Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Člověk a rozmanitost přírody (KPA / 5CARP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5CARP - Člověk a rozmanitost přírody, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Byliny - Květiny. Stavba, funkce, hlavní skupiny, regionální hledisko. Morfologická cvičení s rostlinami. Herbář. Určování květin dle klíčů a atlasů.2. Dřeviny - stromy, keře. Plody. Stavba, funkce, hlavní skupiny, regionální hledisko. Morfologická cvičení s rostlinami. Herbář. Určování stromů a keřů dle klíčů a atlasů.3. Živočichové - bezobratlí (kroužkovci, hmyz, pavouci, měkkýši) - typické znaky, pozorování živočichů. Praktické náměty do výuky.4. Živočichové - obratlovci (ryby, obojživelníci, ptáci, savci) typické znaky, chov živočichů. ZOO a výuka o zvířatech.5. Houby - charakteristika hub pravých a nepravých. Symbióza. Jedlé a jedovaté houby. Přínos hub pro člověka. Rozmanitost podmínek života na zemi. Podnebné pásy. Biomy (tundra, savana, poušť), zajímavá místa na Zemi.6. Voda a její vlastnosti. Látky kolem nás (vlastnosti a druhy látek, skupenství a jeho změny, měření základních fyzikálních veličin. Pokusy s vodou a s látkami.8. Vzduch. Vlastnosti vzduchu - praktické pokusy. Podnebí a počasí. Zjišťování počasí. Měřící přístroje9. Nerosty, horniny a půda. Zkoumání nerostů a hornin prakticky. Pokusy s půdou. Typy a druhy půd10. Vesmír a Země. Sluneční soustava, planety a jiné objekty ve Vesmíru. Pohyby Země a její důsledky (roční období, den a noc). Měsíc. Hvězdy. Složení Země. Gravitace. Praktické pokusy.11. Ekosystémy a rovnováha v přírodě. Základy environmentální výchovy. Ekodidaktické hry.12. Člověk a jeho působení na přírodu. Odpady. Ekopotraviny a ekologické zemědělství. Znečišťování přírody. Ochrana přírody (národní parky, CHKO).

Získané způsobilosti

Student:1) rozpoznává běžné byliny, dokáže popsat jejich stavbu, umí pracovat s atlasy rostlin a klíčem k určování rostlin, dokáže založit herbář2) poznává běžné stromy a keře podle listů a plodů.3) charakterizuje hlavní skupiny bezobratlých živočichů a obratlovců, umí didakticky zpracovat učivo o živočiších, zná zásady správného pozorování, dokáže připravit vycházku do ZOO s didaktickými činnostmi4) popíše stavbu těla houby, rozlišuje houby pravé a nepravé, jedlé a jedovaté, zná zásady bezpečného sběru hub, dokáže vysvětlit symbiózu hub s prostředím, kde žijí5) charakterizuje hlavní biomy na Zemi, vysvětlí princip podnebných pásů a umí na příkladech ukázat jejich typické znaky, uvede zajímavá místa na Zemi7) popíše vlastnosti vody, umí klasifikovat látky, chápe podstatu skupenství a jeho změny, umí měřit základní fyzikální veličiny, provádí pokusy s vodou a látkami 8) popíše vlastnosti vzduchu a složení atmosféry, rozlišuje pojmy podnebí a počasí, umí zjišťovat počasí podle jednoduchých měřících přístrojů, provádí pokusy se vzduchem9) dokáže rozlišovat mezi pojmy nerost, hornina a půda, určí typy a druhy půd, klasifikuje horniny, provádí praktické pokusy s půdou, nerosty/horninami10) popíše postavení Země ve Vesmíru, dokáže popsat vybrané objekty ve Vesmíru (hvězda, planeta, kometa, meteor, měsíc, aj.), dokáže vysvětlit pohyby Země a jejich důsledky, popíše složení Země, umí vysvětlit gravitaci, dokáže připravit učební úlohy pro žáka v tématu Vesmír a Země11) dokáže didakticky zpracovat učivo z oblasti neživé přírody (voda, vzduch, počasí/podnebí, horniny, nerosty, půda, látky, Vesmír, Země)12) charakterizuje ekosystém a jeho znaky, umí popsat znaky environmentální výchovy (cíle, obsah), dokáže připravit ekodidaktickou hru13) popíše pozitivní a negativní působení člověka na přírodu, popíše nakládání s odpady, rozlišuje biopotraviny a chápe podstatu ekologického zemědělství, zná možnosti ochrany přírody14) orientuje se v populárně-naučné literatuře týkající se živé přírody

