Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika čtení a psaní 2 (KPA / 5CPS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5CPS2 - Didaktika čtení a psaní 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Grafomotorika dítěte předškolního a ml.školního věku - vývoj, zásady práceLateralita- problémy leváků v pravoruké společnosti, důležitost vyhranění laterality na počátku školní docházky, metodika vedení leváků.Analytické a syntetické přístupy ke čtení "bortím up" model a "top down" model, vyváženost těchto přístupů ve výuce "top down" modelVyučování čtení podle metody analyticko- syntetické (původní model Jarmily Hřebejkové a jeho modifikace), aplikace a využití v současné školeGenetická a globální metoda - aplikace a využití v praxi současné školyMetoda splývavého čtení - metodika SFUMATO a jiné další varianty metod výuky počátečního čtení v současné školeProgram "Čtením a psaním ke kritickému myšlení" (RWCT) v rozvoji čtenářství v současné školeMetodika výuky čtení - etapy výuky čtení, rozvoj klíčových kompetencí v současné škole /návrhy a náměty pro práci/Metodika výuky psaní - etapy výuky psaní, rozvoj klíčových kompetencí v současné škole /návrhy a náměty pro práci/Strategie rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v soudobé primární školeOrganizace výuky, organizační formy a možnosti jejich využití ve výuce počátečního čtení jako rozvoje komplexu dovedností počáteční čtenářské gramotnostiAktuální problémy ve výuce počátečního čtení v současné škole na prahu třetího tisíciletíSoučasné trendy rozvoje prvopočátečního čtení a psaní v české primární školePlánování učiva - RVP ZV, výuka čtení psaní v ŠVP a v konkrétní přípravě na vyučování - tvorba tematických plánůUčebnice a didaktické pomůcky při výuce počátečního čtení, psaní - úloha učebnic, srovnání a hodnocení přístupu jednotlivých nakladatelství k metodice čtení - psaní- kritéria hodnocení didaktických materiálů splňující podmínky současné výuky počátečního čtení-psaní jako rozvoje počáteční čtenářské gramotnostiHodnocení a diagnostika počátečního čtení jako komplexu dovedností počáteční čtenářské gramotnosti - kvalitativní a kvantitativní znaky čtenářského výkonuHodnocení a diagnostika psaní jako komplexu dovedností počáteční čtenářské gramotnosti - znaky písma, diagnostika vývojových poruchVývojové poruchy učení a jejich vliv na metodiku výuky počátečního čtení, psaní - charakteristika, náprava, představení didaktických pomůcek

Získané způsobilosti

Student dovede žáky motivovat k učení pro rozvoj čtenářských a písařských kompetencí jako součást počáteční čtenářské gramotnostiFlexibilně přistupuje k výuce vlastního počátečního čtení s ohledem na dané situace, potřeby žáků a inovacím školského sytému ČRDovede aplikovat získané způsobilosti ve vlastní přípravě na výuku počátečního čtení/psaní, využívá aktivizačních metod, projektovou výuku a činnostní přístup k učení - zapojuje žáka do procesu učení celou jeho bytostí a všemi smyslyRozvíjí kritické myšlení a tvořivost žáka prostřednictvím vybraných metod a forem čtení/psaní Respektuje význam funkčnosti čtení/psaní, tzn. vede žáky k využívaní čtení/psaní jako prostředku-nástroje komunikace-dorozumívání se v běžném životě žáka soudobé společnosti Upřednostňuje obsah výuky /tj. to žák čte-píše/ před formou, /tj. tím, jak žáka čte-píše/Pracuje s širokou nabídkou různých textů, obsahově, žánrově a funkčně odlišnými, vždy v návaznosti na životní situace, odborně správně klasifikovat situace ve čtení - jejich využití v běžném životě žáka prvního stupně ZŠ- se situacemi a problémy, které denně řešíOhodnotí žákův individuální pokrok a rozvoj v oblasti počátečního čtení/psaní ve vztahu k sebe sama a ve srovnání s jeho výchozí pozicí /nikoli v porovnání s kolektivem třídy/ - vhodnými a přiměřenými nástroji věku žáka pozitivně motivovali k dalšímu učení a rozvoji v této oblasti Rozumí jednotlivým složkám předmětu Český jazyk a literatura na 1. stupni /především v 1. ročníku ZŠ/ jako komplexní předmět s návazností na běžný život žáka /vedli k užívaní jazyka ve všech životních situacích a nepreferovali nauku o jazyce a jeho zákonitostech/

Literatura

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.ŠIMÍČKOVÁ, H. Aspekty prvopočátečního čtení, psaní a rozvoje logického myšlení ve světě bezprostředního okolí dítěte předškolního a raného školního věku. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-570-6.KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-100-7.

Požadavky

Aktivní účast na výuce - plnění průběžných korespondenčních úkolů (0-20b.)Vypracovat návrh konkrétní hodiny výuky počátečního čtení, psaní a jazykové komunikace v kontextu se získanými metodickými znalostmi v této problematice (0-30b.)Kriticky posoudit vybranou učebnici nebo metodický soubor doporučeného nakladatelství k výuce Českého jazyka v 1. ročníku ZŠ v kontextu rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti (0-20b.)Vytvořit roční tematický plán (0-10b.)Příprava na ústní zkoušku (0-20b.)Podmínky a splnění požadavků k uznání disciplíny pro studenty na mobilitách (Erasmus) budou dle dohody s jednotlivým studentem.Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

Mgr. Marie Švrčková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Hana DurčákováMgr. Marie Švrčková, Ph.D.