Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Člověk a jeho region (KPA / 5CAJR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5CAJR - Člověk a jeho region, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Uchopení historického učiva. Orientace v čase a časový řád. Letopočet. Region jako východisko pro výuku, místní obec. Regionální památky. Báje, mýty, pověsti. Muzea ve výuce historického učiva.2. Starší historie naší vlasti (raná historie, kmeny na českém území, Sámova Říše, Velká Morava, Přemyslovská knížata). Didaktické zpracování tématu.3. Rozkvět a úpadek českého státu. Přemyslovci - králové, Lucemburkové, Jagellovci, Habsburkové. Didaktické zpracování tématu.4. Novodobé dějiny českého státu. 1. světová válka a vznik ČSR, první republika, okupace a 2. světová válka, období komunismu, sametová revoluce, nejnovější dějiny České republiky. Didaktické zpracování tématu.5. Mapa a orientace. Teorie mapy. Mapové měřítko, mapové značky, počítání vzdáleností. Praktická práce s mapou a plánem. Didaktická analýza pojmů souvisejících s mapou, náměty pro výuku.6. Základy geografie ČR - fyzická geografie (pohoří, vodstvo, nauka o krajině), administrativí členění (kraje ČR). Didaktické zpracování tématu. Didaktické hry.7. Evropa jako náš světadíl. Zážitky z cestování. Symboly Evropy. Evropská unie. Nebezpečí a přínosy globalizace. Didaktické zpracování tématu. Didaktické hry8. Místní obec a její poznávání. Městská hra - inspirace pro výuku.9. Základy občanství. Politika, principy. demokracie, volby. Státní symboly. Zákony a spravedlnost. Úřady. Pravidla slušného chování, etiketa.10. Média a reklama. Internet, sociální sítě - přínos a nebezpečí. Konzumismus - materiální a duchovní hodnoty.11. Základy finanční gramotnosti - peníze, majetek, rozpočet, základy hospodaření, ochod a podnikání.12. Lidé kolem nás - světová náboženství a křesťanství jako základ evropské civilizace. Kultura a subkultura - odlišnost lidí. Sociokulturní rozdíly. Rodina.

Získané způsobilosti

Student:1) dokáže koncepčně uspořádat historické učivo, umí žákům vysvětlit veličinu času a jeho určování, popíše význam regionu ve výuce o historii a společnosti, vyjmenuje regionální památky, zná báje, mýty, pověsti ze svého regionu, chápe význam muzea ve výuce historického učiva a dokáže připravit exkurzi do muzea se žáky2) orientuje se ve významných momentech české historie dokáže historické učivo didakticky zpracovat pro žáky 1.stupně ZŠ3) charakterizuje mapu, měřítko mapy, mapové značky, dokáže mapu zorientovat, rozlišuje mezi pojmy mapa a plán, dokáže žákům prakticky vysvětlit pojmy související s mapou (např. vrstevnice), chápe význam učiva o mapách pro žáka 4) orientuje se na mapě ČR, dokáže popsat základní fyzicko-geogrfické a administrativní členění ČR, dokáže učivo didakticky zpracovat s využitím především didaktických her5) orientuje se na mapě Evropy, popíše své zážitky s cestování po Evropě, charakterizuje symboly Evropy a EU (přínosy a nebezpečí globalizace), umí připravit učební úlohy vhodné pro žáka 1.stupně ZŠ na daná témata 8. Místní obec a její poznávání. Městská hra - inspirace pro výuku. 6) dokáže popsat politické zřízení v ČR, charakterizuje principy demokracie, zná státní symboly a chápe jejich význam, orientuje se v pravidlech slušného chování a zná základní požadavky etikety 7) chápe význam médií v životě žáka a společnosti a dokáže jej vysvětlit, popíše nebezpečí postmodernismu a konzumní společnosti, rozlišuje duchovní a materiální hodnoty, umí didakticky zpracovat téma týkající se médií 8) popíše význam peněz, charakterizuje finanční gramotnost, dokáže připravit praktické aktivity pro žáka týkající se financí, rozpočtu, spoření, dluhů, zná základní principy obchodu a podnikání a dokáže je přiměřeně vysvětlit žákům.9) orientuje se v hlavních světových náboženstvích, zejména chápe význam křesťanství pro Evropany, dokáže popsat kulturu a sociokulturní rozdíly ve společnosti, chápe význam rodiny pro život dítěte, umí téma přiměřeně předat žákům (zpracovat didakticky do podob učebních úloh)

