Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika s praxí 1 (KPA / 5ODX1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5ODX1 - Obecná didaktika s praxí 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Téma 1Pedagogická interakce, komunikace, součinnost a kooperace; pravidla a typy komunikace. Psychosociální klima školní třídy.Up1:Zaznamenejte průběh pozorované interakce, komunikace a součinnosti, zaznamenejte pravidla kooperace a posuďte vzájemný vztah učitele a žáků a celkové psychosociální klima dané školní třídy. Vyberte si k dlouhodobému pozorování jednoho žáka.Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyTéma 2 Pojetí výuky - interaktivní model, typy výuky; (sebe)pojetí žáka ve výuce, celostní model výchovy a roviny rozvoje dítěte mladšího školního věku (biosomatická; psychická-kognitivní, emocionální, morálně-volní; sociální; sebepojetí)Up2: Vyberte se k dlouhodobému pozorování jednoho žáka. Zaznamenejte projevy jeho učebních činností. Pokuste se zobecnit a popsat pozorované projevy a zvláštnosti z oblasti biosomatické; psychické - kognitivní, emocionální, morálně- volní; sociální; sebepojetí. Pokuste se diagnostikovat typ učebního stylu pozorovaného žáka. Vše popište konkrétně na příkladech.Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyTéma 3 (Sebe)pojetí učitele ve výuce; profesní kompetence učitele; vyučovací stylyUp3. Charakterizujte vybrané pedagogické dovednosti učitele:úroveň komunikativních dovedností; dovednost udržet kázeň ve výuce; dovednost připravit pro žáky zajímavé učební činnosti/učební úlohy; dovednost motivovat žáky k učebním činnostem; dovednost organizovat učební činnosti žáků; dovednost pružně reagovat na aktuální potřeby žáků; ohleduplnost, vstřícnost a ochota pomoci všem žákům; dovednost objektivně a srozumitelně hodnotit učební výkony žákůPokuste se diagnostikovat vyučovací styl učitele (popište konkrétně na příkladech jeho projevy).Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyTéma 4, 5 Kurikulum a jeho teorie; cíle a obsah vzdělávání a výuky; klíčové kompetence v primárním vzdělávání; výukové cíle a jejich taxonomie; učivo a subjektivní pojetí učiva u žáka; očekávané výstupy; učební úlohy a jejich taxonomieUp4: Popište témata učiva probíraného v dané vyučovací hodině; zaznamenejte konkrétně všechny výukové cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické), které se k danému učivu váží . Popište učební činnosti pozorovaného dítěte směřující k vymezeným cílům. Posuďte, zda byl žák schopen se s cíli vypořádat a zda odpovídaly jeho možnostem.Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyUp5: Zaznamenejte všechny činnosti žáka s učivem. Formulujte všechny učební úlohy, které žáci řešili a klasifikujte je podle zvolené taxonomie. Porozuměl vámi pozorovaný žák zadání učebních úloh? Posuďte, zda řešil učební úlohy samostatně, popřípadě, jakou míru vnější pomoci potřeboval. Jak se projevilo se subjektivní pojetí učiva u Vámi pozorovaného žáka? Pro doplnění informací proveďte s žákem krátký rozhovor.Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyTéma 6, 7, 8Výukové strategie; výukové metody; organizační formy výuky; fáze výuky; materiálně-didaktické prostředky a jejich funkceUp6: Zaznamenejte a klasifikujte pozorované výukové metody podle zvoleného hlediska třídění. Ke každé výukové metodě popište vyučovací činnosti učitele a učební činnosti žáka.Měli žáci příležitost k sebevyjádření? Měli žáci možnost být při výuce aktivní? Zaznamenejte realizované fáze výuky. Vše popište konkrétně na příkladech.Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyUp7: Zaznamenejte učitelem využité organizační formy výuky. Posuďte, zda odpovídaly stanoveným cílům výuky a danému učivu. Jaké zvláštnosti jste pozorovali u svého žáka? Které podmínky vyhovují jeho způsobu učení? Měli možnost mezi sebou komunikovat, popř. spolupracovat?Pokuste se popsat kladné a rizikové stránky pozorované vyučovací hodinyUp8: Zaznamenejte, které materiálně didaktické prostředky byly ve výuce použity, jejich variabilitu a funkce, které plnily

Získané způsobilosti

- teoretická znalost a porozumění základním pojmům obecné didaktiky, paradigmatům a teoriím, s aplikací na primární vzdělávání, žáka/dítě ml.šk.věku, specifika profese učitele primární školy a potřeby současné školské praxe, kurikulární reformu českého školského systému- dovednost připravit,realizovat strukturované pozorování vybraných pedagogických jevů školské praxe v primární škole- dovednost písemně vypracovat hospitační záznam z pozorování- dovednost písemně zpracovat a v semináři prezentovat projekt jedné vyučovací hodiny - didaktickou analýzu učiva (DAU)- dovednost realizovat a kriticky reflektovat samostatné vyučování (projekt DAU)- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pro pedagogickou praxi)- dovednost pracovat ve skupinách- dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení - dovednost průběžně psát sebereflektivní deník (s důrazem na vývoj sebepojetí v roli učitele)

Literatura

KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada Publishing, 2009. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Teoretické a praktické problémy. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994. MAŇÁK, J., JANÍK, T. ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2003. SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999. ISBN 80-85866-53-1.PASCH, M., GARDNER, T. G. aj., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.JANÍK, T., RABUŠICOVÁ, M. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : PedF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-538-6.Kurelová, M. a kol. Pedagogika II. ostrava, 1993. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Požadavky

Požadavky:1. aktivní přítomnost v seminářích, v teoretických seminářích 1 absence; 100% účast na průběžné praxi (náslechy na ZŠ), v případě absence nutno po dohodě nahradit 2. odevzdávání zpracovaných seminárních úkolů: PRŮBĚŽNĚ. NEJPOZDĚJI TÝDEN PŘED TERMÍNEM ZKOUŠKY. Bez odevzdání a schválení seminárních prací není možné zkoušku absolvovat. HODNOCENÍ U ZKOUŠKY:Hodnocení seminárních prací: max.35b. Každá seminární práce (záznam z náslechu) bude hodnocena max. počtem bodů 5. Písemný test: max. 65b. Úspěšnost testu: 100%=65b; 90%=50b; 80%=35b.; 70%=20b.

Garant

Mgr. Alena Seberová, Ph.D.