Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy společenských věd s did. II. (KPA / 5SVD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5SVD2 - Základy společenských věd s did. II., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program:1) Úvod do předmětu. Mapa a orientace (měřítko, vrstevnice, mapové značky, kompas, buzola).Praktická část - práce s mapou.2) Místní region. Geografie ČR - fyzická geografie a hospodářská geografie, regiony, surovinové zdroje, výroba. Naše vlast -národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly.Praktická část - Městká hra.3) Evropa a svět - fyzická geografie. Kontinenty, evropské státy, Evropská unie.Praktická část - Zeměpis zábavně - zeměpisné hry, soutěže aneb ověř si své znalosti4) Mediální výchova (mediální gramotnost) - média, reklamaPraktická část - analýza médií.5) Nové trendy doby - svět po roce 2000 ( soužití lidí, současné "palčivé" otázky, ekonomická krize, nezaměstnanost, peníze), hodnoty v "postmoderním světě", světová náboženství - hlavní prvky a rozdíly/duchovní integrita člověka v materiálním světěPraktická část - finanční gramotnost6) Didaktika geografické části - analýza učebnic, plán výuky (výběr učiva)Praktická část - trénink na zkoušku.Eventuelně zkouškový předtermín.

Získané způsobilosti

" zná základní prvky fyzického, politického a hospodářského zeměpisu ČR a Evropy, zejména Střední Evropy" umí se orientovat na mapě České republiky a Evropy (významnější prvky fyzického zeměpisu a politického zeměpisu)" dovede pracovat s mapou, kompasem busolou (orientace, měření vzdáleností, plánování trasy)" chápe rozdíly mezi mapou a plánem" umí vysvětlit žákům základní geografické pojmy" pozná základní mapové značky a dovede pomocí nich vyčíst informace z mapy" dovede zeměpisné informace aplikovat do didaktických her a činností pro žáky" umí vytvořit didaktický plakát" chápe postavení ČR v Evropské unii a zná klíčové zákony z členství plynoucí" písmeně a obrazově zachytí a geografické inormace o své obci" dovede aplikovat získané informace z médií do výuky" získá základní orientaci ve vybraných problémech moderní doby, orientuje se ve světových náboženstvích

Literatura

MACHALOVÁ, M. a kol. Didaktika vlastivědy 1. díl: Česká republika v souvislostech. Příroda, lidé, hospodářství. Brno, 1996. Rámcově vzdělávací program. MŠMT, 2004. Venčálek, J. Zlínský kraj - genius l. Ostrava, 2004. ISBN 80-7042-997-6.

