Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy element.učení o přírodě a spol. (KPA / 55UPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55UPS - Základy element.učení o přírodě a spol., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. přednáška:a) Vyučovací předmět Prvouka a její postavení v kurikulu primárního vzdělávání- postavení v RVP ZV, úkoly, cíle, očekávané výstupy žákůPROČ UČIT PRVOUKU?b) Učební osnovy pro 1. - 2. ročník ZŠ, témata a jejich člení ve vzdělávacím obsahu - problematika tvorby a obsahu ročních tematických plánů v daných ročnícíchO ČEM UČIT V PRVOUCE?c) Epistemologie.Jak vytvářet základy pro vytváření pojmů? Chceme naučit děti to, aby uměly správně pojmenovat věci běžné denní potřeby, které nás obklopují a které denně pro život potřebujeme.Rozvíjení poznání dětí v preprimární škole na základě dětských prekonceptů (prekognic).d) Integrování témat a exemplární vyučování - praktické cvičeníe) Tematický okruh Místo, kde žijeme; Člověk a jeho zdraví- PRÁCE S PLÁNEM, MÍSTNÍ OKOLÍ, OBEC - přírodní a umělé prvkymožná nebezpečí v nejbližším okolí2. přednáškaTematický okruh Lidé kolem nás - rodina, společnost (práce), odlišnosti mezi lidmi, křesťanství a evropská civilizace -Vánoce, VelikonoceLidé a čas - propedeutika historie, základní orientace na časové ose, vvyužití časových údajů, rozlišení děje, místní rodáci, kulturní památky a události v regionu, pověsti a báje, porovnání minulosti a současnostiRozmanitost přírody -Tematické okruhy ve vzdělávacím obsahu kurikula pro primární vzdělávání a možnosti práce s nimi ve výuce:Místo, kde žijeme- moje bydliště - domov- adresa- škola, okolí školy (role školáka, žáka, školní budova, cesta do školy, bezpečnost, chování a kázeň, okolí školy)- obec, město, místní krajina, okolní krajina, regiony ČR- naše vlast, poloha, svět, propedeutika práce s mapouLidé kolem nás- rodina (význam pro zdravý vývoje dětské osobnosti v procesu socializace, sociální role, členové rodiny, vztahy v rodině, oslava narozenin,svátků)- soužití lidí ve společnosti, základy společenského chování lidí- základní globální problémy naší společnosti (otázka multikultury, rasy a odlišnosti lidí)Lidé a čas- orientace v čase - proces utváření a chápaní pojmů dětí na počátku školní docházky (včera, dnes, zítra) - současnost,minulost, budoucnost- určování času - problematika nácviku poznávání hodin - metodické náměty- pověsti, báje, mýtyRozmanitost přírody - základní metody poznávání, třídění přírodnin, didaktické typy přírodnin, měření veličin, jednoduchý pokusČlověk a jeho zdraví - hygiena a zdraví, lidské tělo, bezpečné chování, dopravní výchova, mimořádné situace

Získané způsobilosti

- Orientuje se v postavení vyučovacího předmětu Prvouka v soudobém kurikulu pro základní vzdělávání (RVP ZV)- Definuje cíle prvouky- Orientuje se v jednotlivých tematických oblastech vzdělávacího obsahu prvouky na počátku školní docházky - Dovede odlišovat přírodovědné učivo od společenskovědního a chápe jeho význam v prvouce- umí využívat didaktických her ve výuce- Využívá ve výuce různých aktivizačních a alternativních metod a forem práce - Pracovat s různými informačními materiály (internet, TV, rozhlas, časopisy, noviny)- Aplikuje teoretické poznatky a získané způsobilosti do praktické výuky- Umí připravit vyučovací hodinu /blok prvouky dle didaktických zásad - Rozumí různým přístupům ke koncipování učiva (např. fenologický, regionální)- Dokáže sestavit tematický plán pro výuku prvouky na základě zvoleného přístupu - Připraví a realizuje 1 vycházku do přírody, připraví a realizuje 1 výstup v praxi (hodina prvouky na ZŠ)

Literatura

MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.OPRAVILOVÁ E. - GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Kurikulum předškolní výchovy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.RÝDL, K. Vybíráme školu pro své dítě. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-847-3.

Požadavky

Tvorba 10 tematických karet - námětů výukových aktivit dle jednotlivých tematických celků (0-100b.).Struktura karty:1. Téma aktivity2. Zařazení k temtaickému okruhu dle RVP ZV3. Cíl (v jazyce žáka) - výstup - co bude žák umět. VYJÁDŘIT AKTIVNÍM SLOVESEM (nakreslí, popíše, zahraje, vytvoří, zdůvodní apod.)4. Popis aktivity - konkrétně tak, aby šla provést (např. didaktická hra, pokus, popis pozorování, aj.)5. Pomůcky, materiálně-didaktické prostředkyPodmínky a splnění požadavků k uznání disciplíny pro studenty na mobilitách (Erasmus) budou dle dohody s jednotlivým studentem.Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.