Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Příprava na psaní (KPA / APP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPA / APP - Příprava na psaní, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Analogie rozvoje psané řeči s mluvenou formou a myšlením dítěte předškolního věku - etapy spontánního rozvoje2. Dětská kresba jako předstupeň psaní - specifika a vývoj grafické produkce dětí předškolního věku3. Pregramotnost - gramotnost předškolních dětí, emergentní koncepce rozvoje gramotnosti jako proces postupného chápání a osvojování si jazyka v jeho komplexnosti (v mluvené a psané podobě)4. Jazykově-literární projev nadaných dětí předškolního věku - vývoj pregramotných projevů nadaných dětí, specifika a možnosti podpory nadání v této oblasti5. Diagnostika vývoje počátečního psaní 5 - 6 letých dětí před nástupem do povinného vzdělávání - grafické testy a jejich vyhodnocování6. Metodika rozvoje psaní - průprava pro psaní, osvojování si základních hygienických návyků psaní v edukaci mateřské školy7. Psaní jako průprava pro čtení - kontinuita procesu psaní a čtení, provázanost obou procesů s vývojem myšlení8. Gramotně podnětné prostředí - "připravené" prostředí pro efektivní stimulaci dítěte pro psaní v edukaci mateřské školy, podpora "objevného" psaní dětí předškolního věku (dílny psaní), metody rozvoje psané řeči v soudobé mateřské škole9. Metodika rozvoje psaní v soudobé primární škole - koncepční provázanost preprimárního a primárního vzdělávání v procesu osvojování si gramotnosti10. Jazykově - komunikační edukace v soudobé mateřské škole - rozvoj mluvené a psané řeči, rozvoj komunikačních způsobilostí dětí předškolního v komplexním pojetí z hlediska jeho připravenosti na jazykově komunikační realitu v edukaci primární školy11. Inovativní přístupy k rozvíjení počátečního psaní u dětí předškolního věku - alternativní přístupy v programu "Začít spolu", v pedagogice Montessori aj. metodiky inspirované zahraničními přístupy rozvoje počátečního psaní12. Tvořivé dílny - návrhy didaktických aktivit pro rozvoj počátečního psaní13. Diskuse nad návrhy edukačních aktivit zaměřených na podporu a rozvoj komunikačních dovedností dětí předškolního věku (komunikace mluvenou a psanou formou řeči), srovnání s výsledky pozorování a se zkušenostmi z profesní praxe studenta

Získané způsobilosti

Student se orientuje v odborné terminologii užívané v oblasti rozvoje pregramotnosti dětí předškolního věku.Uvědomuje si význam rozvoje grafické produkce dětí, tj. význam kresby jako předstupně psaní, prvotního komunikačního prostředku dítěte s nejbližším okolím. Chápe specifika vývoje dovednosti psaní, dovede popsat jednotlivé etapy vývoje psaní - spontánní fáze, kterými dítě prochází v analogii s rozvojem mluvené řeči. Student dovede aplikovat metodické kroky při rozvoji dovednosti psaní v kontinuitě s vývojem grafomotoriky dítěte předškolního věku.Student dovede sestavit kazuistiku nadaného dítěte v oblasti jazykového rozvoje (stupně předčtení a předpsaní).Student dovede aplikovat základní diagnostické postupy v rámci zjišťování školní zralosti a připravenosti 5-6 dítěte v rozvoji předčtení a předpsaní, použité metody vhodně vyhodnotí. Student sestaví didakticky zacílenou činnost pro rozvoj počátečního psaní s respektováním věkových a individuálních specifik dětí předškolního věku - volí vhodné přístupy a metodické postupy rozvoje počátečního psaní. Student dovede získané způsobilosti aplikovat v přípravě na edukační složku, tj. při tvorbě ročního tematického plánu a její realizaci v profesní praxi

Literatura

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC Brno, 2003. ISBN 80-239-0082-X.GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.LIPNICKÁ, M. Počiatočné čítanie a písanie detí predškolského veku. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 978- 80-89055-81-.ĎUROŠOVÁ, E. Rozvíjanie bazálnej gramotnosti detí z menej podnetného sociálneho a kultúrneho prostredia. Banská Bystrica: PF Univerzita Mateja Bela, 2005. ISBN 80-8083-060-6.KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-3080-6.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce - až 10 bodů Plnění průběžných korespondenčních úkolů - až 20 bodůVypracování semestrální práce - až 10 bodůStrukturovaná (10 b), obsahově správná (10b), rozsahem dostatená odpověď bna opoloženou otázku u zkoušky (10b). Otázky jsou 2.Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F

Garant

doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Hana Durčáková