Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy přírodních věd s didaktikou II. (KPA / 5PVD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5PVD2 - Základy přírodních věd s didaktikou II., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět navazuje na předmět 5PVD1 a budeme se v něm tentokráte setkávat s přírodou neživou.V Základech přírodních věd s didaktikou se budeme zabývat teorií vyučování učiva přírodovědného charakteru ve třetím až pátém ročníku primární školy.Témata cvičení1) Úvod do předmětu. Požadavky na jeho absolvování.Pedagogicko-didaktické téma: Pokus a otázka přírodovědnéGramotnosti (Smysl a účel pokusu v souvislosti srozvojem přírodovědné gramotnosti. Měnící se paradigma vědy. Místo pokusu v RVP.)Odborné téma: Vesmír, gravitace, Země ve Vesmíru.2) Pedagogicko-didaktické téma: Pokus jako vyučovací metoda (Typy pokusů a jejich charakteristika. Klasifikace dle různých autorů. Specifikapokusu na 1. stupni ZŠ. Nonkognitivní souvislosti (prožitek žáka a pokus).Odborné téma: Horniny, nerosty a půda.3) Pedagogicko-didaktické téma: Frontální pokus (Charakteristika frontálního pokusu. Způsoby práce. Evaluace činnosti)Odborné téma: Voda. Počasí a podnebí.4) Pedagogicko-didaktické téma: Žákovský pokus (Charakteristika žákovského pokusu. Práce s hypotézami. Evaluace činnosti)Odborné téma: Vzduch. Atmosféra.5) Pedagogicko-didaktické téma: Procesuální stránky provádění pokusů Bezpečnost. Zajišťování pomůcek. Tvorba plánů práce. Návaznost na přírodovědné učivo. Problémy a překážky v práci s pokusem a jejich řešení.Odborné téma: Látky a jejich vlastnosti. Pokusy na zjišťování vlastnosti látek (rozpustnost, stlačitelnost, složení, hustota; rozdíly mezi látkami plynnými, kapalnými, pevnými).6) Pedagogicko-didaktické téma: Náměty a inspirace pro využití pokusů Populárně-naučná literatura o pokusech. Internetové zdroje věnující se pokusům.Odborné téma: Elektřina a magnetismus. Pokusy na vodivost elektrické energie, elektromagnet, pokusy se statickou elektřinou. Pokusy s magnety, zjišťování vlastností magnetismu. Elektrické obvody.7) Dokončení z minulých cvičení - předtermín zkoušky.Praktická témata (zejména pokusná činnost)1) Vesmír, gravitace. Hvězdná obloha. Pokusy na sluneční záření, gravitaci, odstředivou sílu, rovnováhu aj.2) Horniny, nerosty a půda. Pokusy na složení hornin, nerostů (tvrdost, rozpustnost, křehkost, reakce na kyseliny - např. ocet aj.), pokusy s půdou (důkazy vody, vzduchu, organických látek v půdě, zadržování vody, hmotnost půdy). Výroba zařízení k měření skonu vrstvy.3) Voda. Pokusy s různými skupenstvími vody, povrchovénapětí vody, rozpouštění látek ve vodě, umělýdéšť. Počasí. Měření počasí, meteorologie, výroba jednoduchých měřících zařízení (barometr, anemometr)4) Vzduch. Pokusy na složení vzduchu, tlak vzduchu, hoření,oxid uhličitý, důkazy na přítomnost vzduchu,proudění vzduchu.5) Látky a jejich vlastnosti. Pokusy na zjišťování vlastnosti látek (rozpustnost, stlačitelnost, složení, hustota; rozdíly mezilátkami plynnými, kapalnými, pevnými).6) Elektřina a magnetismus. Pokusy na vodivost elektrické energie, elektromagnet, pokusy se statickou elektřinou. Pokusy s magnety, zjišťování vlastností magnetismu. Elektrické obvody.7) Dokončení z minulých cvičení. Předtermín zkoušky.

Získané způsobilosti

" umí provádět praktické pokusy týkající se neživé přírody (s půdou, vodou, vzduchem, elektřinou, magnetismem a gravitační silou) a dovede je vysvětlit" dovede prakticky modelovat činnosti, které vedou k osvětlení základních pojmů z neživé přírody" umí rozlišit základní typy a druhy půd, rozlišuje pojmy nerost a hornina" chápe postavení Země ve vesmíru a jeho důsledky pro život" orientuje se v geologické stavbě přírody v místě bydliště" ovládá elementární znalosti o vodě, vzduchu, elektrické energii, gravitaci a technice a rozumí jejich podstatě" zpracuje didaktický plakát o fungování vybraného stroje" vypracuje pracovní listy z jednotlivých seminářů" orientuje se v populárně-naučné literatuře s tematikou neživé přírody dokáže odpovědět přiměřeně odborně na otázky, které mohou klást zvídavé děti na 1.stupni ZŠ" umí aplikovat poznatky z obecné didaktiky na konkrétní přírodovědné otázky