Literatura

KELLER,J. Až na dno blahobytu. Praha: Earth Save, 2005. ISBN 80-903085-7-0.BEDNAŘÍK, P.; JIRÁK, J.; KOPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha : Beta, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.PÁNEK, J; TŮMA, O. Dějiny českých zemí. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1544-8.Veber, V.:. Dějiny sjednocené Evropy: od antických počátků do současnoti. Praha, 2004. BAKAN, J. Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-653-1.PETRŽELOVÁ, J. Evropská unie k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ. Brno : Computer press, 2011. ISBN 978-80-251-3373-6.ŠKVÁRA, M. Finanční gramotnost. Praha : Miroslav Škvára, 2011. ISBN 978-80-904823-0-2.KOCIÁNOVÁ, H. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olomoc : ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6.HEINE, S.; PAWLOWSKY, P. Moderní průvodce křesťanstvím. VENCÁLEK, J. Moravskoslezský kraj - genius loci. Ostrava, Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-094-7.VENCÁLEK, J. Moravskoslezský kraj: krajinné proměny = The Moravian-Silesian region : a landscape in change. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-87503-29-4. LLOYDBOTTOM, L.; HOWARD, D. Peníze až na druhém místě. Praha : Návrat domů, 2013. ISBN 978-80-7255-291-7.DANIELOVSKÁ, V. Poznávej zemi, v níž žiješ. Praha : Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-840-1.GERHARDT, S. Sobecká společnost: jak jsme se zapomněli navzájem milovat a místo toho vyděláváme peníze. Praha : Beta, 2011. ISBN 978-80-7306-476-1.NEŠPOR, Z.; LUŽNÝ, D. Sociologie náboženství. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-251-5.HERINK, J.; VALENTA, V. Současný svět: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : pro 8. nebo 9. ročník : základy společenského, hospodářského a politického zeměpisu, lidé a příroda - životní prostředí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010. ISBN 978-80-86034-94-2.KEENE, M. Světová náboženství. Praha : Knižní klub, 2008. ISBN 978-80-242-2137-3.TESAŘÍKOVÁ, P. Školní atlas České republiky. Praha : Kartografie, 2000. ISBN 80-7011-657-9.KOLEKTIV. Turistický lexikon A-Z. Praha: Olympia, 2001. FEJFUŠOVÁ, M. Vlastivěda 4: české dějiny od pravěku do začátku novověku. Brno : Nová škola, 2012. ISBN 978-80-87591-22-2.BOHAŇKOVÁ, L. Vybrané kapitoly z didaktiky prvouky, vlastivědy a přírodovědy. Praha : SPN, 1980. BÍNA, J. Zeměpis České republiky: učebnice pro střední školy. Praha : nakladatelství České geografické společnosti, 2009. ISBN 978-80-86034-89-8.

Požadavky

1) Aktivní účast na cvičeních (0 - 12b.), 1 účast za 1 b.2) Vypracování pracovních listů, resp. splnění průběžných úkolů (0 - 24b.), maximálně 12 pracovních listů či úkolů (2b. za list/úkol)3) Vypracování vyučovacích hodin na max. 5 různých témat. (starší česká historie, novější česká historie - od r. 1620, finanční gramotnost, fyzická geografie ČR, Evropa, mapa, problémy konzumní společnosti, média a reklama, demokracie a politika, rodina a mezilidské vztahy) (0 - 15 b.), 3b. za 1 vyučovací hodinu. 4) Zpracování projektu o obci (městě) na min. 10 A4 (0 - 20b.)a) jméno obce - symbol, znak, báje o vzniku; b) historie obce - historické památky, osobnosti; c) fyzická geografie obce - povrch, vodstvo, počasí; d) současný život v obci - např. firmy, úřady, současné problémy, doprava; e) zajímavost o obci - výprava na zajímavé místo, o kterém se moc nemluví. 5) Ústní zkouška (0 - 29b.)Orientace na mapě ČR (max. 10b.) a Evropy (max. 4b.) (0 - 14b.)Diskuze nad 1 aktuálním společenskovědním tématem. Prokázání znalosti teorie z vybraného okruhu. (0 - 15b.)a) Média a internet - komunikace; b) Peníze a konzum - materiální a duchovní hodnoty, bohatství a chudoba; c) Krize rodiny, manželství, mezigenerační vztahy; d) Politika, korupce, demokracie; e) Náboženství a sekulární prostředí - přežitek nebo cesta, f) etická témata - eutanázie, potrat, homosexualita?. g) Soužití kultur - romská problematika, menšiny Bodová škála pro hodnocení:100 - 85: VÝBORNĚ84 - 68: VELMI DOBŘE67 - 51: DOBŘE 50 - 0: NESPLNILErasmus:Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 81-90 B - 2+ 71-80 C - 2- 61-70 D - 3+ 51 - 60 E - 3- 0-50 F, FX - 4 (nesplnil)

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.