Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Environmentální vzdělávání a výchova (KPA / 5VV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / 5VV - Environmentální vzdělávání a výchova, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. cvičeníOsobní reflexe studenta k EVV- dotazníky. Pojmová mapa k EV - OSOBNÍ SETKÁNÍ S EVV1. přednáškaÚvod do EVV. Základní pojmy. Filozofická východiska. Člověk a příroda. -PROČ SE TÍM ZABÝVAT?2. cvičeníMiniprojekt - problémy civilizace a jejich řešení2. přednáškaEkosystém jako funkční organismus - CO TO VLASTNĚ JE?3. cvičeníEkohry a další praktické činnosti - inspirace pro výuku na 1.stupni ZŠ - JAK TO PŘEDAT DĚTEM?3. přednáškaEnvironmentální výchova v kurikulárních dokumentech a možnosti uchopení EV v edukaci - JAK TO MOHU UCHOPIT?4. cvičeníExkurze do terénu - studie mikroekosystému5. -6. cvičeníVÝSTUPY K ZÁPOČTU odborná reflexe vlastního pozorování vybraného ekosystému4. - 5. přednáškaVÝSTUPY K ZÁPOČTU odborná reflexe vlastního pozorování vybraného ekosystémuZákladní pojmy a souvislosti z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí. Vývoj vztahů člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy. Postavení člověka v přírodě. Trvale udržitelný rozvoj. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a v místě bydliště. Environmentální výchova a vzdělávání - význam, vývoj, pojetí, cíle. Didaktické aspekty environmentálního vzdělávání a výchovy. Klíčové kompetence žáků a environmentální vzdělávání a výchova. Organizace a řízení environmentální výchovy a vzdělávání ve škole.

Získané způsobilosti

- uvědomí si svůj vztah k přírodě, k životními prostředí- vnímá hodnotu života - chápe význam EV pro život člověka a umí jej popsat vlastními slovy- orientuje se v základních pojmech EV (ekosystém, ekologie, environmentální, udržitelný rozvoj, přírodní zdroje, ochrana přírodních zdrojů, biodiverzita, krajina ...)- zná vybrané ekologické organizace působící v místním regionu - zná metody práce v environmentální výchově a umí je prakticky použít- charakterizuje postavení EV v RVP, orientuje se v průřezovém tématu Environmentální výchova- dokáže pozorovat na vycházce do přírody, pokouší se aplikovat některé metody práce- písemně reflektuje vlastní výpravu do libovolně zvolené přírodní lokality a výpravu doloží vlastní fotodokumentací - orientuje se v internetových stránkách s environmentální tématikou, umí si takové stránky vyhledat- má základní přehled o legislaitvě vztahující se k EVV

Literatura

VINCÍKOVÁ, S. a kol. Environmentální výchova. Bratislava : Iuventa, 2003. RYCHLÍKOVÁ, B., DOSTÁL, P., DOSTÁLOVÁ, J. Environmentální výchova. Ostrava 2005. &, &. KUNC, K. Environmentální vzdělání a výchova. Ostrava : VŠB TU, 1996. ISBN 80-7078-363-X.LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů. Praha : Academia, 1990. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek, 2000. Státní program environmentáního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Praha : MŽP, 2000. ISBN 80-7212-151-0.HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. brno, 1996. STORCH D. & MIHULKA S. Úvod do současné ekologie. Praha, 2000. ŠIMIK. O. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.KOHÁK, E. Zelená svatozář. Praha : SLON, 2002. ISBN 80-85850-86-9.

Požadavky

1) Odevzání pojmové mapy z úvodního cvičení.2) Zaslání vyplněného elektronického dotazníku - potvrzení emailem3)Absolvování vlastní výpravy do vybraného ekosystému a její odborná reflexe Fotografická dokumentace přírodnin na zvolené trase. ZPRACOVÁNÍ DO POWERPOINTU A PREZENTACE NA cca 7 MINUTPodrobné požadavky0. strana - název předmětu, jméno studenta (identifikační údaje)Název práce (místo výpravy) 1. - 2. stranaa) popis místa výpravy (co to je za místo, kde leží, čím je zlváštní), b) odborný popis ekosystému, který je charakteristický pro místo výpravy (0-10b.)3. strana - mapa výpravy s vyznačením jednotlivých stanovišť (0-5b.)4. strana - určení a ZDOKUMENTOVÁNÍ faktorů abiotických (0-10b.)a) záznam počasí v den výpravyb) voda, vodní zdrojec) stav ovzduší - určit dle nejbližší měřící stanice z internetu (v den výpravy)d) půda - určit druh a typ, popsat její vlastnosti5. -6. strana (dle potřeby) - určení a ZDOKUMENTOVÁNÍ faktorů biotických a) nafotit / zdokumentovat 15 - 40 přírodnin (rostliny, živočichové, neživé přírodniny) - pokusit se určit jejich rodové a druhové jméno (0-30b.)7. strana - zmapovat a ZDOKUMENTOVAT antropogenní vlivyNafotit/popsat 5 - 15 zásahů člověka do krajiny. Popsat, zda jsou negativní či pozitivní. (0-15b.)8. - 9. strana - didaktická částNa zvolené trase vybrat 3 - 10 stanovišť a na těchto stanovištích připravit ke každému stanovišti jednu aktivitu pro děti - druh aktivity je na vás. Aktivita musí být zcela praktická a musí být připravená tak, aby šla dle popisu bez problémů provést. (tzn. popis aktivity - postup, pravidla apod., potřebné pomůcky (0-25b.)10. strana - vlastní reflexe výpravy (0-5b.)Zhodnoťe přínost výpravy pro vás osobně (ať již pozitivně, či negativně).Pomocné otázky k reflexi: Jak se vám daný úkol prováděl? Co vás na výpravě nejvíce překvapilo? Co bylo nepříjëmné? Co vás bavilo? Co jste se naučili?Co bylo obtížné? Pokud jste již na daném místě byli dříve, jak se změnil váš pohled na toto místo?Řádkování jednoduché, velikost základního písma 12.DATUM PREZENTACE BUDE DOMLUVENO NA POČÁTKU SEMESTRU.Verzi ve wordu odeslat nejpozději do vystoupení (rozpis bude sdělen na úvodním setkání), tzn. od 14.4. do 28.4.2014 na email vyučujícího: ondrej.simik@osu.czBodové hodnocení:Bodová tabulka pro hodnocení91-100 A - 1 (1) - započteno81-90 B - 2+ (2)- započteno71-80 C - 2- (2) - započteno61-70 D - 3+ (3) - započteno51 - 60 E - 3- (3) -započteno0-50 F, FX - 4 (4) - nezapočtenoVysvětlení:A-FX = Hodnocení (šestistupňová klasifikační stupnice)1, 2+,2-,3+,3-, 4 = Zkouška (šestistupňová klasifikační stupnice)1,2,3,4 = Zkouška OU (čtyřstupňová klasifikační stupnice)Zápočet - započteno X nezapočteno

Garant

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.

Vyučující

Mgr. Ondřej Šimik, PhD.Mgr. Ondřej Šimik, PhD.