Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy profesní komunikace 1 (KPA / 55PK1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55PK1 - Základy profesní komunikace 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíl, obsah předmětu. Požadavky ke studiu, k zápočtu. Seznámení se s distančním textem a způsobem plnění korespondenčních úkolů v rámci samostudia.Seznámení se s literaturou.2. Vymezení základních pojmů - pedagogická komunikace, sociální komunikace, sebereflexe vlastní komunikace, kvalitní pedagogická komunikace.3. Vymezení pojmů - rozhovor a dialog., nonverbální komunikace v pedagogické situaci, a komunikace v různých typech pedagogických situacích a okolnostech a komunikační styly, pedagogická komunikace a komunikační pozice.4. Pedagogická situace. Komunikace v problémové (konfliktní situaci). Komunikace a sociální role.

Získané způsobilosti

Pojmenuje základní charakteristiky pedagogické komunikace. vysvětlí základní pojmy z oblasti sociální komunikace. Popíše zkušenosti získané při práce v praxi. Aplikuje poznatky z odborné literatury pro vlastní seberefelxi a autoregulaci.

Literatura

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-83022-41-2.VYSKOČILOVÁ, E. Cvičení z pedagogické praxe l ( dovednost sociálně komunikovat. praha, 1981. HLAVSA,J., LANGOVÁ,M. VŠETEČKA,J. Člověk v životních situacích. Praha : Academia, 1987. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.VALIŠOVÁ, A. Hra s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace. Praha: Pansofia, 1996. KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, 1988. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha:Nakladatelství Svoboda, 1988. PLAŇAVA, J. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno: PdF MU, 1992. KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ŠVEC,V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. PETTA, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava : PdF OU, 2003. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.GAVORA,P. a kol. Pedagogická komunikacia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. ŠVEC, V. Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogických kompetencí. In Pedagogická orientace 4/1998. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998. VYSKOČILOVÁ, E. Podmínky vývoje schopnosti vychovávat, In Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.LANGOVÁ, M., KODYM., M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.VALIŠOVÁ, A. Rozvíjení sociální kompetence ve školním prostředí. In Pedagogické otázky současnosti. Praha : ISV, 1994. ISBN 80-85866-05-6.PEASE, A. Řeč těla. praha, 2001. SVATOŠ,T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-3.GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha:UK, 1990. JANOUŠEK, M. Společná činnost a komunikace. Praha: Svoboda, 1984. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995. VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.KOŤA, J. Učitel a jeho profese, In KASÍKOVÁ, H. Pedagogické otázky současnosti. Praha:IVS, 1994. ISBN 80-85866-05-6.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. KOLEKTIV AUTORŮ. Učitel-vyučování-situace. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1995. BIRKENBILHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. VYSKOČILOVÁ, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha:SPN, 1991. VYBÍRAL,Z. Úvod do psychologie komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996. KOSOVÁ, B. Vybrané z teorie personálnje a sociálnej výchovy pre učitelov 1.stupňa ZŠ. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, PdF, 1998. ISBN 80-8055-200-2.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

Požadavky na studenta - dálkaře: ZS - zápočet:* 1. Aktivní účast na výuce - 75%, (max. 50 bodů). 2. Seminární práce: Mé osobnostně sociální předpoklady kekvalitní pedagogické komunikaci (sebereflexe), (max. 50 bodů).

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.

Vyučující

BcA. Mgr. Žaneta Káňová, Ph.D.Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.Mgr. Kateřina Musiol Kuchnová, Ph.D.Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.