Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Člověk ve společnosti a jeho zdraví (KPA / 5CAJZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5CAJZ - Člověk ve společnosti a jeho zdraví, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Lidské tělo - stavba těla (jednotlivé soustavy - základní funkce a projevy), vývoj člověka, biologické a psychické změny v dospívání. Didaktické zpracování tématu.2. Zdravý životní styl - zdravá výživa, denní režim, pitný režim, běžné nemoci a prevence před nimi, léky a bylinky, psychické zdraví. Hygiena - půl zdraví. Didaktické zpracování tématu.3. Sexualita, rodičovství, partnerství. Psychický, etický rozměr sexuality. Sexualita a média. Současné pohledy na sexualitu. Didaktické zpracování tématu.4. První pomoc. Integrovaný záchranný systém, přivolání pomoci. Situace hromadného ohrožení (požár, povodně). Didaktické zpracování tématu.5. Návykové látky a zdraví - návykové látky (drogy, alkohol, hrací automaty a počítače), závislosti a jejich prevence. Odmítání návykových látek. Legislativa o návykových látkách. Vzory ve společnosti a v médiích.6. Osobní bezpečí - silniční provoz (chodec, cyklista, dopravní značky), šikana, týrání, násilí v médiích.

Získané způsobilosti

- student:- si zopakuje a prohloubí znalosti o lidském těle, jeho fungování a o vývoji jedince, tyto znalosti bude umět aplikovat ve výuce na 1. stupni ZŠ při přípravě učebních úloh pro žáky- popíše základní prvky zdravého životního stylu, umí rozlišit potraviny prospívající a škodící zdraví, zná zásady pitného režimu a zdravého pohybu- umí charakterizovat důležitost sexuální výchovy pro dítě mladšího školního věku a bude umět popsat různé pohledy na sexualitu a nebezpečí s ní spojená, dokáže přiměřeně reagovat na žákovy otázky spojené se sexualitou - chápe význam rodiny a manželství pro zdravý vývoj dítěte a umí připravit takové činnosti pro žáka, které přispívají k pochopení důležitosti úplné rodiny- dokáže žákům prvního stupně vysvětlit nebezpečí návykových látek a jejich škodlivý vliv na zdraví, orientuje se v základní legislativě týkající se návykových látek a dokáže popsat nebezpečí médií při nabízení těchto látek (např. sociální sítě)- dokáže poskytnout první pomoc, dokáže popsat integrovaný záchraný systém, ví, jak se zachovat při mimořádných událostech (požár, povodeň, autonehoda aj.)- rozumí pravidlům silničního provozu a umí je srozumitelně vysvětlit žákům, chápe nebezpečí šikany a týrání, ví, jak jednat, když takové jednání objeví- umí témata související se zdravím člověka didaktiky zpracovat do podoby vyučovací hodiny

Literatura

CENKOVÁ, T., LANGROVÁ, M. Jak přežít pubertu svých dětí: je puberta nemoc?, projevy puberty, party, drogy, životní styl, sourozenecké vztahy a rodina, škola a poruchy učení. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2913-8.DIANO, P. Atlas lidského těla. Praha : Knižní klub, 2006. ISBN 80-242-1669-8.BĚLÁČKOVÁ, V. Celopopulační studie užívání návykových látek a postojů k němu v České republice v roce 2008. Praha : Úřad vlády České republiky, 2012. ISBN 978-80-7440-052-0.STRUNECKÁ, A., PATOČKA, J. Doba jedová. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-469-8.BARNARD, M. Drogová závislost a rodina. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-386-8.MATTEN, G., GOGGINS, A. Lži o zdraví. Brno : Jota, 2013. ISBN 978-80-7462-315-8.VYBÍRAL, J. Pastorální a etické výzvy v oblasti manželství, rodiny a sexuality. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-176-5.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.SVOBODA, J. Texty k inspiraci vyučujícím : zvláště rodinné a sexuální výchovy. Ostrava : Repronis, 2011. ISBN 978-80-7368-918-6.ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80247-3213-8.MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.FOŘT, P. Výživa pro dokonalou kondici a zdraví. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1057-9.

Požadavky

1) Aktivní účast na cvičeních - průběžné plnění jednotlivých úkolů zadaných na cvičení. Minimálně 50% splněných úkolů, tzn. 3 úkoly. (0 - 25b.)2) Zpracování seminární práce na téma nezpracované v úkolu viz bod 1 - projektový den. Rozsah 10 A4. V případě, že student zpracuje všech 6 úkolů, může si téma projektového dne vybrat dle vlastního zájmu. (0 - 50 b.)3) Zpracování referátu na vybrané téma reflektujícího aktuálního tématu souvisejícího se zdravím člověka a didaktickými náměty pro žáky. Rozsah 3 A4. (0 - 25b.)Erasmus:Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 81-90 B - 2+ 71-80 C - 2- 61-70 D - 3+ 51 - 60 E - 3- 0-50 F, FX - 4 = nezapočteno

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.