Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy a praxí (KPA / 5TVX)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5TVX - Teorie výchovy a praxí, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program seminářů:1.Úvod do studia teorie výchovy (seznámení s obsahem a organizací studia, náslechů a programem výuky, semestrálními úkoly, domluva podmínek k zápočtu, doporučená a rozšiřující literatura)Úkol na následující seminář: písemně zpracujte reflexi na téma Klady a zápory mé výchovy - čeho si cením, co bych změnil(a). Příklad "tichého" hrdiny.2. Výchova člověka,smysl výchovy, hodnoty ve výchově. Osobnostně sociální výchova.3. Výchovné cíle v současných školských dokumentech (RVP, ŠVP). Výchovné strategie a modely ve výchově.4. Náslech a pozorování v ZŠ5. Etická výchova v primárním vzdělávání, rozvoj hodnotového vědomí a charakteru. výchova jako prostředek rozvoje prosociálnosti; metody mravní výchovy.6. Náslech a pozorování v ZŠ7. Náslech a pozorování v ZŠ8. Výchovné problémy na 1. stupni ZŠ a jejich řešení v pedagogické praxi - samostatná práce. Samostudium.9. Náslech a pozorování v ZŠ10. - 12. Strategie a řešení výchovných problémů na 1. stupni ZŠ. Skupinové prezentace.13. Konzultace k zápočtovým pracím. Odevzdání sběrného portfolia.

Získané způsobilosti

- znalost a porozumění osobnostnímu rozvoji dítěte v kontextu humanistické výchovy, aplikace a vyhodnocení humanistických zásad pro vlastní pedagogickou praxi - znalost a porozumění pojmu hodnot v pedagogických a psychologických souvislostech, aplikace v pedagogické praxi-znalost výchovných strategií - stylů a modelů ve výchově- jejich aplikace, analýza a hodnocení- aplikace metod mravní výchovy ve vyučovacím procesu, oceňování důležitosti určitých hodnot- schopnost spatřovat morální dilemata v práci učitele - analyzovat, syntetizovat a hodnotit roli učitele na 1. stupni ZŠ v návaznosti na výchovně vzdělávací priority (RVP)- rozvoj hodnotové kompetence (znalost dobře konstituovaného hodnotového systému, schopnost a připravenost jednat s vědomím této znalosti a v souladu s ní)

Literatura

další seznam literatury k vybraným pedagogickým problémům v kontextu teorie výchovy - viz skripta. Vyvozilová, Z., Smékalová, J., Vaňková, A. a kol. Etická výchova. Prostředek rozvoje prosociálnosti. SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. UJEP, 1993. KUČEROVÁ, S. Metody mravní výchovy. Brno : Paido, 1994. ISBN 80-210-0432-0.HASS, A. Morální inteligence. Praha: Columbus, 1999. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7066-534-3.Rámcový vzdělávací program. Praha: NÚOV, 2003. ČÁP,J. Rozvíjení osobnosti dítěte a způsob výchovy. ISV, Praha, 1996. ISBN 80-7066-634-3.KOSOVÁ, B. Rozvoj osobnosti žiaka (so zamearaním na 1.stupeň základnej školy). Prešov : Rokus, 2002. ISBN 80-968452-2-5.ZELINA,M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťata. Bratislava: Iris, 1996. ISBN 80-967013-4-7.GÖBELOVÁ, T. Uvedení do výchovné problematiky na 1. stupni ZŠ. Distanční text. Ostrava, 2004. ISBN 80-7368-006-8.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.

Požadavky

Semestrální úkoly:1. Průběžné písemné zpracovánání náslechů a pozorovacích archů.2. Prezentace a referát. Informace a požadavky studenti obdrží skupinovým mailem. 2. Písemný test. (70 % úspěšnost) Okruhy k písemnému testu: 1. Výchova (podstata výchovy a její smysl; modely výchovy, procesuální pojetí výchovy; sebevýchova) (In PELIKÁN,J. Výchova jako teoretický problém).2. Reflexe výchovných cílů v současných školských dokumentech.3. Osobnostně-sociální výchova. Afektivní cíle ve výchově, taxonomie afektivních cílů, formulace afektivních cílů. 4. Hodnoty ve výchově (hodnoty, hodnocení, hodnotová orientace, kategorizace hodnot). 5. Humanistický koncept výchovy (představitelé, cíle a podstatné znaky humanistické výchovy, humanizace školy). Vývoj osobnosti dítěte v kontextu humanistické výchovy.6. Výchovné strategie - styly a modely ve výchově (výchovný styl, základní typologie výchovných modelů, sociálně integrační výchova).7. Etická výchova , obsah, cíle podle RVP. 8. Možnosti mravní (morální, etické ) výchovy na 1. stupni ZŠ (faktory podmiňující morální vývoj; morální vývoj (Kohlberg), heteronomní, autonomní morálka).9. Empatie a prosociálnost jako předpoklady morálního jednání, jejich rozvoj. 10. Výchova a rozvoj charakteru.11. Metody mravní výchovy, volba a efektivnost těchto metod (přímé, nepřímé výchovné metody; vštěpování, rozvoj morálního usuzování, analýza, vyjasňování hodnot, akční učení).12. Metoda morálních dilemat.13. Management třídy a řešení problémových výchovných situací. Test je členěn na teoretickou a aplikační oblast zvládnutí učiva. Bodové ohodnocení: práce studenta vyžaduje kvantitativně i kvalitativně vyšší výsledekprezentace vybraného pedagogického problémů (viz kritéria) REALIZOVANÉ NÁSLECHY, provádění průběžných struktorovaných pozorování a jejich zpracování dání referátu z vybraného odborného titulu test s 60 % úspěšností

Garant

Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.