Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná pedagogika (KPA / 55OP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55OP - Obecná pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probírané látky:Úvod a program studia obecné pedagogiky (seznámení s obsahem a organizací studia, s cíli a programem seminářů, doporučenou a rozšiřující literaturou; zadání skupinových semestrálních úkolů)Analýza současného vzdělávacího stavu v ČR (studie McKinsey). Reflexe současné školské praxe a probíhající reformy.Škola ve společenském kontextu. Kritéria efektivního školy.Školská reforma (východiska, RVP, ŠVP, hlavní cíle školské reformy, principy RVP, charakteristika základního vzdělávání) In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha 2007. Pojetí a cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a průřezová témata pro základní vzdělávání) In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha 2007.Pojem výchovy (definice na základě podstatných znaků, humanistické pojetí výchovy, smysl výchovy , cíle výchovy, 3 různá pojetí výchovy , proces výchovy, prostředky výchovy).Pojem vzdělání, vzdělávání,pojetí a cíle základního vzdělávání. Humanistické pojetí vzdělávání, znaky tradičního vzdělávání , nové pojetí vzdělávání orientované na proces, celoživotní vzdělávání, druhy vzdělávání, celoživotní vzdělávání.Kategorie cíle - domény rozvoje osobnosti; kategorizace cílů; klíčové kompetence, dovednosti; čtyři pilíře vzdělávání; pojetí a cíle základního vzdělávání v RVP;paradigma vzdělávání orientované na učení.Profese učitele (profese učitele , historie vzniku učitelské profese, profesní kompetence učitele. Autorita učitele ( autorita, druhy autority, zdroje autority; co posiluje a co oslabuje autoritu učitele).Struktura vzdělávací soustavy ČR.Pedagogika jako věda (definice pojmu pedagogika v ČR, předmět pedagogiky, účel a poslání pedagogiky. Struktura pedagogiky a její disciplíny .

Získané způsobilosti

- znalost a porozumění základním pojmům obecné pedagogiky - znalost a orientace v problematice pojetí dítěte a dětství , aplikace do pedagogické praxe- znalost a orientace v současném pojetí výchovy, vzdělání a jejich cílů (RVP,ŠVP) - analýza a hodnocení profese učitele- analýza , syntéza a hodnocení současné pedagogiky jako vědy- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pedagogickou praxi)- dovednost pracovat ve skupinách- rozvíjení dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení

Literatura

MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7175-085-5.PREKOPOVÁ, J. SCHWEIZEROVÁ, CH. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. UJEP, 1993. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1990. ISBN 80-901873-1-5.Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál, 1999. RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno : Masarykova Univerzita, 1991. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-318-8.LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha, 1997. PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-7178-319-6.KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. Praha : Návrat domů, 1994. ISBN 80-85495-33-3.HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. Pedagogika, Pedagogická orientace, Učitelské listy, Moderní vyučování, Učitelské noviny, Komenský. BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-411-7.HEIDBRING,H. Psychologie morálního vývoje. Praha:Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu, www.vuppraha.cz - NUTNO OBSTARAT!. BIDDULPH, S. Tajemství výchovy sťastných dětí. Praha : Portál, 1999. TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit. Praha: UK, 1992. MÁDROVÁ, E. Zkuste být dítětem. praha, 1998. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. České vzdělání a Evropa (Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do EU). Praha : Phare, 1999. KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.CLOUD, Henry a TOWNSEND, John. Děti a hranice. Praha: Návrat domů, 1999. ISBN 80-725-002-0.SPILKOVÁ, V. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na ZŠ. Praha: UK, 1996. PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.SPILKOVÁ, V. Jakou školu potřebujeme?. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-2-3.KOLEKTIV AUTORÚ. K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha:PdF UK, 1998. VAŠUTOVÁ, J. Kapitoly z pedagogiky. Praha, 1998. KUČEROVÁ, S. Metody mravní výchovy. Brno : Paido, 1994. ISBN 80-210-0432-0.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá Kniha. Praha : MŠMT, 2001. Návrh Rámcového vzdělávacího programu. GÖBELOVÁ, T. Obecná pedagogika. PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha : UK, 1994. ISBN 80-7060-339-1.GRECMANOVÁ, H.,HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika, Díl 1. Olomouc : Hanex, 1996. ISBN 8085783207.GRECMANOVÁ,H.,HOLOUŠOVÁ,D.,URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika, Díl 2. Olomouc : Hanex, 1998. ISBN 808578324X.HELUS, Z. Ohrožení možností vývoje dítěte v naší době - výzvy pro primární pedagogiku. Univerzitní vzdělávání učitelů primární školy na přelomu století. Sborník příspěvků vědecké konference v Praze. Praha, 1998. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogické otázky současnoti. Praha, 1994. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika III. Ostrava : PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-101-0.Periodika: Děti a my, Komenský, Moderní vyučování, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Pedagogika. MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém?. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-138-X.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha:SPN, 1982. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.Rámcový vzdělávací program. KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Reformu dělá učitel. Praha : STD, 1994. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.nullSINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN. BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.DELORS, J. Učení je skryté bohatství. (Vzdělávání pro 21. století). Praha : Phare, 1997. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století. Praha : ÚIV, 1997. Univerzitní vzdělávání učitelů primární školy na přelomu století. Sborník příspěvků vědecké konference v Praze. Praha, 1998. PAŘÍZEK, V. Úvod do pedagogiky. Praha:UK. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 1997. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-85-0.HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha : SPN, 1987. ISBN 80-7178-105-3.www.msmt.cz. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha:PdF UK, 1996. HOLOUŠOVÁ,D. Základy pedagogiky. Praha:Fortuna, 1998. ISBN 807067332X.JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách a seminářích (0-20b.)Vyhotovení semestrální práce - konspektu k pedagogickému problému na základě studia odborných pedagogických (pedagogicko-diagnostických, pedagogicko-psychologických) periodik/reflexe na základě studia odborné časopisecké literatury. Pedagogický problém si student volí sám. (0-40b.)Rozsah max. 5 normostran (řádkování jednoduché, písmo Times New Roman, zarovnání do bloku, tab.1cm)Termín odevzdání vždy na konci semestrální výuky ve 12. měsíci akademického roku Hodnotí se: - Kvalita formulace pedagogického problému- Výstižnost odpovědi na základě studia odborných periodik - Kompilační dovednosti studenta při práci s více zdroji, stylistika a gramatika práce- Forma zpracování konspektu - Citace literatury a použitých zdrojů dle normy Příprava na ústní zkoušku (0-40b.)Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Veronika Bendovádoc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.