Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika a psychologie (KPA / 55ZZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 55ZZ - Pedagogika a psychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie komplementárně propojuje znalosti a dovednosti studentů z obou oborů. Student je klasifikován jedním stupněm, samostatně však obhajuje dvě části ukázkového portfolia - pedagogický problém a psychologický problém. Posuzovány jsou teoretické znalosti studenta, které se vztahují k tématu pedagogického a psychologického problému, procedurální metodologické znalosti při formulování cílů realizovaného akčního výzkumného šetření, argumentaci výběru výzkumných metod, interpretaci klíčových výsledků a diskusi závěrů.Součástí zpracování pedagogického problému v ukázkovém portfoliu jsou vybrané okruhy k SZZ z pedagogiky a psychologie:1. Pedagogika, filosofická antropologie a psychologie. Člověk a společnost.2. Vzdělávání a výchova. Otázky cílů a kompetencí jako očekávaných výsledků.3. Žák - dítě v procesu výchovy a pojetí žáka ve vzdělávání.4. Učitel ve výchově a vzdělávání. Učitelská profese.5. Učitel a žák v pedagogickém procesu.6. Škola jako vzdělávací instituce a školský systém České republiky.7. Obsah vzdělání a výchovy, kurikulum prvního stupně základní školy.8. Koncepce zdělávání a výuky.9. Proces výuky: projektování, řízení a reflexe.10. Výukové strategie, metody a organizační formy.11. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáka ve výuce.12. Alternativní pojetí výchovy, vzdělávání a školy a výuky.13. Škola jako místo osobnostního, sociálního, morálního a kognitivního rozvoje žáků.14. Autrita a kázeň ve výchově a ve škole.15. Mravní a sociální výchova.16. Estetický, pracovní a tělesný aspekt rozvoje osobnosti.17. Rodina jako výchovné prostředí, výchova k rodičovství.18. Volný čas a mimoškolní výchova dětí ve věku 6 - 12 let.19. J. A. Komenský a česká škola současnosti.20. Pedagogický reformismus a česká škola.21. Transformace českého školství a primárního vzdělávání pro roce 1989.22. Demokratické a humanistické tradice evropské a české pedagogiky 19. a 20. Století.23. Speciálně pedagogické aspekty práce učitele 1. stupně základní školy.24. Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) a jejich diagnostika.

Získané způsobilosti

Student: - formuluje cíle akčního výzkumného šetření; - vysvětlí volbu výzkumných a diagnostických nástrojů, jejich druhů i způsoby jejich použití- popíše jednotlivé kroky postupu výzkumného šetření při souvislé pedagogické praxi; vysvětlí změny, které bylo potřeba s ohledem na podmínky a situace praxe učinit - stručně, srozumitelně a výstižně prezentuje výsledky realizovaného výzkumného šetření - odborně argumentuje formulované závěry; účelně vybírá příklady z pedagogické praxe a prokáže tak porozumění odborným pojmům a teoriím- navrhuje další možná odborná řešení pedagogického problému- pohotově reaguje na doplňující otázky členů zkušební komise

Literatura

Students will use its discretion any scientific literature that was recommended in the subjects of pedagogy and psychology in the course of study.

Požadavky

Student s sebou ke státní zkoušce přináší Ukázkové portfolio, které obsahuje čtyři části: 1. písemné zpracování tvorby, realizace a výzkumné reflexe pedagogického problému (viz požadavky 5ROB1,2/55OB1,2;)2. písemné zpracování tvorby, realizace a výzkumné reflexe psychologického problému (viz požadavky 5PSP1,2/55SP1,2)3. písemné zpracování tvorby, realizace a reflexe výukového projektu pro žáky vybrané třídy 1.st.ZŠ (viz požadavky 5ROJ1,2/55OJ1,2)4. písemné hodnocení cvičného učitele k Souvislé projektové praxi (KPA/5RZS3) a Souvislé profesní praxe (KPA/5RZS4)

Garant

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.