Literatura

GARLICK, M.A. Astronomie: velký obrazový průvodce. Čestlice: Rebo Productions, 2006. ISBN 80-7234-551-6.HANČOVÁ, H., VLKOVÁ, M. Biologie v kostce 1. Havlíčkův Brod : Fragment, 1999. ISBN 80-7200-340-2.HANČOVÁ, H., VLKOVÁ, M. Biologie v kostce 2. Havličkův Brod : Fragment, 1999. ISBN 80-7200-341-0.VARGA, D. Co dokáže voda a vzduch. Praha: Albatros, 1984. DIETRICH, V. Člověk a příroda. Plzeň : Fraus, 2005. ISBN 80-7238-338-8.PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. MATĚJČEK, T. Ekologická a environmentální výchova: učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.ANTONÍN, V. Encyklopedie hub a lišejníků. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-164-7.HORÁČEK, P. Encyklopedie listnatých stromů a keřů. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1708-8.ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.DOBRORUKOVÁ, J., DOBRORUKA, L. J. Malá tajemství přírody. Praha : Albatros, 1989. SENĆANSKI, T. Malý vědec: experimenty, které můžete provádět i doma. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0997-6.KORBEL, P., NOVÁK, M. Minerály: encyklopedie. Čestlice: Rebo Productions, 2007. ISBN ISBN 978-80-7234-.KUNG, H. Na počátku všech věcí: přírodní vědy a náboženství. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-141-8.BENNET, J., SMITH, R. Nápady pro přírodovědu [soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ]. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-112-6.EISENREICH, W., HANDEL, A., ZIMMER, U.E. Nový průvodce přírodou - zvířata a rostliny. Praha: Beta-Dobrovský, 2003. ISBN 80-7306-091-4.WILLIAMS, R.A., ROCKWELL, R.E., SHERWOOD, E.A. Od báboviček k magnetům: přírodovědné činnosti s malými dětmi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-110-x.ŠIMIK, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání. Ostrava : Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-988-9.MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.BURNIE, D. Průzkumník přírody. Praha: Euromedia Group - Knižní klub, 2011. ISBN 978-80-242-2985-0.HUDEC, K. Příroda České republiky: průvodce faunou. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.ČIHAŘ, J. Příroda v České a Slovenské republice. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0938-8.MALENINSKÝ, M., SMRŽ, J., ŠKODA, B. Přírodopis pro 6. ročník: učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií : bakterie, řasy, houby, bezobratlí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2004. ISBN 80-86034-56-9.DOBRORUKOVÁ, J. Přírodopis: 100 námětů pro tvořivou výuku : inspirace a projekty. Praha : Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-37-1.PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. PETRÁNEK, J. Za tajemstvím kamenů: příručka pro mladé sběratele hornin, minerálů a zkamenělin. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-7075-749-9.

Požadavky

1) Aktivní účast na cvičeních (0 - 12b.), 1 účast za 1 b.2) Vypracování pracovních listů (0 - 24b.), maximálně 12 pracovních listů (2b. za list)3) Vypracování vyučovacích hodin na max. 10 různých témat. (Byliny, dřeviny, houby, vesmír, Země, horniny a nerosty, půda, voda, vzduch). (0 - 30 b.), 3b. za 1 vyučovací hodinu. 4) Miniprojekt - didaktická analýza obsahu a její obhájení u zkoušky - zjistit, jak o vybraném tématu přemýšlí dítě, nastudovat si odbornou stránku vybraného tématu, zpracovat 5 učebních úloh o 5 ti různých úrovních obtížnosti (1 učební úloha musí být pokus). Popsat rozdíly/shody v přemýšlení dítěte a odbornou literaturou. Analýza dětského myšlení (0 - 5b.). Odborná znalost. (0 - 10 b.) Učební úlohy (0 - 19b.). Celkem (0 - 34b.)Bodová škála pro hodnocení:100 - 85: VÝBORNĚ84 - 68: VELMI DOBŘE67 - 51: DOBŘE 50 - 0: NESPLNILErasmus:Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 181-90 B - 2+71-80 C - 2- 61-70 D - 3+51 - 60 E - 3- 0-50 F, FX - 4 (nesplnil)

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.