Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy profesní komunikace (KPA / 5PPK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5PPK2 - Základy profesní komunikace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Zahájení semestru, rozdělení do skupin na mikrovýstupy ve škole, plán mikrovýstupů. Cíle a obsah předmětu. Zadání úkolu na pozorování komunikace ve vybraných třídách.2.Vybrané otázky pedagogické komunikace - kontakt s dětmi ml. školního věku v pedagogické situaci, verbální i nonverbální. Status učitele a komunikace.3.Vybrané otázky pedagogické komunikace - otázky v pedagogické sitruaci, vedení diskuse.4.Samostatná práce - hospitace školy - prostor, pravidla komunikace, kontakt s učitelem/kou ve vybrané třídě - příprava na pedag. výstup.5.Diskuse nad výsledky hospitace. Vybrané otátzky ped. komunikace - zpětná vazba a popisný jazyk.6.Samostatná práce - příprava mikrovýstupů v triádách.7- 9. Praxe na ZŠ - pedagogické výstupy.10 - 11. Analýza problémů z mikrovýstupů - diskuse.12. Samostatná práce - rozbor výstupů v triádách, zpracování sebereflexe a sebehodnocení.

Získané způsobilosti

1. Analyzuje vlastní komunikativní kompetenci v mikrovýstupu. 2. Obhájí svou komunikaci v mikrovýstupu. 3. Používá odborné pojmy z oblasti pedagogické a sociální komunikace. 4. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastní zkušeností z mikrovýstupu.

Literatura

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H+H, 1998. ISBN 80-83022-41-2.VYSKOČILOVÁ, E. Cvičení z pedagogické praxe l ( dovednost sociálně komunikovat. praha, 1981. HLAVSA,J., LANGOVÁ,M. VŠETEČKA,J. Člověk v životních situacích. Praha : Academia, 1987. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.VALIŠOVÁ, A. Hra s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace. Praha: Pansofia, 1996. KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, 1988. PLAŇAVA, J. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno: PdF MU, 1992. ŠVEC,V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. PETTA, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava : PdF OU, 2003. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.GAVORA,P. a kol. Pedagogická komunikacia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. ŠVEC, V. Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogických kompetencí. In Pedagogická orientace 4/1998. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998. VYSKOČILOVÁ, E. Podmínky vývoje schopnosti vychovávat, In Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej, naslouchám. Prah: Návrat domů, 1993. LANGOVÁ, M., KODYM., M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.VALIŠOVÁ, A. Rozvíjení sociální kompetence ve školním prostředí. In Pedagogické otázky současnosti. Praha : ISV, 1994. ISBN 80-85866-05-6.PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2001. SVATOŠ,T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové:Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-3.GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha:UK, 1990. JANOUŠEK, M. Společná činnost a komunikace. Praha: Svoboda, 1984. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. LEWIS, D. Tajná reč těla. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-49-X.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.KOŤA, J. Učitel a jeho profese, In KASÍKOVÁ, H. Pedagogické otázky současnosti. Praha:IVS, 1994. ISBN 80-85866-05-6.LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. KOLEKTIV AUTORŮ. Učitel-vyučování-situace. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1995. BIRKENBILHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. VYSKOČILOVÁ, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha:SPN, 1991. VYBÍRAL,Z. Úvod do psychologie komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996. KOSOVÁ, B. Vybrané z teorie personálnje a sociálnej výchovy pre učitelov 1.stupňa ZŠ. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, PdF, 1998. ISBN 80-8055-200-2.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

Požadavky na studenta: LS - zkouška:*** 1. Aktivní účast na výuce - max. 10 bodů, 2. Hospitující náslechy a zpracování reflexe ze dvou pozorování - max. 10 bodů, 3. Praktický výstup ve vyučovací hodině - navázání kontaktu s žáky - max. 20bodů, 4. Seminární práce: Sebereflexe - před výstupem, po výstupu, po sledování video záznamu - max. 10 bodů.Součet: max. 50 + max. 50 bodů z ústní zkoušky.

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.