Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Primární pedagogika (KPA / 55PP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55PP1 - Primární pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probírané látky:1. Úvod do studia obecné pedagogiky2. Pedagogika jako vědní disciplína, postavení pedagogiky ve struktuře vědních disciplín, obory pedagogiky, pedagogika jako věda o výchově, výchova a vzdělávání ve 21. století, úloha pedagogiky;3. Pojetí dítěte; dětství, dítě-žák a roviny jeho rozvoje -celostní model výchovy, kurikulum zaměřené na dítě, personalizace výchovy, rizika redukcionismu výchově4. Smysl a poslání současné školy. Model kvality dobré školy. Kritéria kvalitní školy.5. Výchova a vzdělávání v soudobé škole, úskalí. Humanistické pojetí výchovy, smysl výchovy (Rada Evropy); výchovné cíle, formy, funkce výchovy, výchovné prostředky, metody.6. Vzdělání, vzdělávání, celoživotní vzdělávání. Humanistické pojetí vzdělávání, znaky tradičního vzdělávání nové pojetí vzdělávání orientované na proces, celoživotní vzdělávání, druhy vzdělávání. Kategorie cíle; kompetence, dovednosti; čtyři pilíře vzdělávání; pojetí a cíle základního vzdělávání v RVP; paradigma vzdělávání orientované na učení;7. Profese učitele, nároky, kritéria kvality profese učitele;8. Struktura školské soustavy, dokumenty, kurikulum;

Získané způsobilosti

- znalost a porozumění základním pojmům obecné pedagogiky - znalost a orientace v problematice pojetí dítěte a dětství , aplikace do pedagogické praxe- znalost a orientace v současném pojetí výchovy, vzdělání a jejich cílů (RVP,ŠVP) - analýza a hodnocení profese učitele- analýza , syntéza a hodnocení současné pedagogiky jako vědy- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pedagogickou praxi)- dovednost pracovat ve skupinách- rozvíjení dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení

Literatura

MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7175-085-5.PREKOPOVÁ, J. SCHWEIZEROVÁ, CH. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál, 1998. SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. UJEP, 1993. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1990. ISBN 80-901873-1-5.Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál, 1999. RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno : Masarykova Univerzita, 1991. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-318-8.LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha, 1997. PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-7178-319-6.KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. Praha : Návrat domů, 1994. ISBN 80-85495-33-3.HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. Pedagogika, Pedagogická orientace, Učitelské listy, Moderní vyučování, Učitelské noviny, Komenský. BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-411-7.HEIDBRING,H. Psychologie morálního vývoje. Praha:Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu, www.vuppraha.cz - NUTNO OBSTARAT!. BIDDULPH, S. Tajemství výchovy sťastných dětí. Praha : Portál, 1999. TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit. Praha: UK, 1992. MÁDROVÁ, E. Zkuste být dítětem. praha, 1998. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. České vzdělání a Evropa (Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do EU). Praha : Phare, 1999. KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.CLOUD, Henry a TOWNSEND, John. Děti a hranice. Praha: Návrat domů, 1999. ISBN 80-725-002-0.SPILKOVÁ, V. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na ZŠ. Praha: UK, 1996. PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.SPILKOVÁ, V. Jakou školu potřebujeme?. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-2-3.KOLEKTIV AUTORÚ. K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha:PdF UK, 1998. VAŠUTOVÁ, J. Kapitoly z pedagogiky. Praha, 1998. KUČEROVÁ, S. Metody mravní výchovy. Brno : Paido, 1994. ISBN 80-210-0432-0.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá Kniha. Praha : MŠMT, 2001. Návrh Rámcového vzdělávacího programu. PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha : UK, 1994. ISBN 80-7060-339-1.GRECMANOVÁ, H.,HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika, Díl 1. Olomouc : Hanex, 1996. ISBN 8085783207.GRECMANOVÁ,H.,HOLOUŠOVÁ,D.,URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika, Díl 2. Olomouc : Hanex, 1998. ISBN 808578324X.HELUS, Z. Ohrožení možností vývoje dítěte v naší době - výzvy pro primární pedagogiku. Univerzitní vzdělávání učitelů primární školy na přelomu století. Sborník příspěvků vědecké konference v Praze. Praha, 1998. KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogické otázky současnoti. Praha, 1994. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.KOLEKTIV AUTORŮ. Pedagogika III. Ostrava : PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-101-0.Periodika: Děti a my, Komenský, Moderní vyučování, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Pedagogika. MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém?. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-138-X.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha:SPN, 1982. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Reformu dělá učitel. Praha : STD, 1994. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.nullSINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN. BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.DELORS, J. Učení je skryté bohatství. (Vzdělávání pro 21. století). Praha : Phare, 1997. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století. Praha : ÚIV, 1997. Univerzitní vzdělávání učitelů primární školy na přelomu století. Sborník příspěvků vědecké konference v Praze. Praha, 1998. PAŘÍZEK, V. Úvod do pedagogiky. Praha:UK. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 1997. HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-85-0.HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha : SPN, 1987. ISBN 80-7178-105-3.www.msmt.cz. JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.HOLOUŠOVÁ,D. Základy pedagogiky. Praha:Fortuna, 1998. ISBN 807067332X.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách a seminářích (0-20b.)Vyhotovení semestrální práce - konspektu k pedagogickému problému na základě studia odborných pedagogických (pedagogicko-diagnostických, pedagogicko-psychologických) periodik/reflexe na základě studia odborné časopisecké literatury. Pedagogický problém si student volí sám. (0-40b.)Rozsah max. 5 normostran (řádkování jednoduché, písmo Times New Roman, zarovnání do bloku, tab.1cm)Termín odevzdání vždy na konci semestrální výuky ve 12. měsíci akademického roku Hodnotí se: - Kvalita formulace pedagogického problému- Výstižnost odpovědi na základě studia odborných periodik - Kompilační dovednosti studenta při práci s více zdroji, stylistika a gramatika práce- Forma zpracování konspektu - Citace literatury a použitých zdrojů dle normy Příprava na ústní zkoušku (0-40b.)Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Vyučující

Mgr. Marie Švrčková, Ph.D.