Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Primární pedagogika 1 (KPA / 5P1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5P1 - Primární pedagogika 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probírané látky:1. Úvod a program studia obecné pedagogiky (seznámení s obsahem a organizací studia, s cíli a programem seminářů, doporučenou a rozšiřující literaturou; zadání skupinových semestrálních úkolů)2.-3. Analýza současného vzdělávacího stavu v ČR (studie McKinsey). Reflexe současné školské praxe a probíhající reformy , studentské prezentace.4. Škola ve společenském kontextu. Pojetí dítěte (pojetí dítěte, dětství, dítě-žák a roviny jeho rozvoje -celostní model výchovy; viz studijní text Z. Helus) ) Kritéria efektivního školy.5. Školská reforma (východiska, RVP, ŠVP, hlavní cíle školské reformy, principy RVP, charakteristika základního vzdělávání) In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha 2007. Pojetí a cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a průřezová témata pro základní vzdělávání) In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha 2007. Samostudium.6. Pojetí a cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a průřezová témata pro základní vzdělávání). Presentace a diskuse.7. Pojem výchovy (definice na základě podstatných znaků, humanistické pojetí výchovy, smysl výchovy , cíle výchovy, 3 různá pojetí výchovy , proces výchovy, prostředky výchovy).8. Pojem vzdělání, vzdělávání,pojetí a cíle základního vzdělávání. Humanistické pojetí vzdělávání, znaky tradičního vzdělávání , nové pojetí vzdělávání orientované na proces, celoživotní vzdělávání, druhy vzdělávání, celoživotní vzdělávání.9. Kategorie cíle - domény rozvoje osobnosti; kategorizace cílů; klíčové kompetence, dovednosti; čtyři pilíře vzdělávání; pojetí a cíle základního vzdělávání v RVP;paradigma vzdělávání orientované na učení.10. Profese učitele (profese učitele , historie vzniku učitelské profese, profesní kompetence učitele. Autorita učitele ( autorita, druhy autority, zdroje autority; co posiluje a co oslabuje autoritu učitele).11. Struktura vzdělávací soustavy ČR.12. Pedagogika jako věda (definice pojmu pedagogika v ČR, předmět pedagogiky, účel a poslání pedagogiky. Struktura pedagogiky a její disciplíny .13. Zápočtový týden (odevzdání referátu)

Získané způsobilosti

- znalost a porozumění základním pojmům obecné pedagogiky - znalost a orientace v problematice pojetí dítěte a dětství , aplikace do pedagogické praxe- znalost a orientace v současném pojetí výchovy, vzdělání a jejich cílů (RVP,ŠVP) - analýza a hodnocení profese učitele- analýza , syntéza a hodnocení současné pedagogiky jako vědy- dovednost psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů , včetně důsledků pedagogickou praxi)- dovednost pracovat ve skupinách- rozvíjení dovednosti k sebereflexi, sebepoznání a sebehodnocení

Literatura

SPILKOVÁ, V. Jakou školu potřebujeme?. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-2-3.KOLEKTIV AUTORÚ. K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha:PdF UK, 1998. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá Kniha. Praha : MŠMT, 2001. PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha : UK, 1994. ISBN 80-7060-339-1.GÖBELOVÁ, T. Obecná pedagogika. HELUS, Z. Ohrožení možností vývoje dítěte v naší době - výzvy pro primární pedagogiku. Univerzitní vzdělávání učitelů primární školy na přelomu století. Sborník příspěvků vědecké konference v Praze. Praha, 1998. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.Rámcový vzdělávací program. nullBLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha:PdF UK, 1996.

Požadavky

Podmínky ke zkoušce:Semestrální úkoly: 1. Aktivní účast na seminářích (70 % účast) 2. Písemné zpracování zadaných otázek k textům:McKinsey: Úroveň vzdělávání v České republice: fakta a doporučení.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 2013. 3. Písemně na základě studia doporučené literatury zpracujte formou referátu zpracujte 1 vybrané téma z okruhu ke zkoušce. Hodnotí se: - forma referátu;- min. rozsah 4 normostrany (1 normostrana=1800 znaků);- dodržení bibliografické normy.Termín odevzdání: zápočtový týden. 4. Test zaměřený na teoretické znalosti a jejich schopnost aplikace do pedagogické praxe.Okruhy ke zkoušce: 1. Školská reforma - východiska RVP, ŠVP, principy RVP, charakteristika základního vzdělávání, pojetí základního vzdělávání. In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha 2013. 2. Dokument RVP - vzdělávací cíle základního vzdělávání, smysl a cíl vzdělávání z hlediska klíčových kompetencí, charakteristika klíčových kompetencí pro základní vzdělávání, struktura obsahu základního vzdělávání .3. Pojem vzdělání, vzdělávání, humanistické pojetí vzdělávání, znaky tradičního vzdělávání, nové pojetí vzdělávání orientované na proces, druhy vzdělávání, celoživotní vzdělávání.4. Výchova - definice na základě podstatných znaků, humanistické pojetí výchovy, cíle výchovy, kategorizace výchovných cílů. 5. Proces výchovy, činitelé, prostředky výchovy, 3 typy pojetí výchovy (viz text J. Pelikán). 6. Profese učitele - profese učitele , historie vzniku učitelské profese7. Profesní kompetence učitele. 8. Autorita učitele - autorita, druhy autority, zdroje autority; co posiluje a co oslabuje autoritu učitele. 9. Struktura vzdělávací soustavy ČR. 10. Úroveň vzdělávání v ČR (McKinsey)- fakta a doporučení, kritéria kvalitní školy. 11. Pedagogika jako věda - definice pojmu pedagogika- zahraniční a české pojetí , předmět pedagogiky, účel a poslání pedagogiky. ( In Průcha, 1997 ). 12. Struktura pedagogiky a její disciplíny. (In Průcha, 1997, s. 28 ).Bodové ohodnocení: 0-50 bodů práce studenta vyžaduje kvantitativně i kvalitativně vyšší výsledek51 - 60 aktivita v seminářích (diskuse, argumentace)61 - 76 prezentace vybraného pedagogického problémů (viz kritéria) 77- 87 seminární práce - odevzdání referátu z vybraného odborného titulu 88 - 100 test s 60 % úspěšností

Garant

Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.