Literatura

Časopis Komenský, Pedagogická orientace, aj. PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. VOSIČKOVÁ, J., FRANZOVÁ, M. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha : PdF UK, 1998. KOVALÍKOVÁ,S. Integrovaná tématická vyuka. Kroměříž, Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-7.PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : ZČU, 1999. PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. Současné učebnice (Prvouka pro 3. třídu, Přírodověda pro 4. a 5. třídu). PODROUŽEK, L. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004. nullKREJČA, J. a kol. Velká kniha rostlin, minerálů a zkamenělin. Bratislava : Príroda, 1993. KREJČA, J. a kol. Velká kniha živočichů - hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Bratislava : Príroda, 1993.

Požadavky

Účast na cvičeních je nepovinná.Ústní zkouška - prokázat orientaci v základech přírodních věd (viz okruhy níže):Ke každému okruhu je možnost připravit si didaktickou činnost, zejména pokus.1. Země a Vesmír. Definice, sluneční soustava, složení Vesmíru, sluneční záření, planety,pohyby Země a Měsíce a jejich důsledky pro život, význam Slunce. Hvězdy (druhy,vzdálenosti a souhvězdí. Černé díry. Relativita času a prostoru. Cestování do Vesmíru(historie kosmonautiky). Měsíc. Umělé družice. S tavba Země. Didaktická transformace(příklady) učiva pro žáky 1. st. ZŠ2. Nerosty a horniny. Půda. Definice, rozdíly, význam, základní rozdělení hornin, stavbahornin, struktura, příklady nerostů a hornin - určení, regionální oblasti nálezů, druhy a typypůd, určování základních typů a druhů půd Faktory ovlivňující půdu. Zemětřesení a sopečnáčinnost (vznik, popis, příklady míst). Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st.ZŠ3. Vlastnosti látek. Základní chemické látky. Pojmy látka, věc, fyzikální těleso. Druhy látek? jednoduché, složené. Změny látek (fyzikální, chemické a biologické). Skupenství, principskupenství, změny skupenství. Vlastnosti plynů, kapalin, pevných látek. Směsi (homogenní,nehomogenní), složení a příklady. Druhy sloučenin, příklady. Příklady práce s látkami na 1.st. ZŠ4. Voda. Hydrosféra. Definice, význam, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, výskyt. Var. Výpar. Skupenství vody a jeho přeměny. Využití vody. Znečištění vod a jejich ochrana. Voda a lidské tělo. Praktické pokusy s vodou. Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ5. Vzduch. Atmosféra. Definice, význam, proudění vzduchu, tlak vzduchu, vzduch a živé organismy. Složení atmosféry a charakteristika jednotlivých vrstev. Složení vzduchu. Praktické pokusy se vzduchem. Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ6. Počasí a podnebí. Definice, rozdíly, podstata těchto jevů, meteorologie, tlakové níže, výše, fronty, mraky (atmosférické jevy a úkazy). Faktory ovlivňující podnebí a počasí. Pohyby vzduchových hmot. Tvorba mraku. Bouřka ? charakteristika, vznik, hrom, blesk. Podnebné pásy.Využití a didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ7. Fyzikální veličiny. Objem, hmotnost, teplota, čas, síla. Definice, využití v praktickém životě, měření těchto veličin na 1.st. ZŠ a způsoby jejich zavádění, konkrétní příklady.8. Magnetismus a gravitace. Definice, charakteristika. Magnet a jeho účinky. Magnetická síla ? vlastnosti. Význam gravitační síly, využití magnetismu a gravitace v praxi. Pokusy a pozorování s s jejich využitím v praxi. Konkrétní příklady.9. Technické prostředky. Stroje ? charakteristika. Jednoduché prostředky ? kladka, páka, kladkostroj, nakloněná rovina, parní stroj. Jednoduché stroje ? např. jízdní kolo. Použití strojů v praxi. Domácí spotřebiče, jejich význam a manipulace s nimi. Podrobný popis 1 vybraného stroje a jeho fungování. Didaktická transformace učiva (příklady) pro žáky 1.st. ZŠ10. Elektřina. Definice, význam. Statická elektřina. Výroba a zdroje elektřiny (elektrárny). Elektrické obvody. Vodič, vodivost látek.Izolanty. Elektrické značky. Praktické využití učiva o elektřině ve výuce na 1.st., praktické příklady.Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočteno

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.Mgr. Ondřej Šimik, PhD.