. Písemné hodnocení odevzdané práce, prosím, čekejte nejdříve po 14 dnech od odevzdání (v případě mé neplánované nepřítomnosti - nemoc apod. se termín posouvá)V případě dílčích otázek a problémů jsem vám k dispozici v uvedených konzultačních hodinách. E-mailem bude možné konzultovat POUZE budete-li využívat přidělené studentské adresy (nemohu řešit problémy www rozhraní související s nemožností odeslat odpověď na vaši soukromou e-mailovou adresu). Odpověď, prosím, čekejte do 14 dnů.

Garant

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.

Vyučující

BcA. Mgr. Žaneta Káňová, Ph.D.Mgr. Alena Seberová, Ph.D.