Předmět Člověk a jeho svět - úvod do studia (KPA / 5CAJS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5CAJS - Člověk a jeho svět - úvod do studia, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Cíle přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Přírodovědná gramotnost.2. Historie a současnost přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1.st. Proměny pojetí předmětů Přírodověda, Vlastivěda od Komenského po kurikulární reformu3. Rámcový vzdělávací program a oblast Člověk a jeho svět. Průřezová témata a jejich souvislosti s přírodovědnou a společenskovědní složkou vzdělávání.4. Role učitele v předmětu Člověk a jeho svět - osobnostní, odborná a pedagogicko-psychologická charakteristika. Role žáka v předmětu Člověk a jeho svět - žák jako subjekt edukace.5. Výukové formy, metody v předmětu Člověk a jeho svět. Materiálně - didaktické prostředky. Učebnice v předmětech Přírodověda, Vlastivěda, Člověk a jeho svět.6. Obsah výuky v předmětu Člověk a jeho svět. Učivo - výběr, rozsah, struktura. Didaktická analýza učiva.
Získané způsobilosti
- student:- chápe smysl a cíle předmětu Člověk a jeho svět, umí formulovat cíle vyučovací hodiny- má přehled o historickém vývoji v předmětech o přírodě a společnosti a bude umět srovnat vybrané tendence v minulosti a jejich dopady do současného pojetí- orientuje se v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, konkrétně v oblasti Člověk a jeho svět, rámcově popíše cíle oblasti a obsahovou náplň jednotlivých tematických celků, zná obsahy průřezových témat, která souvisí s přírodovědným a vlastivědným učivem- popíše roli učitele přírodovědy/vlastivědy z hlediska osobnostní charakteristiky, odborného zaměření a jeho pedagogicko-psychologické kompetence- charakterizuje roli žáka v předmětu Člověk a jeho svět jako subjekt edukace, vyjmenuje psychologické specifika žáka při výuce o přírodě a společnosti a ilustruje na příkladech- vyjmenuje specifické metody a formy výuky vhodné pro předmět Člověk a jeho svět, popíše specifické materiálně-didaktické prostředky využívané učitelem a žáky- dokáže vhodně vybírat a strukturovat přírodovědné a společenskovědní učivo, chápe roli učiva a jeho vztah k cílům
Literatura
LORENCOVIČ, J., ČAPEK, R., ŠEVČÍKOVÁ, V. Od Rámcového vzdělávacího programu ke Školnímu vzdělávacímu programu, idea a realita: sborník textů prezentovaných v rámci konference CIVICS 2007, 27. dubna 2007. Ostrava : Ostravská univeriza v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-563-8.JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.PODLAHOVÁ, L. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4217-5.PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. ŠIMÍČKOVÁ, H. Didaktika vlastivědy jako základ společenských věd v primární škole. Ostrava : Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-763-2.KOPP, J. Environmentální výchova jako průřezové téma: [sborník příspěvků studentů a pedagogů Fakulty pedagogické ZČU v Plzni z konference 14.11.2008. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-757-5.KORTHAGEN, F. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.Šimíčková, H. Prvky integrovaného vyučování v primární škole. Ostrava, 2004. PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : ZČU, 1999. PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Šimik, O. Utváření obsahu přírodovědné výuky na 1. stupni ZŠ v konstruktivistickém pojetí - výzkum tematického celku voda. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-223-4.PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.
Požadavky
1) Sebereflexe budoucího učitele přírodovědy - vyplnění elektronického formuláře. Odkaz s přesnými pokyny vyplnění bude zaslán v průběhu semestru emailem. (0-30b.)Termín pro vyplnění formuláře: 30.6.20152) Vytvoření 1 integrovaného tématu s využitím prvků exemplárního vyučování - Vytvoření 1 integrovaného tématu na vámi zvolené téma ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - PODROBNÉ POŽADAVKY NA PORTÁLE V SEKCI - MOJE STUDIUM-VÝUKA-SEMINÁRNÍ PRÁCE u předmětu KPA/5CAJS.Práci vkládáte (nahráváte) přímo na Protál do seminárních prací - NEPOSÍLAT EMAILEM!!!Termín pro vložení práce na Portál: 5.5.2015Erasmus:Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 181-90 B - 2+ 71-80 C - 2-61-70 D - 3+ 51 - 60 E - 3- 0-50 F, FX - 4 = nezapočteno
Garant
Mgr. Ondřej Šimik, PhD.
Vyučující
Mgr. Ondřej Šimik, PhD.