Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia dramatické výchovy (KPA / 5VUV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5VUV1 - Úvod do studia dramatické výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
Seminární práce - ZS 2017 Neznámý 13.09.2018 19:38 2

Další informace

Obsah

-Úvod k předmětu. Seznámení s cíli a obsahem výuky.-Základní vymezení dramatické výchovy - cíle, obsah a postupy sociálně-uměleckého učení.-Základní stavební prvky dramatické hry - situace a konflikt. Principy učení v dramatické hře - zkušenost, prožitek.-Základní metoda dramatické výchovy - hra v roli (simulace, alterace, charakterizace),-Základní předpoklady dramatického jednání - cvičení zaměřená na rozvoj tvořivosti, objevování sebe a okolního světa, pohyb a pantomimu, spolupráci, naslouchání a soustředění-Proces dramatické tvorby - metody a techniky dramatické výchovy (metody pantomimicko pohybové, metody verbálně zvukové, metody graficko písemné a materiálově věcné)Metody vedení dramatické hry. Boční vedení, vedení zevnitř.-Proces inscenační tvorby -vytváření dramatických situací a improvizace-Recepce a reflexe dramatického umění-Obsah dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu:ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY DRAMATICKÉHO JEDNÁNÍpsychosomatické dovednosti-práce s dechem, správné tvoření hlasu, držení těla, verbální a neverbální komunikaceherní dovednosti - vstup do role, jevištní postavasociálně komunikační dovednosti-spolupráce, komunikace v běžných životních situacích, v herních situacích a v situacích skupinové inscenační tvorby, prezentace, reflexe a hodnoceníPROCES DRAMATICKÉ A INSCENAČNÍ TVORBYnáměty a témata v dramatických situacích-jejich nalézání a vyjadřovánítypová postava - směřování k její hlubší charakteristice; činoherní i loutkářské prostředkydramatická situace, příběh - řazení situací v časové následnostiinscenační prostředky a postupy - jevištní tvar na základě improvizované situace a minipříběhu; předneskomunikace s divákem - prezentace, sebereflexeRECEPCE A REFLEXE DRAMATICKÉHO UMĚNÍzákladní stavební prvky dramatu - situace, postava, konfliktsoučasná dramatická umění a média-divadelní, filmová, televizní, rozhlasová a multimediální tvorbazákladní divadelní druhy - činohra, zpěvohra, loutkové divadlo, pohybové a taneční divadlo

Získané způsobilosti

1.Orientuje se v základních cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy.2.Rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci) 3.Aktivně se účastní činností a tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence.4.Jedná spontánně a pohotově, rozvíjí nápady partnera a tím prohlubuje své kompetence pro improvizaci. 5.Vstupuje do modelových dramatických situací a učí se hledat jejich řešení.6.Popisuje vlastní proces učení ve vybraných hodinách a tím nahlíží kriticky na plánování, realizaci a hodnocení dramatické výchovy.

Literatura

MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.Časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472-.nullnullMACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.Machková, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.On-line katalogy knihoven. On-line katalogy knihoven. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu : Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.

Požadavky

Aktivní účast v hodinách, účast na výuce (75%) 50Seminární práce : Zásobník aktivit pro dramatickou výchovu inspirující se výukou a odbornou literaturou. 30Návštěva a reflexe jednoho divadelního představení. 20

Garant

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.

Vyučující

BcA. Mgr. Žaneta Káňová, Ph.D.