Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogické problémy školní praxe 1 (KPA / 5ROB1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5ROB1 - Pedagogické problémy školní praxe 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Formulace pedagogického problému (formou otázky)Název okruhu Institucionálního standardu k státní závěrečné zkoušce z pedagogiky, k němuž se pedagogický problém vážeRešerše k vybraným pojmům daného pedagogického problémuPřehledná mapa pojmů a souvislostí, které budou předmětem studia a sledování pedagogického problému v praxi a na jejímž základě bude vybrána odborná literatura ke studiuPředpokládaná volba diagnostických metodSeznam odborné literatury k řešení pedagogického problémuJméno konzultanta (VŠ učitele oboru pedagogika)Teoretické zpracování pedagogického problému (10-15 stran) - konspekt k pedagogickým pojmům z pojmové mapy- porovnání různých významů teoretických pojmů nebo přístupů- odkazy na odbornou literaturu- výběr a formulace vlastního postupu pro řešení pedagogického problému

Získané způsobilosti

1.fáze projektivní teoretická a metodologická:-dovednost jasně a srozumitelně formulovat pedagogický problém v podobě otázky-dovednost zpracovat rešerši z tematicky relevantních odborných zdrojů-dovednost orientovat se v různorodých odborných zdrojích (monografie, články z odborných periodik, příspěvky ve sbornících z vědeckých konferencí, odborné internetové stránky, aj.)-způsobilost porozumět studované literatuře k vybranému pedagogickému problému-způsobilost analyzovat problémovou otázku, určit klíčové a kontextově blízké teoretické pojmy -zachytit grafickou reprezentaci a vnitřní vztahy jednotlivých pojmů v pojmové mapě-uvědomit si význam pojmové mapy, která reprezentuje momentální stav individuálního porozumění danému problémovému tématu, potřebu její průběžné rekonstrukce-dovednost písemně vypracovat teoretický konspekt ke klíčovým pojmům pojmové mapy a prokázat tak způsobilost kriticky komparovat relevantní teoretické přístupy (z několika odborných zdrojů); text logicky strukturovat a zpracovat odpovídajícím odborným jazykem -formulovat cíle výzkumného šetření (řešení pedagogického problému), vybrat odpovídající výzkumné metody, určit jejich druhy, modifikovat nebo vytvořit výzkumný nástroj; zpracovat harmonogram postupu realizace výzkumného šetření

Literatura

MALČÍK, M., SEBEROVÁ, A. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-759-5.Maňák, J. Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU, 2004. Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. SEBEROVÁ, A. Profesní praxe v pregraduální přípravě učitelů 1. st.ZŠ. Ostrava: PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-902-5. SEBEROVÁ, A., GÖBELOVÁ, T., DURČÁKOVÁ, H. Reflektivní pedagogická praxe pro studenty učitelství a začínající učitele. Ostrava: PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-906-3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Skriptum PdF UP Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0765-5.STRAUSS, A. CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.KERLINGER, F. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.

Požadavky

Zpracování Ukázkového portfolia1. Obstarejte si Standard k státním závěrečným zkouškám.2. Prostudujte témata okruhů k SZZ z pedagogiky a psychologie.3. Vyberte si, pro Vás, zajímavé, téma a pokuste se formulovat problémovou otázku.4. Podle klíčových pojmů z problémové otázky zadejte zpracování odborné rešerše.5. Po studiu odborné literatury a porozumění vybrané pedagogické problematice zpracujte pojmovou mapu k problémové otázce.6. Formulujte cíle diagnostického /výzkumného šetření a popište jeho postup7.Vyberte vhodné výzkumné/diagnostické metody a technikykonkretizujte typ vybrané metody (např. zúčastněné, strukturované nebo volné pozorování, individuální a skupinový rozhovor řízený, strukturovaný); cíle metod, zpracujte konkrétní techniku (u pozorování pozorovací arch, u rozhovoru klíčové otázky, konkrétní podobu dotazníku atp.)8.Písemně zpracujte teorii k vybranému pedagogickému problému (k pojmům z pojmové mapy) - 10-15 stran; porovnejte přístupy několika autorů ( v textu uvádějte odkazy na tyto autory)9.Navrhněte postup (včetně časového plánu) diagnostiky a řešení pedagogického problému v průběhu souvislé projektové a souvislé profesní praxe 9.semestr studia).Každý student MUSÍ MÍT SCHVÁLENÉ ZADÁNÍ pedagogického problému (osobní nebo e-mailová konzultace). Odevzdání seminární práce nejpozději 30.6.!! PODMÍNKA K UDĚLENÍ ZÁPOČTU!! E-mailové nebo osobní konzultace budou probíhat do 30.6. daného akademického roku. V období od 1.7. - 31.8. nebudou osobní a e-mailové konzultace probíhat. Informace o udělení zápočtu poskytne pouze elektronický index. Ve výjimečném případě nasazení předmětu do ZS termín odevzdání sem.práce: 20.2. daného akademického roku; v případě konání SZZ v lednu odevzdání 10.12. daného akademického roku.Písemní zpracování výše uvedených úloh 1-9 Odevzdání písemného zpracování nejpozději 14 dnů před termínem elektronicky vypsaného zápočtu. FORMA odevzdání:- e-mailem POUZE z vašich přidělených studentských adres (...@student.osu.cz)- vyučujícímu v době konzultačních hodin- sekretářce katedry KPA Termíny elektronicky vypsaných zápočtů nejsou termíny individuálních konzultací; v případě splnění zadaných požadavků budou zápočty vyučujícím zapsány. Studenti, doporučuji vám odevzdávat zadané písemné zpracování s dostatečným časovým předstihem pro případ potřebného dílčího dopracování. Písemné hodnocení odevzdané práce, prosím, čekejte nejdříve po 14 dnech od odevzdání. Individuální konzultaci k celému písemnému zpracování (nebo jeho podstatné části) využívejte rovněž nejdříve 14 dnů PO ODEVZDÁNÍ. (v případě dlouhodobější nepřítomnosti vyučujícího -nemoc apod.- se termín posouvá). Ke konzultaci si přineste tištěnou verzi vaší práce s hodnotícími poznámkami vyučujícího. V případě dílčích otázek a problémů jsem vám samozřejmě k dispozici v uvedených konzultačních hodinách. E-mailem bude možné konzultovat POUZE budete-li využívat přidělené studentské adresy (nemohu řešit problémy www rozhraní související s nemožností odeslat odpověď na vaši soukromou e-mailovou adresu). Odpověď, prosím, čekejte do 14 dnů.

Garant

prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc.