Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy přírodních věd s didaktikou II. (KPA / 55PV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55PV2 - Základy přírodních věd s didaktikou II., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět navazuje na předmět 5PVD1 a budeme se v něm tentokráte setkávat s přírodou neživou.V Základech přírodních věd s didaktikou se budeme zabývat teorií vyučování učiva přírodovědného charakteru ve třetím až pátém ročníku primární školy.Témata přednášek25.9.2013Úvod do předmětu. Požadavky na jeho absolvování.Pedagogicko-didaktické téma: Pokus a otázka přírodovědnéGramotnosti (Smysl a účel pokusu v souvislosti srozvojem přírodovědné gramotnosti. Měnící se paradigma vědy. Místo pokusu v RVP.)Odborné téma: Vesmír, gravitace, Země ve Vesmíru.Pedagogicko-didaktické téma: Pokus jako vyučovací metoda (Typy pokusů a jejich charakteristika. Klasifikace dle různých autorů. Specifikapokusu na 1. stupni ZŠ. Nonkognitivní souvislosti (prožitek žáka a pokus).Odborné téma: Horniny, nerosty a půda.Pedagogicko-didaktické téma: Frontální pokus (Charakteristika frontálního pokusu. Způsoby práce. Evaluace činnosti)Odborné téma: Voda. Počasí a podnebí.27.11.2011 Pedagogicko-didaktické téma: Žákovský pokus (Charakteristika žákovského pokusu. Práce s hypotézami. Evaluace činnosti)Odborné téma: Vzduch. Atmosféra.Pedagogicko-didaktické téma: Procesuální stránky provádění pokusů Bezpečnost. Zajišťování pomůcek. Tvorba plánů práce. Návaznost na přírodovědné učivo. Problémy a překážky v práci s pokusem a jejich řešení.Odborné téma: Látky a jejich vlastnosti. Pokusy na zjišťování vlastnosti látek (rozpustnost, stlačitelnost, složení, hustota; rozdíly mezi látkami plynnými, kapalnými, pevnými).Pedagogicko-didaktické téma: Náměty a inspirace pro využití pokusů Populárně-naučná literatura o pokusech. Internetové zdroje věnující se pokusům.Odborné téma: Elektřina a magnetismus. Pokusy na vodivost elektrické energie, elektromagnet, pokusy se statickou elektřinou. Pokusy s magnety, zjišťování vlastností magnetismu. Elektrické obvody.

Získané způsobilosti

" umí provádět praktické pokusy týkající se neživé přírody (s půdou, vodou, vzduchem, elektřinou, magnetismem a gravitační silou) a dovede je vysvětlit" dovede prakticky modelovat činnosti, které vedou k osvětlení základních pojmů z neživé přírody" umí rozlišit základní typy a druhy půd, rozlišuje pojmy nerost a hornina" chápe postavení Země ve vesmíru a jeho důsledky pro život" orientuje se v geologické stavbě přírody v místě bydliště" ovládá elementární znalosti o vodě, vzduchu, elektrické energii, gravitaci a technice a rozumí jejich podstatě" zpracuje didaktický plakát o fungování vybraného stroje" vypracuje pracovní listy z jednotlivých seminářů" orientuje se v populárně-naučné literatuře s tematikou neživé přírodydokáže odpovědět přiměřeně odborně na otázky, které mohou klást zvídavé děti na 1.stupni ZŠ" umí aplikovat poznatky z obecné didaktiky na konkrétní přírodovědné otázky

Literatura

Časopis Komenský, Pedagogická orientace, aj. PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. VOSIČKOVÁ, J., FRANZOVÁ, M. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha : PdF UK, 1998. KOVALÍKOVÁ,S. Integrovaná tématická vyuka. Kroměříž, Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-7.PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : ZČU, 1999. PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. Současné učebnice (Prvouka pro 3. třídu, Přírodověda pro 4. a 5. třídu). PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. nullKREJČA, J. a kol. Velká kniha rostlin, minerálů a zkamenělin. Bratislava : Príroda, 1993. KREJČA, J. a kol. Velká kniha živočichů - hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Bratislava : Príroda, 1993.

Požadavky

Ústní zkouška - prokázat orientaci v základech přírodních věd (viz okruhy níže):Ke každému okruhu je možnost připravit si didaktickou činnost, zejména pokus.1. Země a Vesmír. Definice, sluneční soustava, složení Vesmíru, sluneční záření, planety,pohyby Země a Měsíce a jejich důsledky pro život, význam Slunce. Hvězdy (druhy,vzdálenosti a souhvězdí. Černé díry. Relativita času a prostoru. Cestování do Vesmíru(historie kosmonautiky). Měsíc. Umělé družice. S tavba Země. Didaktická transformace(příklady) učiva pro žáky 1. st. ZŠ2. Nerosty a horniny. Půda. Definice, rozdíly, význam, základní rozdělení hornin, stavbahornin, struktura, příklady nerostů a hornin - určení, regionální oblasti nálezů, druhy a typypůd, určování základních typů a druhů půd Faktory ovlivňující půdu. Zemětřesení a sopečnáčinnost (vznik, popis, příklady míst). Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st.ZŠ3. Vlastnosti látek. Základní chemické látky. Pojmy látka, věc, fyzikální těleso. Druhy látek? jednoduché, složené. Změny látek (fyzikální, chemické a biologické). Skupenství, principskupenství, změny skupenství. Vlastnosti plynů, kapalin, pevných látek. Směsi (homogenní,nehomogenní), složení a příklady. Druhy sloučenin, příklady. Příklady práce s látkami na 1.st. ZŠ4. Voda. Hydrosféra. Definice, význam, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, výskyt. Var. Výpar. Skupenství vody a jeho přeměny. Využití vody. Znečištění vod a jejich ochrana. Voda a lidské tělo. Praktické pokusy s vodou. Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ5. Vzduch. Atmosféra. Definice, význam, proudění vzduchu, tlak vzduchu, vzduch a živé organismy. Složení atmosféry a charakteristika jednotlivých vrstev. Složení vzduchu. Praktické pokusy se vzduchem. Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ6. Počasí a podnebí. Definice, rozdíly, podstata těchto jevů, meteorologie, tlakové níže, výše, fronty, mraky (atmosférické jevy a úkazy). Faktory ovlivňující podnebí a počasí. Pohyby vzduchových hmot. Tvorba mraku. Bouřka ? charakteristika, vznik, hrom, blesk. Podnebné pásy.Využití a didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ7. Fyzikální veličiny. Objem, hmotnost, teplota, čas, síla. Definice, využití v praktickém životě, měření těchto veličin na 1.st. ZŠ a způsoby jejich zavádění, konkrétní příklady.8. Magnetismus a gravitace. Definice, charakteristika. Magnet a jeho účinky. Magnetická síla ? vlastnosti. Význam gravitační síly, využití magnetismu a gravitace v praxi. Pokusy a pozorování s s jejich využitím v praxi. Konkrétní příklady.9. Technické prostředky. Stroje ? charakteristika. Jednoduché prostředky ? kladka, páka, kladkostroj, nakloněná rovina, parní stroj. Jednoduché stroje ? např. jízdní kolo. Použití strojů v praxi. Domácí spotřebiče, jejich význam a manipulace s nimi. Podrobný popis 1 vybraného stroje a jeho fungování. Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ10. Elektřina. Definice, význam. Statická elektřina. Výroba a zdroje elektřiny (elektrárny). Elektrické obvody. Vodič, vodivost látek.Izolanty. Elektrické značky. Praktické využití učiva o elektřině ve výuce na 1.st., praktické příklady.Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.