Požadavky

Účast na cvičeních je nepovinná!1. Mapa a její využití ve škole (podstata a vznik map, mapové značky, pojmy vážící se k mapě)2. Orientace na mapě ČR a Evropy - základní fyzická geografie (pohoří, řeky, větší města) 3. Finanční gramotnost - peníze (podstata, peněžní systém), hospodaření domácnosti (rozpočet, utrácení, spoření), finanční produkty (bankovní účet, platební karta, půjčka, spoření, pojištění) 4. Média a reklama - znaky médií a jejich nebezpečí5. Politika, státní symboly, fungování státu - rozdělení moci6. Dítě ve společnosti - rodina, kultura, křesťanské kořeny Evropy, sekularizace a návrat k duchovnu?, morální hodnotyB) ČÁST PRAKTICKÁOrientace na mapě ČR a EVROPYa) Orientace na mapě ČR1. významné geomorfologické celky - Krušné hory, České středohoří, Jizerské hory, Lužické hory,Rychlebské hory, Krkonoše, Orlické hory, Králický Sněžník, Hrubý a Nízký Jeseník,Moravskoslezské Beskydy, Slezské Beskyda, Českomoravská vrchovina, Brdy (Brdská vrchovina),Šumava, Český les, Novohradské hory, Plzeňská pahorkatina, Českobudějovická pánev, Třeboňskápánev, Železné hory, Javořická vrchovina, Boskovická brázda, Drahanská vrchovina, Jizerská tabule,Středolabská tabule, Východolabská tabule, Vizovická vrchovina, Moravská brána, Dyjsko-Svrateckýúval, Hornomoravský úval, Dolnomoravský úval, Doupovské hory, Česká tabule, Středočeskápahorkatina, Žďárské vrchy, Brněnská vrchovina, Rožnovská brázda 2. Města: Všechna větší města. Města vyskytující se v učebnicích Vlastivědy pro 4. a 5. ročník):Cheb, Sokolov, Karlovy Vary, Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem, Děčín, Ćeská Lípa,Liberec, Jablonec nad Nisou, Turnov, Trutnov, Náchod, Hradec Králové, Pardubice, Mladá Boleslav,Jičín, Poděbrady, Nymburk, Kolín, Litoměřice, Mělník, Kolín, Rychnov nad Kněžnou, Domažlice,Plzeň, Klatovy, Sušice, Strakonice, Prachatice, Český Krumlov, České Budějovice, Písek, JindřichůvHradec, Příbram, Kladno, Rakovník, kralupy nad Vltavou, Benešov, Tábor, Pelhřimov, Humpolec,Žďár nad Sázavou, Havlíčkův Brod, Jihlava, Znojmo, Třebíč, Velké Meziříčí, Nové Město na Moravě,Chrudim, Tišnov, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Lanškroun, Moravská Třebová, Mohelnice,Šumperk, Jeseník, Krnov, Opava, Bruntál, Uničiv, Šternberk, Olomouc, Prostějov, Přerov, Kroměříž,Lipník nad Bečvou, Boskovice, Blansko, Brno, Břeclav, Hodonín, Kyjov, Veselí nad Moravou,Uherské Hradiště, Otrokovice, Zlín, Uherský Brod, Vsetín, Hranice na Moravě, Nový Jičín, Ostrava,Frýdek.Místek, Bohumín, Karviná, Orlová, Český Těšín, Třinec, Havířov, Valašské Meziříčí, Rožnovpod Radhoštěm, Frenštát pod Radhoštěm, Jablunkov. (0-6 bodů)3. Řeky - Labe, Ohře, Vltava, Ploučnice, Jizera, Cidlina, Bystřice, Bílina, Úpa, Metuje, Orlice,Chrudimka, Doubrava, Sázava, Lužnice, Nežárka, Otava, Teplá, Berounka, Střela, Mže, Radbuza,Úhlava, Úslava, Otava, Volyňka, Blanice, Dyje, Jevišovka, Jihlava, Oslava, Svitava, Svratka, Morava,Bečva (Vsetínská, Rožnovská), Olšava, Odra, Opava, Moravice, Ostravice, Olza 4. Vodní nádrže, rybníky a jezera: Nýrsko, Slapy, Orlík, Lipno, Jesenice, Nechranice, Švihov(Želivka), Malešice, Vranov, Nové Mlýny, Kružberk, Rožmberk, Máchovo jezero, Šance, Morávka,Brněnská přehrada ORIENTACE NA MAPĚPohoří+nížiny: Skandinávské, Pyreneje, Francouzské středohoří, Alpy, Apeniny, Karpaty, Balkánsképohoří, Francouzská, Středoevropská, Valašská, Východoevropská rovina, Pádská, Baltská, Finskájezerní plošinaMoře, jezera: Baltské, Norské, Severní, Středozemní, Jaderské, Egejské, Černé, Azovské, Ladožské,Oněžské, Vanern ? vědět také, v kterých státech leží.Poloostrovy: Skandinávský, Balkánský, Apeninský, Jutský, Kola, KrymOstrovy a souostroví: Velká Británie, Island, Korsika, Sicílie, Malta, Kypr, Sardinie, BaleáryZálivy: Botnický, Finský, BiskajskýPrůlivy:Bospor, Dardanely, La Manche, Giblartarský, Skagerak, KategatŘeky: Volha, Dněpr, Don, Dunaj, Tisa, Wisla, Labe, Odra, Seina, Temže, Rhona, Loira, Garonna,Ebro, Tajo, Pád, Tibera, Rýn, Váh

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.Mgr. Ondřej Šimik, PhD.