Předmět Primární pedagogika 3 (KPA / 55PP3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55PP3 - Primární pedagogika 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
I. POJETÍ VÝUKYCo je didaktika? Co je vyučování, vyučovací proces, výuka? Proces výuky a vztahy mezi účastníky modelem. Výuka z hlediska vzájemného vztahu učitel - žáci. Kvality výuky z hlediska pedagogické interakce a komunikace, Komunikační struktury. Výuka z hlediska pedagogické součinnosti Výuka z hlediska didaktického spektra lidského vztahu učitel a žák, Modely výuky, typy výuky, fáze výuky; Základní principy výuky v alternativních školách se zaměřením na humanizaci vzdělávání; Vliv vědy a umění na výukuII. SEBEPOJETÍ UČITELE VE VÝUCECo je sebepojetí učitele, jak jej chápeme v soudobém pojetí výuky? Jak žáka vnímám? Jak žáka prožívám? Jak o žácích přemýšlím? Jak rozhoduji o žácích? Jaké plním poslání vůči žákům ve výuce?III. POJETÍ ŽÁKA VE VÝUCEJak se podílí výuka na ovlivňování somatického růstu a zrání ve výuce? Jak se podílí výuka na ovlivňování psychického vývoje a sociálního rozvoje ve výuce? Jaké máme učební styly žáků? Jak se podílí výuka na rozvoji kvalit žákovského já a jeho seberozvoji? Otázky žákovské identity a duchovního rozvoje žákůIV. DIDAKTICKÉ ZÁSADYPojem zásada. Historický vývoj didaktických zásad. Systém didaktických zásad a metodika užití jednotlivých zásad - tj. analýza didaktických zásad a metodické pokyny pro jejich užitíV. CÍLE VÝUKYPojem cíl výuky? Jak dělíme cíle? Klasifikace výukových cílů; Jak jsou požadavky současné výuky na správné vytyčování cílů?Jak vymezujeme výukové cíle?VI. OBSAH VZDĚLÁNÍ A VÝUKYCo je to vzdělávání?Jak rozumíte pojmům: vzdělávání,vzdělání, vzdělanost? Rozdílnost.Prekoncepty pojetí vzdělávání a výuky ve světě a v ČR.Jaké máme druhy vzdělávání? Jaké máme stupně vzdělávání?Jaká je funkce vzdělávání?Co je výchova?Co je obsahem vzdělávání? (učivo)Jaké znáte způsoby osvojování prvků učiva?Jaké jsou názory na komponenty vzdělávání a jejich priority v současné době?Kurikulární strategie - Co je to kurikulum? Jaké máme druhy kurikula? Proměny kurikula - soudobé kurikulum ČR.Teorie učebních plánů, učebních osnov a učebnice v současném pojetíJaké je žákovo pojetí učiva?Co je obsahem pedagogické komunikace?VII. PROMĚNA VZDĚLÁVÁNÍJaké byly základní mezníky? V čem tato proměna spočívá? Popište změny v paradigmatu vzdělávání. Jaké je soudobé pojetí výuky (koncepce)? Pojmy: edukační kultura obratu, pozitivní pedagogika, kvalita života dětí (roviny kvality)
Získané způsobilosti
- teoretická znalost a porozumění základním pojmům obecné didaktiky, paradigmatům a teoriím, s aplikací na primární vzdělávání, žáka/dítě ml.šk.věku, specifika profese učitele primární školy a potřeby současné školské praxe, kurikulární reformu českého školského systému- dovednost připravit,realizovat strukturované pozorování vybraných pedagogických jevů školské praxe v primární škole- dovednost písemně vypracovat hospitační záznam z pozorování- dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat projekt jedné vyučovací hodiny - didaktickou analýzu učiva (DAU)- dovednost realizovat a kriticky reflektovat samostatné vyučování (projekt DAU)- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pro pedagogickou praxi)- dovednost pracovat ve skupinách- dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení - dovednost průběžně psát sebereflektivní deník (s důrazem na vývoj sebepojetí v roli učitele)
Literatura
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999. ISBN 80-85866-53-1.PASCH, M., GARDNER, T. G. aj., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.Kurelová, M. a kol. Pedagogika II. ostrava, 1993.
Požadavky
1.Aktivní přítomnost v seminářích, v teoretických seminářích jedna neomluvená a jedna omluvená absence; 100% účast na průběžné praxi (náslechy na ZŠ podle dohody) 0-20 bodů2. Včasné a pravidelné odevzdávání zpracovaných seminárních úkolů 0-30 bodů3. Průběžné studium doporučené odborné literatury4. Písemná semestrální seminární práce: Konspekt k vybrané monografii a Protokoly z praxe 0-50 bodůPokyny ke zpracování konspektu monografie: Zvolení didaktické otázky a okruhu zkoušky ke zpracování konspektu - odevzdat vyučujícímu nebo zaslat korespondenčně na adresu: hana.lukasova@osu.czK vybrané did. otázce zvolení vhodné monografie s tematikou vztahující se k problémům obecné didaktiky a zpracování RECENZEPožadavky na obsah a formu zpracování:Původní, vlastní kritická reflexe vybrané monografie - NENÍ MOŽNÉ OPISOVAT ČÁSTI PŮVODNÍCH TEXTŮ.Struktura recenze:1. Celý název a autora díla2. Stručný obsah - přehled názvů oddílů a kapitol, jejich obsah (stručně),3. Dodržení citační normy , správné bibliografické údaje o hodnocené práci ve formě citace (NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia 1998. ISBN 80-200-0689-3. počet stran: 590, vydání 1. )4. Didaktická otázka a dílčí otázky studovanému problému5. Zpracování jednotlivých částí recenze jako odpovědi na položené a otázky k studovanému problému, které dává autor textu, vlastní kritické posouzení řešení problémů6. Hodnocení díla, jádro recenze:a) obecné zhodnocení přínosu, významu díla v rámci daného oboru,c) upozornit na hlavní přednosti i nedostatky,d) zhodnotit práci po formální stránce, včetně úpravy (obrazové přílohy),e) hodnocení z jazykového hlediska (stylistika, gramatika, přehlednost a struktura textu),f) lze zahrnout i konfrontaci s vlastními názory recenzenta na danou problematiku7. Zhodnocení činnosti s monografií pro vlastní pokrok v didaktickém myšlení (co nového jsem se dozvěděl a jaký to má pro mě osobně významRozsah min. 10 normostran (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer)15/12 - 5/1 daného akademického rokuTERMÍNY:- PRŮBĚŽNÉ odevzdávání seminárních úkolů- finální termín pro odevzdání všech prací: 22/12 daného akademického rokuForma zkoušky:Ústní - na základě zpracovaných podkladů Výsledná známka je souhrnným hodnocením kvality písemných seminárních prací - úkolů praxe, výsledků písemného test, popř. také ústního zkoušení.FORMA odevzdání:- e-mailem POUZE z vašich přidělených studentských adres (...@student.osu.cz)- vyučujícímu v době výuky popř.konzultačních hodin- sekretářce katedry KPAMožnost vykonání zkoušky pouze v případě řádně odevzdaných seminárních prací (a to nejpozději 14 dnů před termínem zapsané zkouškyStudenti, doporučuji vám odevzdávat zadané písemné zpracování s dostatečným časovým předstihem pro případ potřebného dílčího dopracování.Písemné hodnocení odevzdané práce, prosím, čekejte nejdříve po 14 dnech od odevzdání (v případě mé neplánované nepřítomnosti - nemoc apod. se termín posouvá)V případě dílčích otázek a problémů jsem vám k dispozici v uvedených konzultačních hodinách.E-mailem bude možné konzultovat POUZE budete-li využívat přidělené studentské adresy (nemohu řešit problémy www rozhraní související s nemožností odeslat odpověď na vaši soukromou e-mailovou adresu). Odpověď, prosím, čekejte do 14 dnů.Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno
Garant
Mgr. Alena Seberová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Helena HegarováMgr. Helena Hegarová